دوربین های مدار بسته و امکانات و تجهیزات آن ها را بشناسیم

0
6237
تجهیزات دوربین مدار بسته در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

تجهیزات دوربین مدار بسته

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی های جدید در زندگی و محل کار و همچنین با افزایش روش های سرقت منازل و سازمان های مهم و مختلف، این نیاز ایجاد شده است که هر شخص با استفاده از تکنولوژی های روز توان نظارت بر خود و دارایی هایی خود و یا اطلاعات شرکت مورد نظر را داشته باشد. به طوری که تا چند سال پیش استفاده از دوربین های مدار بسته در هر مکانی مورد استفاده قرار نمی گرفت اما استفاده از دوربین های مدار بسته برای امنیت بیشتر و جلوگیری از ضرر احتمالی به سرعت گسترش پیدا کرد. به این جهت آشنایی و استفاده از تجهیزات دوربین مدار بسته بسیار حیاتی می باشد. ما در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید دوربین مدار بسته به توضیحاتی در خصوص انواع تجهیزات دوربین مدار بسته می پردازیم. با ما همراه باشید.

تجهیزات دوربین مدار بسته شامل قطعات اصلی و جانبی می باشند:

قطعات اصلی در واقع همان دوربین و دستگاهی مخصوص ضبط فیلم و صدا هستند. همچنین تجهیزات جانبی بسیاری نیز برای اسمبل کردن یک سیستم مدار بسته مورد نیاز است که در ادامه مورد شرح و بررسی قرار خواهند گرفت.

به غیر از خود دوربین که کار اساسی را انجام می دهد و بر محیط نظارت دارد، قسمت هایی نیز وجود دارند که عمدتاً دیده نمی شوند اما آن ها نیز نقش مهمی دارند، این قطعات، قطعات جانبی سیستم هستند که باید توسط کارشناس مربوطه به طور صحیح و پیش بینی شده راه اندازی شده و به طور مرتب بررسی شوند چون طول عمر قطعات مصرفی به کار گرفته شده محدود است و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند.

تجهیزات دوربین مدار بسته در ژورنال نوبشو

اجزا اصلی این سیستم ها در زیر مورد بحث قرار داده شده اند:

  • دستگاه Digital Video Recorder مهمترین جزء یک سیستم مدار بسته!

دستگاه DRV یا همان ضبط کننده ی فیلم دیجیتالی وظیفه ی کنترل این دوربین های آنالوگ را بر عهده دارد. با استفاده از این دستگاه می توان از ویژگی هایی همچون ضبط عکس و یا فیلم هایی با انواع کیفیت ها و فرمت ها و همچنین ویژگی های هشداری استفاده کرد.

DVR ها ورودی ها و خروجی های مشخصی مخصوص به تصویر و صدا دارند. که عموماً به DVR هایی که دارای ۴ ورودی تصویر باشند، DVR چهار کاناله گفته می شود. تعداد این کانال های صدا و یا تصویر ممکن است ۸ ، ۱۶ و یا حتی ۳۲ کاناله نیز باشند.

تجهیزات دوربین مدار بسته در ژورنال نوبشو

نکات و ویژگی هایی درباره ی DVR:

  • این دستگاه در تجهیزات دوربین مدار بسته دارای قابلیتی است که به وسیله ی آن در صورت ایجاد مشکل و یا خرابی برای دوربین و یا قطع شدن اتصال، به کاربر هشدار می دهد.
  • ویژگی دیگر این دستگاه این است که با توجه به تکنولوژی خاص خود و همچنین با استفاده از سنسورهایی خاص توانایی تشخیص حرکت را دارد.
  • این دستگاه مشکل پخش فرمت های ناشناخته و کیفیت های نامناسب را از بین برده و میتوان تصاویر و فیلم های ضبط شده را با هر فرمتی که مد نظر باشد، پخش و مشاهده کرد.
  • با دارا بودن کابل ها و خصوصیات مورد نیاز، دستگاه دی وی آر امکان اتصال به شبکه ی LAN و Dial Up را فراهم نموده است.
  • همچنین در صورت مشاهده ی هر گونه حرکت به کاربر ایمیل داده و امکان مطلع شدن او از حرکت مشکوک را ایجاد می کند.
  • حتی قابلیت اتصال با FTP نیز توسط این دستگاه فراهم شده است.
  • یکی دیگر از مهمترین ویژگی های این دستگاه این است که می توان آن را از راه دور و از طریق اینترنت و وب، کنترل کرد و بر همه چیز نظارت داشت.
  • شمارنده ی ورود و خروج به شما این امکان را می دهد که تعداد دفعاتی که خودتان و یا افراد دیگر به محل مورد نظر وارد شده اید و یا از آن خارج شده اید را شمرده و به اطلاع شما می رساند.
  • قابلیت جالب تنظیم نور در نور بسیار زیاد و یا نور خیلی کم و حتی تاریکی کامل این امکان را ایجاد می کند که در هر زمانی از شبانه روز همه ی اطلاعات به طور کامل و واضح ضبط شده و به نمایش در آیند.
  • ویژگی چند زبانه بودن و قابلیت نصب چندین زبان مختلف بر روی این جزء از تجهیزات دوربین مدار بسته باعث راحتی کار کاربر می شود و شما می توانید بر اساس زبان خودتان آن را برنامه ریزی و تنظیم کرده و بدون مشکل و سردرگمی از تمام گزینه های موجود در آن به صورت آگاهانه تر استفاده نمایید.
  • دستگاه Network Video Recorder و وظایف آن و تفاوت آن با Digital Video Recorder

دستگاه NVR یا کنترل کننده و ذخیره کننده ی فیلم های دوربین های مدار بسته ی تحت شبکه به منظور کنترل کردن دوربین های IP و همچنین ذخیره کردن تصاویر خروجی از این نوع دوربین ها مورد استفاده قرار می گیرند و عملکرد اصلی آن ها در واقع همانند دستگاه ضبط کننده یا همان DVR می باشد و از ویژگی هایی بر همان پایه برخوردار می باشد. اما آن ها تفاوت هایی نیز دارند که این تفاوت ها در نحوه ی اتصال هر کدام از این دستگاه ها به دوربین می باشد. در واقع در DVR ها تصویر و صدا به سادگی فراهم شده است؛ با این وجود در NVR ها این اتصالات با استفاده از توابعی مستقیم از مفاهیم و اصول شبکه های رایانه ای می باشد.

مطالب پیشنهادی
قیمت دوربین مداربسته بیسیم به چه عواملی بستگی دارد ؟

ژورنال نوبشو

تجهیزات جانبی یک سیستم مدار بسته شامل موارد زیر است :

  • فیش Adaptor:

برای ارتباط بین دوربین و کابل برقی که به منبع برق متصل می شود از فیش آداپتوری استفاده می گردد.

  • کابل های شبکه:

این قطعه ی جانبی اتصال بین دستگاه NVR و دوربین را بر قرار می کند. به عبارت دیگر، کار جا به جایی اطلاعات را در این سیستم بر عهده دارد.

  • منبع تغذیه یا همان Adaptor:

این قطعه به منظور اتصال به منبع انرژی (برق) بسیار مهم می باشد.

  • هارد دیسک:

این قطعه به منظور ذخیره کردن اطلاعات و فیلم ها در درون دستگاه ضبط فیلم قرار داده می شود.

تجهیزات دوربین مدار بسته در ژورنال نوبشو

  • سوکت شبکه:

برای ارتباط بین کابل شبکه و اجزای شبکه در تجهیزات دوربین مدار بسته، از این سوکت ها استفاده می شود.

  • فیش AV :

امکان اتصال Microphone و  Coaxial cable را فراهم می کند.

  • فیش BNC :

این قطعه برای اتصالات کابل Coaxial و DVR در سیستم مورد نیاز است.

  • کابل های RG59 :

این نوع از کابل ها، کابل های مخصوص تصویر هستند که به جهت متصل شدن به DVR به دوربین مورد استفاده در تجهیزات دوربین مدار بسته در سیستم ها آنالوگ استفاده می شوند.

  • باکس پاستیکی:

این جعبه های کوچک پلاستیکی به منظور قرارگیری Adaptor در نزدیکی دوربین استفاده می شوند.

  • داکت (Bus Duct):

این قطعه نقش یک پوشش مناسب مکان های دارای سقف مورد استفاده قرار می گیرند.

  • لوله های فلکسی:

این لوله ها به عنوان پوششی برای محافظت از کابل ها در مکان های بدون سقف مورد نیاز هستند و البته ممکن است که با توجه به نیاز و شرایط کاربر از جنس فلکسی و یا فلزی باشند.

 

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید