بازی های فکری برای کودکان

0
4176
بازی های فکری در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

بازی های فکری برای کودکان

در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید اسباب بازی قصد داریم به معرفی و اهمیت بازی های فکری برای کودکان بپردازیم.

بازی های فکری برای کودکان یکی از نیاز های کودکان است. در این روزها کودکان بیشتر وقت خود را به بازی با گوشی های همراه می پردازند، از جمله معایب بازی با گوشی های همراه می توان به آسیب های چشمی، دور بودن از اجتماع و دوستان و رشد کمتر خلاقیت اشاره کرد. با جایگزین کردن بازی های فکری و جسمی به جای بازی های تلفن همراه می توان به رشد ذهنی و جسمی کودک کمک کرد. بازی های فکری باعث می شود که کودک از ذهن خود استفاده کند، برنامه ریزی کند، نقشه بکشد و یاد بگیرد. این بازی ها جالب هستند و می توانند نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان را نیز سرگرم کنند.

انجام بازی های فکری از اختلالات ذهنی جلوگیری خواهید کرد، باعث تقویت حافظه، افزایش تمرکز، افزایش سرعت تفکر و افزایش مهارت استقلال در تفکر و برنامه ریزی میشود. در ادامه به معرفی چند بازی فکری می پردازیم که می توان با کودکان بازی کرد.

کاردستی ها

کاردستی هماهنگی بین ذهن و دست است. کودکان علاقه بسیاری به ایجاد وسایل جدید دارند. شما می توانید با فراهم کردن لوازم مورد نیاز، کاردستی های جالبی را با کودکان خود بسازید. با استفاده از کاردستی می توانید قدرت تخیل و تمرکز کودکان را افزایش داد. از جمله کاردستی می توان به اریگامی اشاره کرد.

بازی فکری حلقه هوش

این بازی برای بچه های یک تا سه سال استفاده می شود. در این بازی کودک باید حلقه ها را از بزرگ به کوچک وارد میله کند. این بازی باعث آشنایی کودک با رنگ و اندازه می شود، شما می توانید شمارش اعداد را نیز با کودک کار کنید.

بازی های فکری در ژورنال نوبشو

بازی های فکری

بازی فکری دست چین

دست چین یک بازی پرهیجان و سرعتی است. این بازی برای کودکان بالای پنج سال مناسب است. بازی ۲ تا ۴ نفره گروهی است. این بازی شامل ۲۰ لیوان کوچک رنگی و تعدادی کارت و یک زنگ است. به هر فرد ۵ لیوان و یک کارت داده می شود. هر کسی که زودتر لیوان ها را مطابق الگوی کارت بچیند زنگ را به دست می آورد. این بازی باعث افزایش تقویت حافظه آنی و دیداری، افزایش سرعت عمل، تمرکز و هوش هیجانی می شود.

بازی فکری هامپ هام

نسخه پیشرفته دوز است که با مکانیسم هایی خلاقانه، باعث افزایش مهارت تصمیم گیری و پیش بینی می شود. این بازی دو نفره است، مدت زمان بازی ۱۰ دقیقه است و برای سن بالای پنج سال مناسب است. این بازی ۶ مهره شنل قرمزی، ۶ مهره گرگ، ۴میله جدا کننده و ۱ کیسه پارچه ای همراه با دفترچه راهنما است. مانند دوز، بازیکنی که زودتر مهره های خود را به خط کند برنده است. در این بازی هر فرد ۶ مهره در ۳ اندازه مختلف دارد. در هر بار می توان مهره های داخل بازی را تکان داد و یا مهره از خارج بازی وارد کرد. تفاوت آن با دوز در این است که بازیکن می تواند با استفاده از مهره های بزرگ خود، مهره های کوچک حریف را ببلعد و یا مهره ی کوچکتر خود را ببلعد و از آن محافظت کند. این بازی در ۴ شکل عادی، سرعتی، حافظه ای و پیشرفته قابل انجام است.

بازی فکری رامودیس

رامودیس بازی جالب و سریع برای کودکان و بزرگسالان است. یادگیری این بازی های فکری راحت و پرهیجان است که قدرت پیش بینی و حافظه بازیکنان را می سنجد. کارت های دست همه بازیکنان یکسان است و هر بار همه با یک کارت بازی می کنند. این بازی از نوع همزمان است. یعنی به نوبت نیست و همه همزمان بازی می کنند. در هنگام بازی، بازیکنان نیاز به ذهن خوانی و پیش بینی حرکت رقیبان و تصمیم گیری سریع دارند، که بخش لوب جلوی پیشانی درگیر می شود.

مطالب پیشنهادی
راهنمائی فروش عمده اسباب بازی ارزان

بازی فکری اجی مجی بوم

شاگردان مدرسه جادوگری سعی می کنند در نبود استاد ورد جابجایی اشیا را تمرین کنند و جواهرات را از یکدیگر بقاپند. این بازی گروهی ۶-۳ نفره است و برای بزرگسالان و کودکان بالای ۸ سال توصیه می شود. مدت زمان این بازی ۱۵ دقیقه می باشد. در هر مرحله بازیکنان با گفتن اجی مجی بوم به الماس های روی میزها اشاره می کنند و هر بازیکن باید به یک میز اشاره کند تا الماس ها را ببرد. اگر دو یا چند بازیکن به یک میز اشاره کنند، امتیازی نمی گیرند.

بازی برج هیجان ( Jenga )

یکی از معروفترین بازی های مهمانی در سطح جهان است. نحوه بازی به این صورت است که شما باید با بلوک ها یک برج ۱۸طبقه بسازید. هر طبقه دارای ۳ بلوک است. که یک طبقه به صورت ردیف افقی و طبقه بعد به صورت عمودی باید قرار گیرد. شخص سازنده برج، شروع کننده بازی است. هر بازیکن در هر نوبت تنها یک بلوک را خارج می کند، به شرطی که تنها از یک دستش استفاده کند و از دو ردیف بالایی برج بلوک برندارد.

بازی های فکری در ژورنال نوبشو

بازی های فکری

بازی فکر برتر

یک بازی فکری دو نفره و مناسب برای سن ۸ سال به بالا است. در این بازی یک بازیکن ۵ مهره رنگی را پشت دیواری می چیند و بازیکن بعدی باید نحوه چینش مهره ها را در ۱۲ مرحله حدس بزند. بازیکن اول بر اساس چیدمان، با مهره های سیاه و سفید امتیاز می دهد. این بازی باعث افزایش قدرت تحلیل و حدس می شود.

بازی های فکری در ژورنال نوبشو

بازی های فکری

بازی فکری زینگو مدل سیبیلوها

یک بازی گروهی ۳-۶ نفره برای کودکان ۷ سال به بالا و بزرگسالان مناسب است. در این بازی هر بازیکن باید سبیلش را جلوی صورتش بگیرد. با وسط انداختن کارت، بازی شروع می شود. روی هر کارت یک سبیل با رنگ و طرح مختلف وجود دارد. کسی که سبیل مشابه روی کارت دارد باید روی کارت بزند. اگر اشتباهی روی کارت بزنید ، باید دو عدد از کارت هایی که جمع کرده است را پس بدهید. این بازی باعث افزایش سرعت عمل و تمرکز و بینایی می شود.

بازی فکری زینگو مدل اپتیکال

یک بازی دو نفره مناسب کودکان و بزرگسالان است. در این بازی، روی هر کارت سه کلمه با رنگ های مختلف نوشته شده است. هر بازیکن در هر نوبت باید یکی از کلمه ها را در زمان مشخصی با عینک با لنز رنگی، نقاشی کند. سپس کاغذ را به بازیکن دیگر می دهد تا نقاشی را حدس بزند. اولین بازیکنی که ۱۵ امتیاز کسب کند برنده است.

بازی های فکری به صورت دو نفری و یا گروهی انجام می شود، مادران و پدران می توانند با کودکان بازی های فکری انجام دهند که منجر به افزایش تمرکز و حافظه و دقت و… هم برای کودکان و هم والدین شود. امیدوارم مقاله بالا ( اسباب بازی فکری کودکان ) برای شما مفید باشد.

 

Originally posted on ۱۰/۱۸/۱۳۹۹ @ ۸:۳۶ ق.ظ

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید