سخت افزار کامپیوتر بنیان ایجاد کننده رایانه ها است با این ابزار مهم آشنا شویم

0
8010
سخت افزار کامپیوتر در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

راهنمای خرید سخت افزار کامپیوتر و تاریخچه آن

اولین دستگاه محاسبه گر در سال ۱۶۴۲ توسط پاسکال اختراع شد. قبل از اختراع کامپیوتر کار محاسبات کشتیرانی و جدول های جزر و مد توسط انسان ها انجام می شد که به آنها واژه کامپیوتر نسبت داده می شد. از آنجایی که محاسبات سنگین توسط انسان ها بسیار زمان بر بود و برای بدست آوردن نتایج برخی محاسبات، روزهای طولانی زمان صرف می شد، به همین خاطر محققین و مخترعین در صدد اختراع یک دستگاه برآمدند تا محاسبات را انجام دهند. ( سخت افزار کامپیوتر )

اگر بخواهیم قدیمی ترین سخت افزارها را برشماریم می توانیم به میله ها، شمارش چوب، و… اشاره کنیم. بعد از آن چرتکه روی کار آمد و با آن محاسبات انجام می شد. سپس دستگاه پاسکالین اختراع شد که برای حساب و کتاب مالیات از آن استفاده می کردند. پس از تمام اینها به ترتیب دستگاه های محاسبه گر پله دزد، کارت های پانچ (منگنه)، ماشین محاسبه گر بخاری (موتور تفاوت)، موتور تحلیلی، هالریت دسک، IBM به وجود آمدند.

تمامی اینها مقدماتی بودند برای اختراع کامپیوترها که به ترتیب نسل یک، دو، سه، چهار و پنج ایجاد شدند.

سخت افزار کامپیوتر در ژورنال نوبشو

سخت افزار کامپیوتر

انواع قطعات کامپیوتر و محل نصب آنها بر روی کیس

۱.سی پی یو (CPU):

تمامی عملیات پردازش بر عهده این قطعه می باشد، برخی از این پردازنده ها چند عملیات را با هم انجام می دهند. ویژگی های سی پی یو عبارت است از: سرعت و تعداد هسته ها. هر چه توانایی سی پی یو بیشتر باشد هزینه خرید آن هم به مراتب بیشتر است. اگر کاربر قصد انجام بازی های سه بعدی، کار با نرم افزارهای ویرایشگر، کامپایل کردن و… را داشته باشد باید از یک سی پی یو قوی استفاده کند.

۲.رم (Random Access Memory):

در واقع رم همان حافظه موقت است که اطلاعات در صف پردازش را در خود نگه می دارد، تا زمانی که پردازش روی آنها صورت گیرد. خصوصیات مهم یک رم عبارتند از: ظرفیت رم، تعداد کانال و سرعت آن.

۳.GPU (کارت گرافیک):

وظیفه پردازش اطلاعات گرافیک و عکس ها را بر عهده دارد. برخی از مادربردها خود دارای یک کارت گرافیک ساده هستند که نیاز اولیه کاربر را پاسخگو می باشد. یک کارت گرافیک که باید بر روی مادربرد نصب شود.

۴.هارد درایو:

همان کارت حافظه کامپیوتر است.

دیگر قطعات به اختصار عبارتند از: مادربورد، منبع تغذیه (پاور)، کیس و…

سخت افزار کامپیوتر در ژورنال نوبشو

سخت افزار کامپیوتر

آموزش سخت افزار کامپیوتر

در مطالب قبلی به اجزای سخت افزار کامپیوتر اشاره شد. در این قسمت سعی می کنیم که برخی از سخت افزارها را به صورت جزئی تر شرح دهیم.

پردازنده ها به طور کلی توسط دو شرکت AMD و Intel تولید می شوند. پردازنده محاسبات مورد نیاز را توسط ۰ و ۱ انجام می دهد. همه اجزاء کامپیوتر به این قطعه نیاز دارند. پردازنده ها از تعداد زیادی ترانزیستورهای بسیار کوچک که توسط فناوری نانو با دقت زیاد دور هم جمع شده اند، تشکیل می شوند. مثلاً پردازنده ۴ هسته ای شرکت اینتل ۸۲۰ میلیون ترانزیستور دارد. پردازنده برای اینکه بتواند با دیگر اجزا ارتباط برقرار کند باید اطلاعاتی را بفرستد و یا بگیرد. پل ارتباطی که پردازنده از طریق آن اطلاعات را ارسال یا دریافت می کند باس (BUS) نام دارد، که با یکای اندازه گیری مگاهرتز خوانده می شود. در بحث پردازنده ها واژه ای به نام کش (cache) وجود دارد، که یک حافظه ی با سرعت و پر هزینه می باشد. وظیفه این بخش نگه داشتن اطلاعات به صورت موقت برای پردازنده است. کش در سه لول اول، دوم و سوم با ظرفیت های مختلف وجود دارد.

مطالب پیشنهادی
مادربرد ایسوس و تمام نکاتی که باید درباره آن بدانید

اصطلاحات سخت افزار کامپیوتر

برای اینکه بتوانیم بهتر با کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ خود ارتباط برقرار کنیم، باید اصطلاحات سخت افزاری را بشناسیم.

این اصطلاحات عبارتند از: بلوتوث، بوت یا راه اندازی سیستم، بایوس، مادربورد، FSB، سیستم عامل، حافظه پنهان، دایرکت ایکس، کارت گرافیک، و… . برخی از اینها را پیشتر تعریف کردیم و برخی دیگر را در ادامه شرح خواهیم داد.

۱.بلوتوث:

اغلب برای کامپیوترهای شخصی استفاده می شود. زیرا معمولاً کامپیوترهای شخصی این قطعه را در مادربرد خود ندارند و به صورت یک قطعه مجزا تهیه شده و توسط یو اس بی به کیس وصل می شود، اما در اغلب لپ تاپ ها این قطعه داخل آن نصب شده است.

۲.FSB:

پل ارتباطی بین رَم و سی پی یو است.

۳.سیستم عامل (OS):

در واقع همان ویندوزی است که بر روی رایانه ها نصب می شود و ما به واسطه آن از انواع نرم افزارها که پل ارتباطی بین ما و سخت افزار هستند استفاده می کنیم.

۴.دایرکت ایکس (DirectX):

واسط بین سیستم عامل و سخت افزارها می باشد.

بوت، بایوس و مادربورد را در ادامه شرح می دهیم.

BIOS چیست و چه کاربردی دارد؟

در واقع (BIOS (Basic Input/Output System سطح پایین ترین نرم افزار رایانه است که جهت اجرای مجموعه فعالیت های سخت افزار در زمان راه اندازی (روشن شدن) کامپیوتر استفاده می شود. در زمان استارت کار رایانه، این بخش چند فعالیت را به انجام می رساند. ترتیب انجام این فعالیت ها عبارت است از:

  1. بررسی CMOS Setup جهت چک کردن تنظیمات مخصوص
  2. بارگذاری سیستم، فعالیت های وقفه و درایورها
  3. مقدار دهی ابتدایی به ثبات ها
  4. مدیریت برق (قدرت)
  5. انجام دادن عملیات POST
  6. نمایش تنظیمات سیستم
  7. شناسایی اجزای bootsble
  8. شروع مجموعه فعالیت های ضروری جهت boot (اتفاقاتی که جزئی از مراحل راه اندازی رایانه است) شدن سیستم

POST بخشی از باس است که سلامت اجزای مختلف را بررسی و امتحان می کند. شنیدن بوق هایی (بوق سلامت و بوق کارت گرافیک) که حین روشن شدن سیستم ایجاد می شوند، از نشانه های این بخش است. بعد از روشن کردن رایانه ابتدا فعالیت های POST (Power-On Self-Test و جمعی از توابع سیو شده در ROM است که برخی قطعات مانند کیبورد، هارد دیسک و رَم را چک می کند) اجرا می شود.

سخت افزارهای ورودی کامپیوتر

سخت افزارهای ورودی کامپیوتر موظف هستند که اطلاعاتی را برای انجام عملیاتی به کامپیوتر وارد کنند، برخی از این دستگاه ها هم ورودی هستند و هم خروجی. مانند پرینتر که هم ورودی است و هم خروجی. اما برخی دیگر فقط ورودی هستند مانند کیبورد که با زدن دکمه های کیبورد اطلاعاتی را به کامپیوتر می دهیم اما به وسیله کیبورد نمی توانیم اطلاعاتی از کامپیوتر بگیریم. از جمله دستگاه های ورودی می توان به موس، کیبورد، سی دی، دی وی دی، فلش، فلاپی (تقریباً منسوخ شده)، هارد اکسترنال، میکروفن، دسته های بازی و… اشاره کرد.

سخت افزار کامپیوتر در ژورنال نوبشو

سخت افزار کامپیوتر

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید