راهنمای خرید بهترین مانیتور از نظر کیفیت و کاربرد

0
4279
راهنمای خرید مانیتور در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

راهنمای خرید بهترین مانیتور از نظر کیفیت و کاربرد

راهنمای خرید مانیتور ویژگی های مهم یک مانیتور متناسب با نیاز شما را مانندکیفیت، اندازه و…شامل می شود. شما بدون داشتن مانیتور مناسب برای انجام کارهای شخصی مثل بازی، تماشای فیلم و سریال و حتی کار های تخصصی تر ممکن است با مشکل مواجه شوید. در بازار مانیتورهای متفاوتی از لحاظ کیفیت، ابعاد، قیمت و…وجود دارد و ما برای انتخاب بین تمام مانیتورهای موجود ابتدا باید هدف و میزان استفاده ی خود ار آن را مشخص کنیم.

همانطور که می دانید نیازها متفاوت است مثلاً عده ای از مانیتور برای کارهای روزانه و تماشای فیلم استفاده می کنند اما برخی از افراد برای تجربه دیدن بهترین کیفیت از تصاویر بازی به دنبال مانیتورهای گیمینگ هستند. برخی از مانیتور برای انجام کارهای گرافیکی و ادیت عکس و فیلم استفاده می کنند. بنابراین توجه به کاربرد و ویژگی های مانیتور اهمیت به سزایی دارد و خوب است بدانیم باید روی کدام ویژگی ها تمرکز کنیم.

راهنمای خرید مانیتور در ژورنال نوبشو

راهنمای خرید مانیتور

راهنمای خرید مانیتور به شما این امکان را می دهد که با توجه به این نکات، نیازهای خود را به مانیتور اولویت بندی کنید و بهترین را انتخاب کنید برای اطلاع از نکات مهم در انتخاب مناسب ترین مانیتور موارد زیر را مطالعه کنید.

مانیتور های موجود در بازار

مانیتورها از نظر کاربرد به سه دسته ی معمولی، حرفه ای و مانیتورهای گیمینگ تقسیم می شوند که با هر کدام از آن آشنا می شویم.

  • مانیتور های معمولی

مانیتورهای معمولی شامل مانیتورهایی می شود که برای کارهای روزمره، اداری و… مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع مانیتورها برای کارهای عادی استفاده می شوند و برای امور گرافیکی مناسب نیستند.

با دیدن قیمت این دسته از مانیتورها به راحتی می توان دریافت که با صفحه نمایشی معمولی مواجه هستیم.

  • مانیتورهای حرفه ای

این نوع مانیتورها همانطور که از اسمش پیداست برای کارهای تخصصی مانند تولید محتوا، معماری، کارهای گرافیکی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

قمیت مانیتورهای حرفه ای در مقایسه با مانیتورهای معمولی بسیار بالاست اما برای انجام کارهای تخصصی نباید به مانیتورهایی با قیمت پایین تر رجوع کرد زیرا رنگ هایی که مانیتورهای حرفه ای نمایش می دهند در هیچ یک از مانیتورهای معمولی قابل مشاهده نیست.

راهنمای خرید مانیتور در ژورنال نوبشو

راهنمای خرید مانیتور

نکات مهم در خرید مانیتور های گیمینگ

ژورنال نوبشو

راهنمای خرید مانیتور

قبل از اقدام به خرید مانیتورهای گیمینگ باید به نوع بازی ها توجه کنید زیرا موضوع مهمی برای بررسی و مقایسه انواع مانیتور هاست و نقش تعیین کننده ای دارد.

برای برخی کیفیت تصویر و گرافیک فضای بازی اهمیت بالایی دارد به همین خاطر بهترین گزینه برای این دسته از افراد مانیتورهایی با ابعاد بزرگ و کیفیت تصویر بالا است. اما برخی دیگر به بازی های رقابتی علاقه مند هستند و به دلیل لزوم سرعت در این دسته از بازی ها به مانیتوری نیاز دارند که بتواند سریع و بدون تأخیر تغییرات لازم را ایجاد کند. بنابراین برای این افراد سرعت بر ابعاد اولویت دارد.

رزولوشن تأثیر مستقیمی بر روی کیفیت تصاویر دارد یعنی پایین بودن میزان رزولوشن به معنی پایین بودن کیفیت تصاویر است و رزولوشن بالا به معنی کیفیت بالای تصاویر است. بنابراین رزولوشن رابطه مستقیمی با قیمت مانیتور دارد.

اکثر مانیتورها با رزولوشن های full HD ،QHD و UHD در بازار وجود دارند. البته رزولوشن های دیگری نیز در بازار هستند که در تصویر زیر ترسیم شده است.

راهنمای خرید مانیتور در ژورنال نوبشو

راهنمای خرید مانیتور

  • محدودیت های رزولوشن بالا

رزولوشن بالا نیازمند سخت افزار قوی و گرافیک بالا است. پس باید کاربرد سیستم خود را در نظر بگیرید و اگر لازم نیست از رزولوشن های بالا استفاده نکنید.

  • اندازه مانیتور

هر چقدر مانیتور بزرگتر باشد لذت کار با آن بیشتر است، اما توجه داشته باشید که مانیتورهای بزرگتر نیز محدودیت های بخصوصی دارد. هر چه مانیتور بزرگتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است. هنگام خرید مانیتور دقت کنید که مانیتور بزرگتر باعث افت کیفیت تصاویر می شود. بنابراین مانیتور با ابعاد بیشتر نیازمند رزولوشن بالاتر است.

  • بررسی نسبت تصویر

بعد از رزولوشن و اندازه مانیتور نکته ای که باید به آن توجه شود نسبت تصویر است. هنگامی که درباره نسبت تصویر صحبت می کنیم منظورمان نسبت عرض به ارتفاع است.

مطالب پیشنهادی
اطلاعاتی که لازم است قبل از خرید مانیتور بدانید

مانیتورها نسبت تصویر متفاوتی دارند که در ادامه نمونه های مهم را بررسی خواهیم کرد.

-مانیتور فوق عریض

این مانیتور همانطور که پیداست نسبت به مانیتورهای دیگر عرض بیشتری دارد و فضای بیشتری هم در دسترس مخاطب قرار می دهد.

مانیتورهای فوق عریض میتواند گزینه ی مناسبی جهت خرید مانیتورهای حرفه ای باشد.

-مانیتور خمیده

هدف از طراحی مانیتور خمیده نمایش کامل تصویر در محدوده ی دید مخاطب است و تنوع بسیار زیادی را در بازار شامل می شود که نمونه های مختلفی مانند عادی، فوق عریض و… در بازار موجود است.

تراکم پیکسلی چیست؟

تراکم پیکسلی یکی از نکات موثر در کیفیت تصویر یک مانیتور است. در هر اینچ هر چقدر تعداد پیکسل بالاتر باشد شفافیت و وضوح تصویر بیشتر است و برعکس.

از دیگر نکات مهم در راهنمای خرید مانیتور میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمان پاسخگویی:

یکی از ویژگی های مهمی که در مانیتورهای گیمینگ وجود دارد سرعت پاسخگویی است. هر چقدر پیکسل ها با سرعت بیشتری تغییر پیدا کنند و زمان پاسخگویی نیز کمتر باشد، نمایش و جایگزین شدن تصاویر بهتر انجام می شود و مانع تار بودن تصویر است.

  • روشنایی مانیتور:

روشنایی نمایشگر به معنی توانایی نشان دادن روشن ترین رنگ سفید است که به آن درخشندگی هم گفته می شود.

برخی از نمایشگرهای جدید توانایی تنظیم میزان روشنایی صفحه نمایش را بر اساس نور محیط دارد.

  • نسبت کنتراست:

نسبت کنتراست اختلاف روشنایی بین تیره ترین رنگ و روشن ترین رنگ که صفحه نمایش می تواند تولید کند را بیان می کند.

بنابراین هر چقدر میزان کنتراست بالا باشد صفحه نمایش با کیفیت تری خواهیم داشت.

  • عمق رنگ مانیتور:

عمق رنگ یک مانیتور میزان تعداد رنگ هایی است که مانیتور قادر به تولید و نشان دادن آن است.

  • گاموت رنگ:

یکی دیگر از نکاتی که در راهنمای خرید مانیتور مخصوصاً مانیتورهای حرفه ای لازم به ذکر است گاموت رنگ می باشد.

در واقع گاموت به مجموعه رنگی که نمایشگر توانایی بازتولید آن را دارد میگویند.

  • میزان دقت رنگ:

دقت رنگ یعنی نمایشگر بتواند طیف های رنگی را بطور دقیق نمایش بدهد.

اگر تصویری که قرار است در خروجی مانیتور نمایش داده شود به طبیعی ترین شکل ممکن باشد به این معناست که این مانیتور از دقت بالایی برخوردار است. این نکته بیشتر در مانیتورهای حرفه ای و برای کسانی که کارهای تخصصی انجام می دهند اهمیت بسیار زیادی دارد.

راهنمای خرید مانیتور دست دوم

در مطالب فوق موارد مهم در خرید مانیتور نو را شرح دادیم. اما عده ای برای پایین آمدن هزینه به خرید مانیتور دست دوم روی می آورند.

مانیتور دست دوم به سادگی قابل انتخاب نیست. زیرا برخی ایرادات را می توان به راحتی تعمیر کرد و فقط با تعویض قسمت کوچکی دقیقاً مانند مانیتور آکبند کار می کند ولی اگر قسمت های اصلی آن دچار مشکل شود هزینه تعمیر بالا میرود در حالی که هدف از خرید مانیتور دست دوم کاهش هزینه هاست. بنابراین در این مورد دقت زیادی داشته باشید.

 

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید