آشنایی با انواع پیتزا و آموزش پخت برخی از آنها را در این مقاله بخوانید

0
4290
2
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

آشنایی با انواع پیتزا و آموزش پخت برخی از آنها را در این مقاله بخوانید

پیتزا و تاریخچه پیدایش آن

بعضی از افراد معتقد هستند که پیتزا توسط سربازان ساسانی برای اولین بار و زمانی که سپرهای جنگی خود را بر روی آتش می گذاشتند و بعد یک خمیر با کمی پنیر و خرما روی آن قرار می دادند، پخته شده است. یونانی ها هم نان را با روغن گیاهان و پنیر پوشش داده و می خوردند. شکل امروزی پیتزا حدود قرن نوزده با موادی مانند نان، سیر، نمک، گوشت، پنیر و ریحان درست شد. در واقع توسط شخصی به نام رافائل اسپوسیتو و با خمیری شبیه به نان تافتون به وجود آمد و چون شبیه به پرچم ایتالیا بود (بخاطر سه رنگ بودن؛ قرمز=گوجه، سبز=ریحان، سفید=موتزارلا) مورد پسند ملکه مارگاریتا واقع شد و به نام پیتزا مارگاریتا شهرت یافت.

نحوه آماده سازی خمیر پیتزا (غذاهای فرنگی)

برای درست کردن خمیر ابتدا باید مواد اولیه که شامل آب (۳ پیمانه- ولرم)، مایه خمیر (۱ ق.چ)، آرد (۲ پیمانه و در صورت لزوم ممکن است بیشتر شود) و نمک (۱ یا نصف ق.چ) است را آماده کنیم و بعد آنها را با هم مخلوط کنیم. سپس به خمیر زمان می دهیم که کمی استراحت کند و بعد کمی ورز می دهیم تا زمانی که خمیر آماده شود.

پیتزا در ژورنال نوبشو

معرفی انواع مختلف پیتزا

پیتزا با توجه به مواد تشکیل دهنده آن انواع مختلفی دارد که در این قسمت تعدادی از انواع آن را نام می بریم و در قسمت های بعدی تعدادی از آنها را بررسی می کنیم.

پیتزا مارگاریتا، ساده، مخصوص، مخلوط، پپرونی، استیک، گوشت و قارچ، مرغ، و سبزیجات (که معروف به رژیمی است)

پیتزا در ژورنال نوبشو

چگونه یک پیتزا ساده بپزیم؟

یک پیتزا ساده همانطور که از نامش مشخص است دارای محتوای خیلی زیادی نیست. و بر روی خمیر مواد اولیه ای که در دسترس باشد (مانند: سیب زمینی، پیاز سرخ شده، گوجه، و در برخی مواقع گوشت مرغ یا چرخ کرده، پنیر پیتزا) می ریزند و استفاده می کنند. اول مواد را کمی تفت می دهند، بعد کمی سس و روغن روی خمیر می مالند، و مواد تفت داده شده را روی آن ریخته و هم زیر مواد هم روی مواد را پنیر میریزند.

طرز تهیه پیتزا پپرونی

طرز تهیه پیتزا پپرونی همانند دیگر انواع است با این تفاوت که در این نوع نوعی سوسیس مخصوص استفاده می شود به نام پپرونی به همین خاطر با نام پیتزا پپرونی معروف شده است.

مواد لازم برای تهیه برای ۴ نفر:

پنیر پیتزا ۱۵۰ g – گوجه فرنگی یکی- آویشن به اندازه دلخواه – فلفل دلمه ای یکی – سوسیس پپرونی ۲۵۰ g – سس کچاپ ۲ ق.غ

اول مواد را خرد کرده، سپس تفت می دهیم و همانند نوع ساده عمل می کنیم.

پیتزا در ژورنال نوبشو

پیتزا رژیمی و نحوه پخت آن

پیتزا رژیمی در واقع همان سبزیجات است. در این نوع مواد مورد استفاده را معمولا یا بدون روغن و یا با روغن زیتون کم تفت می دهند. و همچنین بجای استفاده از مواد پرکالری مانند سیب زمینی یا سوسیس و… از سبزیجاتی مانند، ذرت، نخود فرنگی، گل کلم، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای و… استفاده می شود. و معمولا پنیر کمتری هم روی مواد می ریزند.

طرز تهیه پیتزا سوسیس

از نامش مشخص است که بیشتر مواد مورد استفاده در این نوع را سوسیس تشکیل می دهد. اما دیگر مواد مورد استفاده و نحوه پخت آن مشابه سایر موارد است.

مطالب پیشنهادی
آموزش آشپزی و فوت و فن بزرگ ترین آشپز های دنیا

درست کردن پیتزا خانگی با مرغ

برای درست کردن پیتزا خانگی با مرغ به جای استفاده از سوسیس و یا گوشت چرخ کرده از گوشت مرغ استفاده می شود. به این شکل که معمولا گوشت سینه مرغ را جدا کرده، آن را خوب می پزند، بعد گوشت را رشته رشته و یا نگینی تکه می کنند و به همراه دیگر موادی که تفت داده شده اند روی خمیر می ریزند و در نهایت پنیر را اضافه کرده و بعد هم مرحله پخت.

محتوای پیتزا مخلوط چیست؟

در این بخش نحوه درست کردن این نوع از پیتزا را شرح می دهیم.

مواد مورد نیاز برای تهیه عبارتند از:

خمیر: تخم مرغ دو عدد، شیر یک پیمانه، بیکینگ پودر یک ق.م، آرد به میزان مورد نیاز، روغن مایع یک چهارم پیمانه، و اندکی نمک

محتوای روی پبتزا: پنیر پیتزای مخلوط، گوشت چرخ کرده به میزان ۱۵۰g، پیاز رنده شده یک عدد، قارچ دو یا ۳ عدد، فلفل دلمه ای در دو رنگ قرمز و سبز که به صورت نگینی باشد کلا دو ق.س، گوجه فرنگی پوره شده یک ق.م، سس گوجه ۲ ق.غ، آویشن، نمک و فلفل به اندازه دلخواه، ذرت و زیتون هم کمی برای تزیین.

ابتدا خمیر را آماده می کنیم. بعد گوشت چرخ کرده را با پیاز تفت می دهیم تا رنگ گوشت به شکل پخته شود. بعد بقیه مواد را اضافه کرده و تفت می دهیم. روی خمیر نیم پز را سس می ریزیم و بعد مواد آماده شده را اضافه کرده و می پزیم.

پیتزا در ژورنال نوبشو

شیوه های مختلف پخت پیتزا

افراد برای پختن پیتزا بسته به امکانات خود شیوه های مختلفی را انتخاب می کنند از جمله: استفاده از تابه رژیمی که برای استفاده کمتر از روغن مفید است، استفاده از فر و یا در توستر می پزند. اما در تمامی حالات باید به دما و شیوه قرار گیری در فر توجه شود.

  • پخت پیتزا در فر برقی:

برای پخت در فر برقی باید دمای فر را تنظیم کنید به شکلی که نسوزد و بعد پیتزا را حدود بیست دقیقه در فر قرار دهید تا زمانی که پنیر آب شده و به شکل طلایی شود.

  • طرز تهیه پیتزا خانگی در توستر:

اول خمیر و مواد را آماده می کنیم (به روش های فوق الذکر). سپس المنت های بالا و پایین توستر را روشن کرده و دما را روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم می کنیم، و تقریبا ۴ دقیقه منتظر می شویم تا گرم شود. پیتزا را با سینی داخل توستر قرار می دهیم و تایم را برای نیم ساعت بعد قرار می دهیم. برای اینکه گرما به صورت یکسان به همه جای آن برسد باید فن گردش هوا را روشن کنید. (البته همه توستر ها دارای فن نیستند).

با این امید که از اطلاعات ارائه شده در این مقاله راضی بوده باشید و به امید دیدار

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید