هر آنچه درباره اسمز معکوس باید بدانید

0
4905
اسمز معکوس در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

اسمز معکوس

اسمز معکوس یک روش بسیار مفید و مقرون به صرفه برای تصفیه کردن آب است. ورود انواع باکتری و میکروب ها به آب دلیل شایع بسیاری از بیماری های عفونی می باشد که با استفاده از دستگاه تصفیه آب می توان به سادگی از آن جلوگیری کرد. برای شناخت بهتر و آشنایی اصولی تر با اسمز معکوس تنها لازم است جستجو کوتاهی در رابطه با روش های نوین تصفیه آب داشته باشید تا به وفور با این اصطلاح برخورد کنید، برای دریافت اطلاعات کامل تر یا ما در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا همراه باشید.

اسمز معکوس در ژورنال نوبشو

داشتن اطلاعات درست و صحیح نقش مهمی در خرید انواع محصولات مختلف تصفیه آب خواهد داشت. اصطلاحات مهم مذکور در بیانگر اهمیت این موضوع ساخته و طراحی شده اند، چرا که در سالهای اخیر مهندسین به طرق مختلف سعی در ساخت لوازمی برای تصفیه آب خانگی و صنعتی داشته اند. برای آشنایی هر چه بیشتر با این محصولات تنها کافیست بر روی لینک زیر کلیک کنید تا به دنیای دانستنی های نوبشو وارد شوید:

   http://www.nobesho.com

آشنایی با مفهوم اسمز معکوس و شناخت عملکرد های آن:

اسمز معکوس را می توان جز پیشرفته ترین روش های تصفیه آب دانست. این روش به عنوان یک تجزیه کننده قوی سبب جدا سازی انواع یون ها و مواد معدنی می شود. در این روش ابتدا آب وارد محفظه اصلی می شود و برای تصفیه شدن آماده می گردد. از سوی دیگر و در مقابل محفظه ای به منظور نگهداری آب شیرین و تصفیه شده تعبیه می شود.

عملیات تصفیه آب با استفاده از لایه ی تصفیه کننده که با نام غشای تراوای شناخته شده است صورت می پذیرد. البته در روش اسمز معکوس لایه ی میانی متشکل از یک غشای نیمه تراوای است که در زمان انجام عملیات تصفیه به سادگی باعث جدا سازی یون ها، نمک ها و املاح قابل تصفیه در آب می شود.

برای شناخت بیشتر این فرایند لازم است اطلاعاتی در رابطه با اسمز در دست داشته باشید. به معنای کلی اسمز، ماهیت طبیعی دارد و به عنوان نوعی جدا کننده در طبیعت مورد استفاده قرار می گیرد. اسمز تمایل هر نوع شوری به سوی محلول کاملاً شور است. به این معنا که تمامی مواد شور در آب تمایلی به جا ماندن در منطقه شور را دارند. در روش اسمز معکوس عملیات تصفیه آب کاملاً برعکس صورت می گیرد، در این روش تمایل مولکول ها به سمت آب شیرین افزایش می یابد. بخش اصلی در این روش غشای نیمه تراوا است که دلیل و بانی اصلی تصفیه شدن آب می شود، در این لایه وجود یک توری که نقش فبلتر را ایفا می کند.

عملکرد غشای نیمه تراوا در اسمز معکوس چگونه است

در این قسمت توری مقاوم که از چنس با دوام که از مرغوب ترین مواد اولیه ساخته شده است در میانه دو محفظه آب قابل شرب و آب تصفیه نشده قرار می گیرد. زمانی که آب با فشار متعادل و تعین شده وارد محفظه اول می شود لایه میانی در زمان عبور آب با املاح سالم عملیات تصفیه را انجام می دهد و در نهایت یون ها، نمک ها، باکتری و سایر الودگی در پشت توری غشا و در محفظه اول جا می مانند.

مطالب پیشنهادی
آیا با برترین و بهترین مارک دستگاه تصفیه آب خانگی آشنایی دارید؟

اسمز معکوس در ژورنال نوبشو

مراحل فرآیند اسمز معکوس به چه صورت می باشد:

این عملیات با هدف شیرین سازی آب انجام می گیرد در پی این فرایند آب شور با عبور از فیلتر تعبیه شده تبدیل به آب شرب و شیرین می شود پس در نتیجه می توان عملیات جداسازی را اصلی ترین مرحله اسمز معکوس نام برد و به عبارتی نمک زدایی بخش مهم و کاربردی این فرایند است.

تصفیه سازی آب تنها به معنای شیرین کردن آن نیست، آبی قابل شرب است که عاری از هر گونه آلودگی و باکتری باشد. میزان خالص بودن آب بیانگر مقدار قابل شرب بودن آن است. Ultre Pure Water با ترکیب املاح در آب ممکن است نسبت ورود این موحلول در آب ۱۰ mg در یک لیتر آب است. این فراین خلوص آب را بالا برده و با از بین بردن آلودگی های طبیعی قابل استفاده در بخش های دارویی می باشد.

از اسمز معکوس در تصفیه فاضلاب نیز بهره برده می شود، در این روش با استفاده از برخی ترکیبات می توان به سادگی مراحل تصفیه فاضلاب را ممکن ساخت. لازم است بدانید فرآیند مذکور تنها روش استاندارد و تعیین شده برای تصفیه فاضلاب و آلودگی های موجود در آن می باشد. البته باید گفت که در تصفیه آب صنعتی استفاده از فرآیند مذکور ممکن است هزینه هایی را به دنبال داشته باشد دلیل آن نیز استفاده از لایه و غشای مخصوص است که می تواند به سادگی تصفیه آب را انجام دهد. فیلتر های مذکور با هدف ممانعت از عبور آلودگی ها به روش های کاملاً استاندارد و مطابق با آخرین متد های روز دنیا ساخته شده است.

اسمز معکوس در ژورنال نوبشو

اسمز معکوس تنها به منظور تصفیه آب مورد استفاده قرار نمی گیرد، گاهی ممکن است در صنایع غذایی نیاز به افزایش غلظت برخی مایعات میوه ای باشد. بالا بردن افزایش غلظت آبمیوه ها با استفاده از فرآیند اسمز معکوس راهی ساده و مطمئن است به علاوه در این روش کیفیت و خاصیت آب میوه بدون تغییر در بو، رنگ و مزه در اختیار افراد قرار می گیرد.

همانطور که می دانید ذرات با توجه به وزن و توان مولکولی قادر به ترکیب و حل شدن در هم هستند و برای جداسازی آن ها می بایست روش های متفاوتی را امتحان کنید، اسمز معکوس نیاز شما را به روش های متفاوت از بین می برد. یکی دیگر از مهمترین کاربرد ها و مزایای این فرایند، توانایی جدا کردن الکل از سایر نوشیدنی ها است. برخلاف روش های جداسازی سنتی، فرآیند مذکور به خوبی و بدون ایجاد تغیر در کیفیت نوشیدنی قادر به تفکیک الکل است.

 

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید