آموزش آشپزی و فوت و فن بزرگ ترین آشپز های دنیا

0
6652
1
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

آموزش آشپزی و فوت و فن بزرگ ترین آشپز های دنیا

امروزه تمامی افراد به غذایی که می خورند بیش از هر چیزی اهمیت می دهند و علاوه بر غذاهای اصیل ایرانی، غذاهای فرنگی و خوردن غذاهای مختلف بومی کشورهای دیگر نیز جزو مرسومات به حساب می آید. همان گونه که می دانید آشپزی هنر تبدیل مواد خام، به انواع غذاهای متفاوت و لذیذ است. امروزه داشتن دست پخت خوب یک هنر محسوب شده و افراد بی شماری برای دستیابی به این هنر تلاش می کنند. دنیای بزرگ آشپزی کردن پر از رمز و راز های مختلفی است که بسیاری از افراد معتقدند برای حرفه ای شدن در این هنر، باید علاوه بر تجربه کردن، موارد مختلفی نیز از طریق آموزش آشپزی آموخت.

انواع سبک های مختلف آشپزی

همان گونه که می دانید آشپزی شیوه های متفاوتی دارد که یک آشپز ماهر باید به تمامی آن ها مسلط بوده و بتواند غذاهای مختلفی را از این دسته ها آماده کند. آموزش آشپزی به سبک های مختلفی صورت می گیرد که عبارتند از:

  • آشپزی اصیل ایرانی:

اگر سری به تاریخ ایران در زمان پادشاهی ضحاک بزنیم خواهیم دید که در گذشته های بسیار دور مردمان ایران زمین، در این زمان غذاهای متفاوت و خوش طعمی را پخت می کردند. به علاوه طبق اطلاعات موجود، اسنادی به زبان پهلوی وجود دارند که گویای طبخ انواع خورش ها و نحوه سرو آن در زمان ساسانیان بوده است.

آموزش آشپزی در ژورنال نوبشو

همان گونه که می دانید هر چه از دوران های قدیم به امروز نزدیک می شویم، امکانات و تنوع غذاها بیشتر شده و با طعم لذیذتری طبخ خواهند شد. غذاهایی که به صورت سنتی پخت می شوند، ساده و مغذی بوده اند و با استفاده از مواد خام طبیعی و سالم پخته خواهند شد. اگر در خانواده ها نظر سنجی کنیم خواهیم دید که افراد مسن بیش از سایرین، طرفدار چنین غذاهایی هستند.

اگر از نظر سلامت به غذاهای سنتی و مدرن بنگریم خواهیم دید که مزایای غذاهایی که به صورت سنتی طبخ می شوند، بیشتر از غذاهای امروزی است. اما متاسفانه چنین غذاهایی را تنها در مناطق دور دست و روستاها می توان دید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، یادگیری به یکی از ساده ترین کارها تبدیل شده است، به صورتی که آموزش آشپزی نیز از این قائله مستثنا نخواهد بود. به همین منظور ایران در حال گذر از غذاهای سنتی بوده و به سبک مدرن آشپزی رو آورده است.

همان گونه که می دانید استفاده از لفظ مدرن در تمامی موارد به معنای بهره گیری از تکنیک های جدید و به روز دنیا برای ساخت یک اثر متفاوت است. در آشپزی به صورت مدرن نیز همچون دیگر هنرها، از شیوه های نو برای طبخ غذا جدید استفاده می کنند.

در آموزش آشپزی به سبک مدرن، غذاها در حجم کمتری طبخ می شوند که در این شرایط نیاز به اختصاص دادن زمان کمتری نیز برای آشپزی وجود خواهد داشت. به واقع در آشپزی به سبک مدرن طعم و مزه متفاوتی را با استفاده از مواد غذایی جدید میتوان خلق کرد.

این سبک از آشپزی به دلیل پخت سریع با طعم متفاوتی که به وجود می آورد، مورد توجه بیشتر افراد به ویژه نسل جوان قرار گرفته است. در سبک آشپزی به صورت مدرن گاهی اوقات از مواد غذایی نا مرغوبی استفاده می شود، اما به دلیل لذیذ بودن آن هر روزه طرفداران بسیاری را به خود جلب می کند.

  • آشپزی بین المللی:

همان گونه که از اسم آن پیداست، این سبک از آشپزی به صورتی است که کل جهان آن را تایید کرده و قبول دارند. در واقع آشپزی کردن به سبک بین المللی باید به صورتی انجام شود، که بخش زیادی از مردم یک جامعه آن را تایید کرده و از خوردن آن لذت ببرند.

در آموزش آشپزی به سبک بین المللی بیش از هر چیزی باید به فرهنگ و رسوم مردم یک ناحیه توجه داشت و برای تبدیل آن به سبک بین الملل باید شیوه آشپزی مورد نظر خود را به جهان معرفی کنید و علاوه بر آن مردم هر قومیتی از خوردن غذای شما لذت ببرند. در واقع معروف و مشهور شدن غذا در سطح جهانی یکی از اصلی ترین ارکان آشپزی به سبک بین المللی است.

آموزش آشپزی در ژورنال نوبشو

آموزش آشپزی و انواع شیوه های طبخ غذا:

زمانی که قصد دارید یک غذای خوش طعم و مناسب را برای خود آماده کنید قبل از هر چیزی باید به فکر نوع پخت آن باشید. همان گونه که می دانید شیوه های مختلفی برای پخت غذا وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

  • آب پز کردن:
مطالب پیشنهادی
ترفندهایی از آشپزی جدید که می توانند به شما کمک های بسیاری نمایند

آب پز شدن ماده غذایی یعنی مواد مورد نظر را در آب جوش ریخته تا پخته شوند. در این بخش از آموزش آشپزی باید مقدار مشخصی از آب را روی شعله گذاشته تا زمانی که به جوش بیاید و ماده غذایی مورد نظر را در آب جوش بریزید تا به درجه پخت مورد نظر برسد.

  • سرخ کردن:

سرخ کردن مواد غذایی در مقدار مشخصی از روغن می تواند طعم بسیار لذیذی را به مواد خام بدهد. آماده کردن مواد در این روش به صورت های مختلفی انجام می شود که رایج ترین آن ها عبارتند از:

آموزش آشپزی در روش سرخ کردن با روغن کم، بیشتر مورد توجه آشپزها قرار گرفته است .اما این شیوه تا حدودی سخت تر از دیگر شیوه ها بوده و نیاز به دقت بیشتری خواهد داشت. در این روش باید از ظرف های با کیفیتی استفاده کنید، در غیر این صورت مواد به تابه شما می چسبد.

یکی دیگر از انواع روش طبخ، سرخ کردن سطحی ماده مورد نظر است. در این روش باید مقدار روغن موجود در ظرف به اندازه ای باشد که اطراف مواد را به صورت کامل بپوشاند. اکثرا از این روش برای سرخ کردن سیب زمینی و بادمجان استفاده می کنند.

روش سوم که امروزه بسیار از آن استفاده می شود، سرخ کردن مواد غذایی در اندازه های بزرگ همچون فیله، استیک و قطعات درشت سینه مرغ است که نیازی به حرارت بالا نخواهند داشت.

  • بخار پز کردن:

یکی از روش هایی که می تواند مواد خام شما را نرم و مرطوب کند، استفاده از این روش پخت است. در صورتی که قصد پخت مواد غذایی همچون ماهی و سبزیجات را دارید، بهترین روشی که می توانید انتخاب کنید، بخار پز کردن آن است.

  • پختن و سرخ کردن:

این روش یکی از رایج ترین شیوه های پخت و پز در سراسر دنیا به حساب می آید. در این تکنیک باید ابتدا مواد غذایی را سرخ کرده و سپس به آن مقدار کمی آب اضافه می کنند تا مغز پخت شوند.

  • پخت با توستر:

در صورتی که قصد پخت شیرینی، کیک و نان را داشته باشید استفاده از توستر یکی از بهترین روش ها برای این کار به حساب می آید.

  • پخت با مایکروفر:

یکی از ساده ترین روش های پخت و پز و آشپزی کردن استفاده از این روش است که نیاز به کمی مهارت کار با این دستگاه را دارد.

  • کباب پز کردن:

یکی از لذیذترین روش های پخت غذا به ویژه گوشت از نظر ایرانیان، کباب پز کردن آن است. در این روش نیازی به پوشاندن ماده خام وجود ندارد و به صورت مستقیم تحت حرارت قرار می گیرد.

آموزش آشپزی با نوبشو

فوت و فن آشپزی حرفه ای:

یکی از مهمترین بخش های آموزش آشپزی، یادگیری تمامی فوت و فن این هنر است که یک آشپز حرفه ای باید از آن مطلع باشد. از جمله این موارد شامل:

  • گرما و رطوبت، عطر و طعم ادویه را از بین خواهد برد.
  • در صورتی که قصد آماده سازی غذا را برای یک فرد خاص در سر دارید، به هیچ عنوان از مواد جدید در دستور پخت خود استفاده نکنید.
  • زمان پخت پاستا باید یک دقیقه کمتر از مدت درج شده بر روی بسته باشد.
  • مرغ را قبل از طبخ یک روز در آب نمک بخوابانید تا غذای شما طعم بی نظیری به خود بگیرد.
  • در صورتی هنگام سرخ کردن دریافتید که مواد شما برای پخت نیاز به روغن بیشتری دارد، روغن را از لبه های تابه اضافه کنید. در این صورت با رسیدن آن به مواد غذایی تا اندازه ای روغن گرم شده است.
  • برای از بین رفتن بوی سیر دستتان، قبل از این که هیچ تماسی با آب داشته باشید، دستتان را برای مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه به ظروف استیل خود بمالید، سپس با آب و صابون بشویید.
  • هنگامی که قصد خورد کردن سبزی را دارید می توانید با پاشیدن نمک به سطح آن از پراکنده شدن آن جلوگیری کنید.
  • در صورتی که قصد له کردن سیر را دارید بهتر است آن ها را در یک نایلون فریزر ریخته و با پشت چاقو آن را له کنید.

شرح وظایف یک آشپز:

  • رعایت موازین بهداشتی
  • آماده سازی لیست مواد مورد نیاز جهت پخت غذا
  • استفاده از مواد اولیه سالم و طبیعی
  • شستشو و تهیه مواد اولیه
  • آشپزی و پخت غذاهای متنوع
  • سرو غذا در ظرف مناسب

آموزش آشپزی در ژورنال نوبشو

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید