مادربرد چیست؟ راهنمای خرید مادربرد مناسب و کارآمد برای سیستم

0
8582
مادربرد در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

راهنمای خرید مادربرد

بهتر است اشخاص تازه وارد برای خرید مادربرد باکیفیت مطالبی را با عنوان راهنمای خرید مادربرد مطالعه کنند. کسانی که قصد دارند در آینده کامپیوتر خود را ارتقا دهند باید مادربردی را برگزینند که برای مصارف پیچیده و پیشرفته کارایی بیشتری دارد. در مقابل کسانی که تصمیمی برای ارتقا سیستم خود ندارند، بهتر است مادربردی را که برای کارها و پردازش های عادی و معمولی مناسب است انتخاب کنند.

شما می توانید با مراجعه سایت نوبشو با اطلاعات بیشتری در این زمینه و دیگر زمینه های فناوری آشنا شوید:

http://www.nobesho.com

معروفترین شرکت های تولید کننده مادربرد

شاید اولین مورد در راهنمای خرید مادربرد آشنایی با برندهای آن باشد. از جمله سرشناس ترین شرکت های تولید کننده مادربرد در جهان می توان از شرکت های زیر نام برد:

  • AMD
  • گیگابایت تکنولوژی GiGABIT
  • intel
  • AMD
  • XFX
  • ASUS

مادربرد چیست؟

در پاسخ به این سوال که مادربرد چیست؟ باید بگوییم که مادربرد ( Motherboard ) اصلی ترین، بزرگترین و مهمترین قطعه کامپیوتر است که موجب اتصال اجزای دیگر سیستم مانند پردازنده (CPU) و حافظه موقت (RAM) به یکدیگر می شود. به عبارت دیگر، مادربرد رابط دیگر اجزا می باشد و به آن ها فرمان می دهد. از این قطعه به عنوان ستون فقرات کامپیوتر نیز نام برده می شود. خود آن نیز اجزای مختلفی دارد از جمله: باس (BUS)، سوکت ZIF، اسلاتRAM، منبع تغذیه (Power Connector)، AGP Slot،USB Port ، Battery Backup، Chipset.

 مادربرد در ژورنال نوبشو

فرم فاکتور

این عبارت یعنی هر مادربرد دارای ابعاد و طرحبندی خاص خود می باشد. ابتدا باید مطمئن شد سیستم از چه فرم فاکتوری را پشتیبانی می نماید. باید مادربردی انتخاب شود تا آنقدر بزرگ نباشد که درون سیستم جا نشود. البته معمولاً فرم فاکتورهای کوچک می توانند در بیشتر کیس ها قرار بگیرند اما نباید فقط این موضوع را در نظر گرفت و حتماً باید پیش از خرید مادربرد، در مطالب مربوط به راهنمای خرید مادربرد، به موضوع فرم فاکتور کامپیوتر توجه شود.

سعی کنید پیش از خرید مادربرد جهت آشنایی با راهنمای خرید مادربرد، از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 مادربرد در ژورنال نوبشو

انواع مادربرد ازنظر ابعاد

۱.AXT:

این نوع مادربردها معمولاً دارای اندازه ۲۴*۳۰ سانتیمتر هستند و کیس هایی با اندازه متوسط به بالا مناسب آن هاست. بهATX ها Standard ATX نیز گفته می شود. البته اندازه های بزرگتری نیز از این نوع مادربردها مانند Extended ATX و XL_ATX وجود دارد که می توان آن ها را در برخی از رایانه های صنعتی دارای بردهای چند سی پی یویی و بردهای سری AVGA Classified به کار گرفت. نام دیگر این نوع Standard ATX می باشد. اما در حالت کلی استفاده از این مادربردها محدود است. یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که شیارهای توسعه در این مادربردها بیشتر از دو مادربرد بعدی است.

۲.Micro-ATX:

ابعاد این نوع فرم فاکتورها ممکن است به ۲۵ سانتیمتر هم برسد. مربعی شکل هستند و دارای شیارهای توسعه کمتری نسبت به مادربردهای ATX دارند به طوری که تنها برای نصب یک یا دو کارت ویدئو ظرفیت دارند. Micro-ATX معمولاً در کیس کامپیوترهای رومیزی، شاسی های کامپیوتر سینمای خانگی و به طور کل در کیس هایی با ابعاد کوچکتر به کار گرفته می شوند.

۳.Mini-ITX:

از دیگر انواع آن، مادربردهای Mini-ITX است که تنها دارای یک شیار توسعه و مخصوص کامپیوترهایی با فرم فاکتورهای کوچک (SFF) هستند. همچنین مانند بردهای Micro ATX، برای کیس های کوچک به کار می روند، اندازه آن ها نیز ۱۷ سانتیمتری است و مربعی شکل می باشند.

تعداد و نوع اسلات رم

مادربردهای حرفه ای دارای ۸ اسلات رم و مادربردهای Mini-ITX دارای ۲ اسلات رم هستند. البته امروزه بیشتر مادربردها از ۴ اسلات رم استفاده می کنند که تا حجم تا ۶۴ گیگابایت رم را ساپورت خواهد خواهند کرد. در مطالعه راهنمای خرید مادربرد برای خرید انواع مادربرد بهتر است به میزان و حجم کارها و برنامه های مورد انتظار از سیستم توجه کرد مثلاً اگر رم ۳۲تا ۶۴ گیگابایت برای برنامه های گرافیکی و سنگین و رم ۱۶ تا ۳۲ گیگابایت نیز برای بازی و کارهای نیمه سنگین مناسب خواهد بود.

مطالب پیشنهادی
بهترین هارد اکسترنال بر اساس چه ویژگی هایی معرفی می شود

 مادربرد در ژورنال نوبشو

چیپسِت (Chipset)

نوع برد و ویژگی های مورد نظر سازندگان مادربرد و اینکه چه پردازنده ای می تواند روی آن استفاده شود را چیپست ها مشخص می کنند. چیپست، مسیر زیر بخش های یک سیستم را می سازد و در واقع یک تراشه سیلیکونی است که روی مادربرد قرار دارد. معمولاً سازندگان مادربرد هر مجموعه برد را طبق یک چیپست می سازند و به دنبال تولید وعرضه یک پردازنده جدید، به دنبال آن نیز چیپست های گوناگونی با قیمت های بالا یا پایین روانه بازار می شوند.

مطالعه راهنمای خرید مادربرد شما را با دو دلیل ضرورت دانستن چیپست هنگام خرید مادربرد آشنا می کند. این دو دلیل عبارت اند از:

۱. ارتباط مستقیم چیپست با سی پی یو مادر برد

۲. ست خصوصیات برد و جایگیری روی آن توسط چیپست

ژورنال نوبشو

شما می توانید از فروشنده بخواهید تا در رابطه با فروش مادربرد توضیحاتی را به شما ارائه دهد.

بایوس و بایوس UEFI

بایوس توسط تراشه ای روی مادربرد جاگذاری می شود و زمان روشن شدن Start Up به کار گرفته می شود. اورکلاک سیستم نیز در همین قسمت می تواند صورت گیرد. به طور کلی مدیرت کردن کامپیوتر از بیرون محیط سیستم عامل و همچنین انجام برخی تنطیمات مهم مانند بوت کردن سیستم نیز به عهده بایوس ( سیستم سامانه ورودی/ خروجی پایه) یا همان بایوس است.

رفته رفته بایوس های فوق قدیمی شده و بایوس UEFI جایگزین آن ها شدند. در ابتدا امروزه هنگام خرید مادربرد، وجود این بایوس ها به عنوان یک استاندارد در نظر گرفته می شود اما در گذشته تنها امتیازی مثبت تلقی می شد. این نوع بایوس ها موجب به روزرسانی محیط بایوس های قدیمی میگردند. بایوس UEFI را می توان برنامه ریزی کرد زیرا از بخش های کوچکی ساخته شده و مانند یک سیستم عامل کوچک عمل می کند.

پورت های(کانکتور) SATA

این که امکان وصل چه تعداد حافظه SSD و هارد دیسک به رایانه وجود دارد را پورت های SATA و M.2 تعیین می کنند. هنگام خرید کارت گرافیک حرفه ای، مادربردی که پورت های SATA به صورت عمود روی آن قرار دارند مناسب تر به نظر می رسند. هم چنین اگر علاقه زیادی به بازی های رایانه ای دارید، بهتر است مادربردهایی بخرید که پورت های SATA در آن موازی با برد اصلی باشد.

پورت های M.2

این پورت ها پیشرفته تر و پر سرعت تر از پورت های SATA هستند. کانکتورهای M.2 در مادربردهایی که به شکل کارخانه ای قادر به وصل شدن به شبکه وایرلس هستند استفاده شده اند. از کاربردهای این پورت ها می توان به ماژول کارت شبکه بی سیم و اتصال SSD های پرسرعت اشاره کرد.

ژورنال نوبشو

از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

 

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید