تمامی نکاتی که بایستی در مورد فیلتر تصفیه هوا بدانید

0
4105
فیلتر تصفیه هوا در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

فیلتر تصفیه هوا

بسیاری از افراد بر این باورند که فیلتر تصفیه هوا در دسته یکی از ضروریات منزل شما به حساب نمیآید. اما باید توجه داشته باشید که استفاده از این دستگاه میتواند تمامی ذرات معلق موجود در هوای اطراف شما را جذب کرده و شما را از هر نوع آلاینده مضری دور کند.

فیلتر تصفیه هوا در محیطهای مختلفی اعم از منزل، اداره، شرکت، مراکز تفریحی و ورزشی و کارخانجات به عنوان یک وسیله پر کاربرد برای حفظ سلامت افراد جامعه به ویژه افرادی که مشکلات تنفسی دارند میتواند مفید واقع شود.

فیلتر تصفیه هوا در ژورنال نوبشو

ساز و کار مورد استفاده در فیلترینگ هوا:

در واقع تصفیه کنندههای هوایی که تا به حال به عرصه تولید رسیده اند در دو دسته کلی فیلترینگ فعال و فیلترینگ غیر فعال به بازار فروش معرفی شده اند.

فیلترینگ فعال برای این که بتواند هوای اطراف خود را به صورت کامل پاکسازی کند، از عمل تجزیه یونهای مثبت و منفی استفاده خواهد کرد که به آن عمل یونیزه کردن میگویند. فیلترینگ هوا بدین صورت انجام میشود که یونهای منفی را در هوای اطراف خود پخش میکند تا تمامی ذرات آلاینده موجود در هوا به آن بچسبند. با این عمل ذرات معلق تأثیر مخرب خود را از دست داده و نمیتوانند برای اشخاص مشکلی را ایجاد کنند.

یکی از معایبی که ممکن است در این روش خود مشکل ساز شود، انتشار گاز ozone است که موجب شده تا افراد کم و بیش تمایل خود را برای استفاده آن از دست بدهند.

فیلترینگ غیر فعال میتواند به صورت بسیار موثری عمل تصفیه هوا را انجام دهد و تمامی ذرات معلق و آلایندهها را از بین ببرد. تکنولوژی مورد استفاده در این نوع سیستم به این صورت است که با استفاده از فیلتر تصفیه هوا میتواند ذرات معلق و آلوده کننده را به خود جذب کرده و هوایی کاملاً پاک را به محیط اطراف ببخشد.

فیلتر تصفیه هوا در ژورنال نوبشو

انواع فیلتر تصفیه هوا و نوع عملکرد آن:

طی سالهای متوالی دانشمندان توانسته اند با تکنولوژیهای به روز، روشهای مختلفی را برای از بین بردن ذرات آلوده موجود در هوا ابداع کنند. همان گونه که میدانید فیلتر تصفیه هوا قادر است تا ذرات گرد و غبار و آلودگی ها را از هم جدا کند. بر این اساس میتوان از انواع فیلترها برای از بین بردن تمامی آلودگی استفاده کرد که در ادامه این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا به بررسی هر کدام از انواع آن خواهیم پرداخت:

  • فیلتر خشک:

یکی از رایج ترین انواع فیلترهای مورد استفاده در دستگاه تصفیه هوا، فیلتر خشک است که در ۲ نوع مختلف استفاده دائم و یکبار مصرف طراحی و تولید شده است. این نوع از فیلتر با استفاده از ورقه های متخلخل، ریسمان های آلومینیومی، پارچه و سلولز تولید میشوند. این فیلتر تاکنون توانسته است که در جذب ذرات و گرد و غبار، عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد.

  • فیلترروغنی:

یکی دیگر از فیلترهای مورد استفاده در سیستمهای تصفیه هوا، فیلتر روغنی است که به دو صورت دستی و اتوماتیک در بازار فروش موجود است. این نوع از فیلتر با استفاده از سلولز یا فلز تولید خواهند شد. این نوع از فیلترها کاملاً به روغن آغشته شده اند و در صورت استفاده مجدد، باید پس از شستشو آن را در روغن غوطه ور کرده سپس از آن استفاده کنید.

این نوع از فیلتر به دلیل طراحی متفاوتی که دارد قادر است تا ذرات جامد و گازهای بد بو را به خود جذب کند و هوای محیط را سالمتر و دلپذیرتر کند. در صورتی که از این نوع فیلتر استفاده میکنید باید بدانید که پس از مدتی خاصیت جذب خود را از دست میدهد به همین منظور باید آن را حرارت داده تا دوباره فعال شود.

مطالب پیشنهادی
آیا با برترین و بهترین مارک دستگاه تصفیه آب خانگی آشنایی دارید؟

زغالی در ژورنال نوبشو

  • فیلتر الکترواستاتیکی:

این نوع از فیلترها که محل قرار گیری آن در دستگاه اصولاً بعد از فیلتر تصفیه هوا معمولی است، میتواند آلودگی ها و ذرات ریز موجود در فضا را که از فیلتر معمولی گذشته است به خود جذب کند. فیلتر الکترواستاتیکی شامل زنجیرهای از سیمهای فشار قوی است که به صورت بار مثبت بین دو قطب منفی قرار گرفته است.

  • فیلتر فرابنفش:

این دسته از فیلترها مورد استفاده برای جذب باکتری های موجود در محیط هستند.

  • فیلتر ایرواشر:

یکی از سیستمهایی که میتواند در جذب ناپاکی ها و آلودگی های محیط موثر واقع شود، استفاده از ایرواشر است، که با کمک کوئل عملیات پاکسازی سیال را انجام میدهد. این دسته از سیستمها را فیلتر تصفیه هوا آبی می نامند که با استفاده از پارچه های پنبه ای تولید خواهند شد.

  • فیلتر کیسهای:

این دسته از فیلترها را به صورت صفحات موازی شکلی تولید خواهند کرد که جنس آن از الیاف شیشه ای بوده و توانایی جذب بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته است.

کیسه ایی در ژورنال نوبشو

رابطه فن دستگاه تصفیه با فیلتر تصفیه هوا در چیست:

در واقع هنگامی که شما یک سیستم تصفیه با حجم فیلترینگ زیادی را برای خود انتخاب میکنید، باید توجه داشته باشید که فن دستگاه نیز از نوع قدرتمند انتخاب گردد، چون یک سیستم تصفیه با فیلترهای با کیفیت هواره افت فشار را در پی خواهد داشت که برای جبران آن باید از یک فن بسیار قوی بهره گیری کرد که بتواند این فشار را تحمل کند.

مزایای استفاده از فیلترینگ هوا:

  • ضد آلرژی:

طبق اطلاعات به دست آمده از سوی کارشناسان، استفاده در فیلتر تصفیه هوا، برای افرادی که به ذرات معلق موجود در هوا، گرده گل و گیاه و آلودگی های شهری آلرژی دارند، بسیار مفید و موثر واقع میشود.

فیلتر تصفیه هوا در ژورنال نوبشو

  • تقویت سلامت قلب و عروق خونی:

یکی از عواملی که میتواند سلامت قلب را تهدید کرده و آن را تحت الشعاع خود قرار دهد، هوای آلوده و ناسالم است. شما میتوانید با استفاده از فیلتر تصفیه هوا، سلامت قلب خود را تضمین کنید و علاوه بر آن میتوانید خطر ابتلا به بیماریهای مختلفی از جمله آسم، آلرژی، آسیبهای ریوی و … را کاهش دهید.

  • تصفیه هوای تنفسی:

در واقع فیلترهای تصفیه هوا این قدرت را ندارند که به تنهایی تمامی ذرات آلوده و آلاینده های موجود در هوا را جذب خود کند. چون این آلودگی ها کوچکتر از آن هستند که تماماً روی این سیستم جذب شوند. اما با این حال بخش قابل توجهی از این آلودگی ها جذب فیلترها خواهند شد. در صورتی که قصد از بین رفتن آلودگیها را دارید بهتر است که از دستگاه تصفیه هوا با قابلیت بهتر استفاده کنید.

  • کاهش میزان حملات آسمی:

یکی از بهترین سیستمهایی که میتواند برای افراد مبتلا به آسم و مشکلات تنفسی مفید باشد، استفاده از فیلتر تصفیه هوا است. این سیستم قادر است تا ذرات معلق موجود در هوا را به میزان قابل توجهی به خود جذب کند.

حملات آسمی در ژورنال نوبشو

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه:

همان گونه که میدانید با پیشرفت تکنولوژی استفاده از ماشین آلات دود زا نیز به نسبت قبل افزایش یافته است. علاوه بر ماشین آلات افرادی که استعمال دخانیات میکنند نیز ممکن است با تولید دود دست دوم خطر ابتلا به بیماریهای ریوی را برای اطرافیان خود به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

با بهره گیری از فیلتر هوا  میتوانید خطرات ناشی از استعمال دخانیات و آلودگی و دودهای شهری را در اطراف خود به پایین ترین حد ممکن برسانید.

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید