اطلاعاتی که لازم است قبل از خرید مانیتور بدانید

0
4342
خرید مانیتور در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

راهنمای خرید مانیتور

یکی از مهمترین ویژگی ها برای داشتن یک سیستم کامپیوتری مناسب، انتخاب و خرید مانیتور خوب و با کیفیت است. چرا که با وجود هزینه هایی که صرف یک سیستم قوی و مشخصات عالی می شود، نبود یک مانیتور خوب و مناسب باعث هدر رفت هزینه ی صرف شده برای این سیستم می شود. به عبارت دیگر در صورت خرید یک کامپیوتر عالی، اگر تصمیم به استفاده از مانیتور قدیمی خودتان را داشته باشید، بدون شک باعث ضرر زدن به خودتان شده اید.

به عنوان مثال سیستم قدرتمند و جدیدی که خریده اید قطعاً نسبت به نمونه های قدیمی تر، دارای کارت گرافیک قوی تر خواهد بود و اگر سیستم شما یک کارت گرافیک بسیار عالی و قوی داشته باشد، هدف از آن، وضوع و کیفیت عالی و یا حتی متناسب با گیمینگ با رزولوشن بالا و تعداد فریم های خیلی زیاد بوده است. پس قاعدتاً اگر مانیتور شما کیفیت پایین تری داشته باشد، حتی کارت گرافیک عالی هم برای شما استفاده ای نخواهد داشت و ارتقا بسیار کم و نامحسوسی در کیفیت گرافیکی شما ایجاد خواهد کرد و از توان پردازشی سیستم تان استفاده ای نمی برید.

خرید مانیتور در ژورنال نوبشو

خرید مانیتور

یکی از مهمترین مسائلی که باید در زمان خرید مانیتور به آن دقت کنید، این است که سعی داشته باشید مانیتور را فقط با توجه به ظاهر آن انتخاب نکنید. چون مانیتور نیز همانند دیگر لوازم کامپیوتری دارای مشخصات و ویژگی های مختص به خود می باشد و اما این ویژگی ها را از کجا بشناسیم؟؟ برای بررسی نکات و مسائلی که برای خرید مانیتور باید بدانیم، با ما همراه باشید.

عوامل مهمی که خوب یا بد بودن یک مانیتور را بر هر شخص مشخص می کنند شامل مواردی هستند که در ادامه توضیح می دهیم.

چه سایز و اندازه ی مختلفی از مانیتورها برای چه افراد مختلف مناسب است؟

دقت داشته باشید که سایز مناسب مانیتور با توجه به نیاز افراد متفاوت است. به عنوان مثال اگر فضای شما محدود باشد، مانیتورهای بزرگ برای شما گزینه ی مناسبی نخواهند بود. ولی اگر تصمیم دارید که بیشتر هزینه کنید، مانیتورهای بزرگ و البته برای فضاهای غیرمحدود و مناسب گزینه ی خوبی به نظر می رسند. اما به طور کلی اگر مانیتورهای CRT قدیمی را در نظر بگیریم، سایز۲۰ اینچ نیز بسیار بزرگ بود. ولی در مقایسه با آن، مانیتورهای LED جدید جای خیلی کمتری گرفته و همچنین قابلیت جا به جایی دارند و می توانید آن ها را در جاهای محدود و باریک هم بگذارید.

مانیتورهایی که امروزه می توانید انتخاب کنید، حتی ممکن است در اندازه های ۳۰ اینچ و یا ۴۰ اینچ نیز باشند. ولی مهمترین نکته است که نباید فقط به سایز یک مانیتور توجه کرد و باید مانیتوری را انتخاب کنید که رزولوشن بالایی نیز داشته باشد. مانیتورهای LCD با اندازه ی ۲۰ اینچ و یا بیشتر، پیشنهاد می شوند. سایز LCD های متوسط و متعادل را می توان ۲۳ اینچ در نظر گرفت. چرا که هم جای زیادی نمی گیرند و هم کیفیت خوبی دارند.

 ژورنال نوبشو

خرید مانیتور

و اما چرا باید به رزولوشن توجه داشت؟

با بزرگ شدن صفحه ی نمایش، تصاویر کشیده می شوند و این موضوع باعث کاهش کیفیت تصاویر می شود. در واقع سایز صفحه ی نمایش شما بزرگی تصاویر را تعیین می کند. اما رزولوشن، مقدار اطلاعات را در صفحه تعیین می کند. با بیشتر شدن رزولوشن صفحه ی نمایش، می توان روی یک صفحه چندین برنامه را استفاده کرد و اطلاعات بیشتری روی صفحه پدیدار می شوند.

مطالب پیشنهادی
هر آنچه که باید در مورد قیمت سرور بدانید

مثلاً رزولوشن بالا در زمان پخش فیلم، باعث دیده شدن تصاویر به صورت واضح تر می شود. خبر خوب این است که اختلاف قیمت مانیتورهای با کیفیت پایین و مانیتورهای فول اچ دی بسیار ناچیز بوده و بهتر است که سعی کنید در زمان خرید یک مانیتور جدید، حتماً مانیتوری با رزولوشن خیلی بالا انتخاب کنید. لازم به ذکر است که معمولاً مانیتورهای کوچک نسبت به مانیتورهای بزرگ، رزولوشن کمتری دارند. اما لزوماً بزرگ بودن مانیتور، به معنی داشتن رزولوشن بالا نیست و حتماً باید در زمان خرید رزولوشن آن را نیز بررسی کنید.

خرید مانیتور در ژورنال نوبشو

خرید مانیتور

به پایه و زاویه ی مانیتورها دقت داشته باشید!

مانیتورها انواع مختلفی دارند. حتی برخی از آن ها قابلیت نصب روی دیوار را نیز دارند. پس باید با توجه به نیازتان، مانیتور مناسبی را انتخاب کنید. بعضی از آن ها به شکل طراحی شده اند که دارای یک پایه ی ثابت بوده و نمی توان زاویه ی آن ها را عوض کرد. بهتر است که توجه داشته باشید که مانیتورهایی با زاویه ی عمودی انتخاب کنید و به این صورت می توانید با توجه به شرایط خودتان، زاویه ی مانیتور را تنظیم نمایید.

نرخ تازه سازی تصاویر و زمان پاسخ دهی در مانیتورها مختلف است!

دو عامل نرخ تازه سازی و زمان پاسخ دهی عواملی هستند که در زمان خرید مانیتور باید مورد نظر قرار داد.

  • نرخ تازه سازی و یا Refresh Rate:

به تعداد تصاویری گفته می شود که مانیتور شما در هر ثانیه می تواند به شما نشان دهد. در واقع می توان گفت که یک مانیتور با نرخ تازه سازیِ ۵۰ هرتز بر ثانیه می تواند در هر ثانیه ۵۰ فریم تصویر را به شما نمایش دهد.

خرید مانیتور در ژورنال نوبشو

خرید مانیتور

  • زمان پاسخدهی یا Response Time:

نشان دهنده ی زمانی است که طی آن یک نقطه و یا یک پیکسل از صفحه ی نمایش تغییر رنگ می دهد. مثلاً مانیتوری با زمان پاسخدهی ۱۵ میلی ثانیه مناسب نبوده و برای نمایش تصاویر متحرک سریع دچار مشکل می شوند و تصاویر را تار، کدر و بی کیفیت نشان می دهند.

ژورنال نوبشو

خرید مانیتور

نرخ مناسب برای زمان پاسخ دهیِ یک مانیتور برای نمایش دادن فیلم های اکشن با سرعت بالا و یا اجرای بازی های ویدیویی، زمانی بین ۲ تا ۵ میلی ثانیه می باشد. پس سعی کنید حتماً در زمان خرید مانیتور به نرخ پاسخدهی دقت کرده و نرخ های پایین را انتخاب کنید. البته ممکن است که مانیتوری از یک برند نامعتبر، با وجود نرخ زمان پاسخ دهی پایین نیز به علت استفاده از پنل های نامناسب و بی کیفیت در زمان ساخت این مانیتور، مشکل تار بودن تصاویر را داشته باشد.

امکانات جانبی مانیتور را بشناسید

ممکن است که نمایشگرها امکانات جانبی مانند پورت کارت حافظه، پورت USB، بلندگو و غیره داشته باشند و در صورتی که فضای فیزیکی شما محدود است، ممکن است که شما نیاز به مانیتوری پیدا کنید که بتوانید امکانات دیگری را نیز در خود داشته باشد.

بهتر است در زمان انتخاب و خرید یک مانیتور به همه ی عوامل مهم و تأثیر گذار توجه داشته باشید و با توجه به نیاز خود، مانیتوری مناسب تهیه نمایید. با عرض تشکر از همراهی شما عزیزان، امیدوارم نکات این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید سخت افزار برای شما مفید واقع شده باشد.

 

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید