خرید قطعات کامپیوتر نیاز به در اختیار داشتن چه اطلاعاتی دارد

0
4263
خرید قطعات کامپیوتر در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

خرید قطعات کامپیوتر

در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید سخت افزار می خواهیم به بررسی موضوع خرید قطعات کامپیوتر بپردازیم. کامپیوتر ها برای آن که بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند نیاز دارند از قطعات مختلفی استفاده نمایند. به طور کلی قطعات کامپیوتر به دو دسته تقسیم می شوند قطعات اصلی و قطعات جانبی.

برای خرید قطعات کامپیوتر بایستی اطلاعات دقیقی از چگونگی انتخاب و عملکرد آن ها داشته باشیم زیرا این قطعات در انواع مختلفی وجود دارند و افراد موظف اند با توجه به کارایی که از آن ها دارند انتخاب صحیحی داشته باشند. انتخاب بدون آگاهی نه تنها زیان مالی به افراد وارد می کند بلکه با در اختیار داشتن یک وسیله بدون کاربرد فضای زیادی هم اشغال می کند.

خرید قطعات کامپیوتر در ژورنال نوبشو

خرید قطعات کامپیوتر

آشنایی با قطعات اصلی کامپیوتر ها

قطعاتی که در این دسته قرار می گیرند آنقدر اهمیت دارند که بدون آن ها نمی توان یک کامپیوتر ایده آل و عالی در اختیار داشت. شناخت این قطعات که هر یک در انواع متعددی دسته بندی می شوند یک کار بسیار سخت است و لازم است در وقت بسیاری برای آن در نظر گرفت به همین علت ما در این مقاله تنها به آشنایی مختصری با برخی از این قطعات می پردازیم.

  • کیس:

مهمترین قطعات اصلی هر کامپیوتر کیس است. این قطعه برخلاف باور عموم که معتقد اند تنها کاربرد جمع و جور نشان دادن قطعات کوچک را برعهده دارد، کاربردهای متعددی دارد که این عقیده تنها اشاره به یکی از وظایف آن دارد. اسکلت اصلی کیس همانند یک عایق در برابر صوت عمل می کند، از ورود گرد و غبار به قطعات درون کیس و خرابی آن ها به این علت جلوگیری می کند، باعث ایجاد جریان هوای مناسب می شود و… البته در نظر داشته باشید که تمامی کیس های موجود در بازار قادر نخواهند بود این وظایف را به خوبی انجام دهند بنابراین بایستی در خرید آن دقت فراوانی شود.

برای خرید قطعات کامپیوتری از جمله کیس ها لازم است به چه نکاتی توجه شود؟

ابعاد کیس و فرم فکتور: مادربرد ها انواع مختلفی دارند که هر چه قابلیت های آن بیشتر شود ابعاد آن بزرگتر می شود به همین علت است که باید کیس ها را نیز به گونه ای انتخاب کنید تا با مادربرد و ابعاد و حالت های آن همخوانی داشته باشد.

دسته بندی کیس بر اساس ابعاد و حالت های مختلف مادربورد:

  • کیس Mini ITX:

در این مدل کیس ها کاربران می توانند نهایت مادربردی با ابعاد ۱۷۰×۱۷۰ استفاده کنند؛ زیرا این کیس ها خود به تنهایی ابعاد کوچکی دارند و قابلیت پشتیبانی از قطعات با سایز بزرگ را ندارند.

با تهیه این مدل کیس از محدودیت استفاده از مادربرد کاسته می شود و افراد می توانند مادربردهای تا ابعاد ۲۴۴×۲۴۴ در آن فعال کنند.

  • کیس ATX:

این کیس می تواند از بزرگترین ابعاد مادربرد یعنی ۳۰۵×۲۴۴ پشتیبانی کند؛ بنابراین این کیس را تنها برای افراد حرفه ای پیشنهاد می کنیم.

طراحی ظاهری مادربرد چه تأثیری بر روی خرید قطعات کامپیوتر از جمله کیس ها دارد؟

  • کیس SFF:

این کیس دقیقاً اشاره دارد به کوچک ترین انواع کیس ها که برای افرادی که از مادربرد های کوچک استفاده می کنند کاربرد دارد و مناسب استفاده روزانه می باشد.

  • کیس های مدل دسکتاپ:

این مدل کیس ها به صورت کتابی (افقی) قرار دارند و از بدنه قوی برخوردارند به گونه ای که می توان مانیتور را روی آن قرار داده و فضایی جمع و جور برایتان ایجاد می کند.

  • کیس مدل فول تاور:

این مدل کیس ها به صورت ایستاده می باشند و ابعاد بزرگی هم دارند. در این کیس ها ارتفاع با تغییر اندازه مادربرد متغیر می باشد به همین علت پیش از انتخاب آن ها به ابعاد مادربرد مورد نیاز توجه داشته باشید.

مطالب پیشنهادی
اطلاعاتی که لازم است قبل از خرید مانیتور بدانید

خرید قطعات کامپیوتر در ژورنال نوبشو

خرید قطعات کامپیوتر

مادربرد چیست و در کامپیوتر چگونه فعالیتی دارد؟

مادربرد یکی از قطعاتی هستند که در کامپیوتر از اهمیت بالایی برخوردارند، به گونه ای که کامپیوترها هر چند کیس و مانیتور داشته باشند اما بدون مادربرد وجودشان معنا ندارد زیرا این قطعه است که موجب می شود اجزای کامپیوتر به یکدیگر متصل شوند. برای خرید یک مادربرد ایده آل و مناسب بایستی ابعاد آن را در نظر بگیرید. زیرا تمامی قابلیت های آن بر پایه ابعاد بنا شده است و این دو با یک دیگر رابطه مستقیمی دارند. یعنی هر چه ابعاد مادربرد کوچک تر باشد هم قیمت آن ارزانتر است و هم قابلیت هایش کمتر است و برعکس با افزایش هر درجه ابعاد یک قابلیت بسیار مهم به آن افزوده می شود.

چیپست چیست و چه کاربردی در کامپیوتر دارد؟

این قطعه به عنوان رابطی کنترل کننده فعالیت های مادربرد محسوب می شود و ارتباط میان این دو را مشخص می کند. فعالیت مادربرد بدون وجود چیپست ها بی اثر بوده و انگار که کار نمی کند زیرا واسط برقراری ارتباط برای آن وجود ندارد. معمولاً افراد تصور دارند که تولید کنندگان مادربرد هستند که این قطعه را در دست ساخت قرار می دهند در صورتی که این قطعه در شرکت های سازنده CPU تولید می شود.

آیا انتخاب سوکت CPU نیز در هنگام خرید قطعات کامپیوتری از اهمیت بالایی برخوردار است؟

بله این قطعه نیز همانند دیگر قطعات اصلی کامپیوتر عملکرد مهم را ارائه می دهد به گونه ای که به عنوان یکی دیگر از قطعات اصلی کامپیوتر سوکت CPU شناخته می شود. در دسته بندی قطعات کامپیوتری این قطعه زیر مجموعه ای از اجزای CPU شناخته می شود اما این موضوع از اهمیت آن کاهش نمی دهد. این سوکت ها برای آن که بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند نیازمند استفاده از اهرمی متصل کننده می باشد.

سوکت برق چیست و چگونه عمل می کند؟

طبیعی است که هر دستگاه یا قطعه ی الکترونیکی نیاز دارد برای فعالیت ارتباط برقی ایجاد کند و این مورد نیز در زمینه مادربرد ها صدق می کند. در برخی از مادربرد ها ۴ سوکت برق مشاهده می شود و در برخی دیگر ۸ سوکت. تعداد سوکت برق هر مادربرد برحسب کارایی و ابعادی که دارد مشخص می شود.

برای تهیه سوکت برق شما باید ابتدا تعداد سوکت مورد نیاز خود را در نظر بگیرید و سپس مراحل خرید را مطابق با قوانین فروشگاه دنبال نمایید. این قطعات با تخفیفات ویژه ای توسط فروشندگان حاضر در نوبشو عرضه می شود و مشتریان می توانند در هر زمانی برای خرید اقدام کرده.

خرید قطعات کامپیوتر در ژورنال نوبشو

خرید قطعات کامپیوتر

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید