راهنمای خرید هارد اکسترنال و هارد اینترنال

0
6829
هارد اکسترنال یا اینترنال در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

تفاوت هارد اکسترنال یا اینترنال با یکدیگر :

فرق بین هارد اکسترنال یا اینترنال این است که: اینترنال هاردی است که داخل خود لپ تاپ قرار میگیرد که آن را به هارد مکانیکی نیز می شناسند. اما هارد اکسترنال، هاردی است که توسط کابل USB به لپ تاپ متصل می شود و قابل جا به جایی نیز می باشد. در ادامه ی مقاله از سری مقالات راهنمای خرید هارد با نکاتی که قبل از خرید هارد باید بدانید، آشنا خواهید شد.

مشخصات:

هارد دیسک HDD در واقع همان هارد دیسک اینترنال است. فرق آن این است که هارد دیسک اینترنال دارای یک پوشش و پورت متفاوت می باشد.

هارد دیسک اینترنال به گونه ای طراحی شده که به مادربرد وصل می شود، در حالی که هارد دیسک اکسترنال توسط کابل USB به لپ تاپ و یا کامپیوتر وصل می شود.

هارد اکسترنال یا اینترنال در ژورنال نوبشو

هارد اکسترنال یا اینترنال

  • ظرفیت هارد اکسترنال یا اینترنال چقدر باشد؟

چندین سال پیش هارد هایی که تولید می شد حداکثر یک ترابایت ظرفیت داشت. اما امروزه هارد های اکسترنالی که در بازار وجود دارند حتی تا شش ترابایت نیز ظرفیت دارند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که هر چقدر ظرفیت هارد بیشتر باشد هارد گران تر و همچنین سنگین تر خواهد بود.

دلیل سنگین بودن هارد هایی که ظرفیت بالایی دارند این است که هر چقدر ظرفیت هارد بیشتر باشد، تعداد دیسک های گردان در آن افزایش پیدا می کند و در نتیجه وزن آن بیشتر خواهد بود.

یکی دیگر از مشکلات هارد هایی که ظرفیت بیشتری دارند این است که سرعت عمل هارد پایین می آید. مثلاً سرعت هاردی که ظرفیتش بالا باشد در دقیقه ۵۴۰۰ دور و هاردی که ظرفیتش پایین باشد در دقیقه ۷۲۰۰ دور می باشد.

با خواندن مطالبی که مطالعه کردید از خود می پرسید ظرفیت هارد اکسترنال یا اینترنال چقدر باید باشد؟

برای پاسخ به این سوال باید به نیاز خود توجه کنید. مثلاً اگر شما فقط قصد نگهداری تعدادی موزیک، عکس و یا فیلم را دارید، هارد یک ترابایتی می تواند نیاز شما را رفع کند اما هیچگاه یک هارد ۵۰۰ گیگابایتی نخرید زیرا فضای بسیار کمی دارد.

  • سرعت هارد دیسک اکسترنال باید چقدر باشد؟

نکته ی دیگری که هنگام خرید هارد اکسترنال یا اینترنال باید به آن توجه کنید، سرعت هارد می باشد.

وقتی می گوییم سرعت هارد در دقیقه ۷۲۰۰ دور می باشد، یعنی دیسک های گردان هارد برای نوشتن و یا خواندن اطلاعات ۷۲۰۰ بار در دقیقه می چرخد و هر چقدر سرعت هارد بیشتر باشد، قیمت هارد اکسترنال بیشتر است. انتخاب سرعت هارد به نیاز شما بستگی دارد مثلاً اگر از هارد فقط برای آرشیو کردن استفاده می کنید هاردی با سرعت ۵۴۰۰ و اگر مدام باید اطلاعات مختلف را جا به جا کنید هاردی با سرعت ۷۲۰۰ برای شما مناسب است.

هارد اکسترنال یا اینترنال در ژورنال نوبشو

هارد اکسترنال یا اینترنال

  • هارد اکسترنال با آداپتور یا بدون آداپتور؟

هارد هم مانند بسیاری از وسایل دیگر با برق کار می کند. بنابراین به دو مدل تقسیم می شود: هارد بدون آداپتور و هارد با آداپتور.

هاردهایی که آداپتور دارند برق خود را از طریق آداپتور به دست می آورند. اما هاردهای بدون آداپتور برق مورد نیاز خود را با استفاده از کابل USB به دست می آورند.

مطالب پیشنهادی
مشخصات و اطلاعات انواع مانیتور سامسونگ

پیشنهاد ما برای خرید هارد اکسترنال، مدل با آداپتور آن است زیرا از برق دیگری استفاده می کند بنابراین لازم نیست از هارد لپ تاپ خود زیاد کار بکشید. علاوه بر آن هاردهایی که برقشان از طریق آداپتور تأمین می شود کمتر احتمال قطع و وصل شدن دارد.

  • هارد اکسترنال HDD بهتر است یا SSD ؟

هارد HDD با وارد شدن ضربه به آن خیلی زود آسیب می بیند و دارای قسمت مکانیکی نیز نمی باشد.

اما در هارد SSD برای انتقال اطلاعات و لود کردن آن از سرعت بهتری برخوردار است و در مقابل ضربه آسیب کمتری می بیند. بنابراین شما از هر جهتی که بخواهید بررسی کنید خرید هارد اکسترنال SSD بهتر از هارد HDD می باشد در نتیجه قیمت هارد اکسترنال SDD نیز بیشتر است.

  • پورت هارد اکسترنال

برای خرید هارد اکسترنال باید به پورت آن توجه کنید. زیرا به جز ظرفیت و نوع هارد، پورت نیز در سرعت جا به جایی اطلاعات نقش مهمی دارد.

هارد اکسترنال یا اینترنال در ژورنال نوبشو

هارد اکسترنال یا اینترنال

خرید هارد اینترنال

بعد از راهنمای خرید هارد اکسترنال به بررسی هارد اینترنال می پردازیم. هارد اینترنال برعکس هارد اکسترنال داخل خود کامپیوتر و یا لپ تاپ قرار می گیرد. بنابراین نمی توانید آن را جا به جا کنید.

هارد اینترنال را می توانید توسط رابط SATA به خود مادربرد وصل کنید.

  • میزان سرعت هارد اینترنال باید چقدر باشد؟

از آنجایی که هارد های اینترنال درون لپ تاپ قرار می گیرد، اگر سرعت آن بالای ۵۴۰۰ دور در هر دقیقه باشد؛ شارژ لپ تاپ را سریع خالی می کند به همین دلیل پیشنهاد ما هاردی با سرعت ۵۴۰۰ می باشد.

ژورنال نوبشوهارد اکسترنال یا اینترنال

هارد اکسترنال یا اینترنال؟

قطعا جواب سوال خرید هارد اکسترنال می باشد. در ادامه می توانید دلایل بهتر بودن هارد اکسترنال را نسبت به هارد اینترنال بخوانید.

  • هارد اینترنال، هاردی مکانیکی است به همین دلیل در مقابل ضربه بسیار حساس بوده و عمر محدودی نیز دارد بنابراین نمی توانید به آن به عنوان حافظه ای که اطلاعاتتان را نگهداری کند، اطمینان کنید.
  • در صورت پاک شدن اطلاعاتتان بر روی هارد اینترنال، نمی توانید آن را ریکاوری کنید و اطلاعاتتان را بازگردانید.
  • هارد اینترنال درون سیستم قرار می گیرد بنابراین قابل جا به جایی نیست و شما مجبورید برای جا به جا کردن اطلاعات آن را بر روی فلش بریزید. اما هارد اکسترنال به راحتی قابل جا به جا کردن می باشد.

فرقی ندارد شما قصد خرید هادر لپ تاپ از چه نوعی را دارید، برای خرید هارد اکسترنال و یا اینترنال باید به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید.

دقت کنید هاردی که خریداری می کنید حتماً گارانتی داشته باشد. درست است که گارانتی مسئولیت پاک شدن اطلاعات شما را به عهده نمی گیرد اما با استفاده از گارانتی می توانید یک هارد دیگر بگیرید.

ژورنال نوبشو

هارد اکسترنال یا اینترنال

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید