تجهیزات شبکه وایرلس اگر با دقت خریداری شوند به مدت طولانی شبکه شما را مدیریت می کنند

0
4160
تجهیزات شبکه وایرلس در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

راهنمای خرید تجهیزات شبکه وایرلس

تعریف شبکه: به جمعی از افراد و یا اشیاء که با هم مرتبط باشند و قابلیت اشتراک اطلاعات را داشته باشند، شبکه گفته می شود. اما در علم IT، شبکه (Network) به مجموعه ای از سیستم های کامپیوتری، متشکل از سخت افزار و نرم افزار اطلاق می شود. که این شبکه توسط تجهیزات مربوط به شبکه ها مانند کابل و یا تجهیزات شبکه وایرلس (که در ادامه به آن می پردازیم) با هم مرتبط می شوند. شبکه در حالت کلی به دو قسمت Passive (سخت افزار) و Active (نرم افزار) دسته بندی می شود.

  • تجهیزات سخت افزار: کابل ها (در انواع مختلف)، کانکتور، سوکت شبکه، رک و…
  • تجهیزات نرم افزار: سوئیچ، هاب، روتر، فایروال و…

تجهیزات شبکه وایرلس در ژورنال نوبشو

تاریخچه شبکه

در انتهای سال ۱۹۶۰ وزارت دفاع آمریکا آژانس تحقیقاتی آرپا (Arpa) را ایجاد کرد. این آژانس بر روی استراتژی های دفاعی تحقیق می کرد. که از جمله پروژه های آنها به وجود آوردن ارتباطات در زمان جنگ بود. به همین خاطر اولین شبکه کامپیوتری را بین ۴ رایانه که هر کدام در نواحی متفاوتی قرار داشتند، ایجاد کرد و از آن پس انواع شبکه ها با کاربردهای متفاوت شکل گرفت. امروزه با پیشرفت در این عرصه با استفاده از تجهیزات شبکه وایرلس امکان ایجاد شبکه های گسترده و بی سیم فراهم شده است.

معرفی انواع شبکه و کاربرد آنها

انواع شبکه های کامپیوتری بر اساس وسعت عبارتند از: شبکه PAN (شخصی)، LAN (محلی)، MAN (شهری)، WAN (گسترده).

انواع شبکه های کامپیوتری از نظر کارکرد عبارتند از: Peer to Peer، client/server، domain.

انواع شبکه ها از نظر معماری (توپولوژی) آنها: خطی (BUS)، ستاره ای (Star)، حلقه ای (token ring)، توری (Mesh)، ترکیبی (Hybrid)، بی سیم (Wireless).

در معماری بی سیم کلاینت ها به صورت Ad hoc و Infrastructure با هم ارتباط برقرار می کنند.

  • Ad hoc: در این نوع معماری، به واسطه کارت شبکه بی سیم و بدون هیچ تجهیزات دیگری ارتباط برقرار می شود.
  • Infrastructure: قسمت های مختلف شبکه به واسطه وسیله ای به نام نقطه دسترسی (Access point) به یکدیگر وصل شده و ارتباط می گیرند. این نوع معماری سرعت بیشتری دارد.

تجهیزات شبکه وایرلس شامل چه قطعاتی می شود؟

سخت افزارهای مورد استفاده در یک شبکه بی سیم بستگی به گستردگی شبکه مورد نظر دارد. اما در اکثر این شبکه ها نیاز به access point و اینترفیس وجود دارد.

  • Access point:

این سخت افزار پل ارتباطی ما بین شبکه های کابلی و دستگاه های بی سیم می باشد. بواسطه این ابزار شما می توانید چندین دستگاه را به شبکه وصل کنید. این سخت افزار ممکن است عملکردی شبیه به روتر داشته باشد و اینگونه انتقال داده بین دو access point صورت می گیرد.

  • کارت شبکه بی سیم:

تمامی سیستم های موجود در یک شبکه بی سیم به کارت شبکه بی سیم نیاز دارند. در لپ تاپ معمولاً یک اسلات PCMCIA وجود دارد. کامپیوترهای PC نیاز به یک کارت شبکه داخلی که توسط آنتن کار می کنند، دارند.

کارت شبکه بی سیم در ژورنال نوبشو

شرکت های تجهیزات شبکه و برندهای تولید کننده تجهیزات شبکه وایرلس را بشناسیم

امروزه شرکت های مختلفی هستند که ارائه دهنده انواع تجهیزات شبکه (شبکه کابلی و شبکه بی سیم) می باشند. این شرکت ها هم بصورت فروش مجازی و هم غیر مجازی در حال فعالیت هستند. در این بخش ما تعدادی از این شرکت ها را به شما معرفی می کنیم.

شرکت های محدودی مشغول به ساخت تجهیزات شبکه وایرلس می باشند از جمله: سیسکو سیستمز (CISCO)، میکروتیک، یوبی کوییتی، وایز (WIS)، کنبوتنگ kenbotong، تی پی لینک TP-Link، دی لینک D-link، و موتورولا (Motorolla) این شرکت ها تجهیزات شبکه وایرلس خانگی (ایندور) و تجهیزات شبکه وایرلس حرفه ای (اوتدور) را تولید می کنند.

مطالب پیشنهادی
آیا با آنتن وایرلس و کاربرد آن آشنایی دارید

انواع برد وایرلس

برای حساب کردن سیگنال مفید در فاصله ارتباط وایرلس مورد نظر باید اول (Effective Isotropic Radioted Power)       EIRP را به دست آورد. برای انجام اینکار باید یکسری اطلاعات در خصوص تجهیزات شبکه وایرلس داشته باشیم. این اطلاعات عبارتند از: توان خروجی دستگاه فرستنده، میزان افت فشار توسط کابل، gain آنتن

  • توان خروجی دستگاه فرستنده (Transmitter output power):

که با واحد dBm اندازه گیری می شود. فرمول بدست آوردن dBm: dBm=10* logP

  • میزان افت فشار توسط کابل (Loss in a coaxial cable):

در صورت وجود آنتنی که توسط سیم به فرستنده وصل شده باشد باید میزان افت فشار توسط کابل را بدست آوریم. شدت این افت بستگی به کابلی دارد که استفاده کرده ایم. نه تنها کابل بلکه کانکتورها نیز در افت فشار، تأثیرگذار هستند.

  • Gain آنتن (Antenna gain):

یکای اندازه گیری این عدد dBi می باشد. در این محاسبات Gain آنتن مورد نظر در برابر یک آنتن ایده آل که کار ارسال انرژی را در همه جهات و با یک سرعت انجام می دهد، حساب می شود. اگر Gain آنتن به شکل dBd ارائه شود، باید عدد ۱۴/۲ را به آن اضافه کنیم تا تبدیل به dBi شود. یکای dBd با مقایسه آنتن با یک آنتن دو قطبی (dipole) ایجاد می شود.

تجهیزات شبکه وایرلس در ژورنال نوبشو

تجهیزات شبکه وایرلس و استفاده از پروتکل IEEE 801.11

این پروتکل برای شبکه های وایرلس استفاده می شود، و فرکانس های ۲.۴GHz و ۵GHz که در واقع از فرکانس های فواصل کوتاه و بدون احتیاج به مجوز از سازمان تنظیم مقررات رادیویی (فرکانس های آزاد) هستند، استفاده می کند. پهنای باند مصرفی شبکه های وایرلس با توجه به کانفیگ و نوع تنظیمات در دو حالت ۲۰MHz و ۴۰MHz وجود دارند.

آنتن میکروتیک چیست؟

میکروتیک در واقع نام شرکت سازنده سیستم عامل مخصوص به شبکه و نیز تولید کننده تجهیزات شبکه وایرلس است که محصولات خود را با قیمتی پایین تر از سیسکو و از لحاظ کیفی هم رده با آنها به فروش می رساند. میکروتیک در تولید سخت افزارها و نرم افزار های خود از تکنولوژی های جدید استفاده می کند. همچنین این شرکت برگزار کننده برخی دوره های آموزشی به کاربران خود در خصوص نحوه استفاده از محصولاتش می باشد.

تجهیزات شبکه وایرلس در ژورنال نوبشو

اکسس پوینت چیست؟

Wireless Access Point نقطه دسترسی می باشد. گاهی با نام اختصاری AP و یا WAP خوانده می شود در واقع نام یکی از تجهیزات شبکه وایرلس می باشد. کار این ابزار در شبکه های بی سیم شباهت زیادی به کار سویچ در شبکه های با سیم دارد. یعنی در واقع سیستم ها با کمک این ابزار در شبکه به همدیگر متصل می شوند. شبکه های محلی در صورت استفاده از این ابزار به اسم شبکه های WLAN (Wireless LAN) شناخته می شوند.

اکسس پوینت برد بالا چه کاربردی دارد؟

زمانی که بخواهیم ارتباطی بین مناطق با فاصله خیلی زیاد برقرار کنیم، امکان استفاده از سیم را نداریم. در این شرایط حتی اتصالات VPN نیز پاسخگو نمی باشند. در نتیجه ناچار به استفاده از تجهیزات شبکه وایرلس می باشیم. یکی از این تجهیزات کاربردی با توجه به شرایط گفته شده، اکسس پوینت برد بالا است. این ابزار در انواع مدل های مختلف موجود می باشد. برخی از آنها مقاوم در برابر باران، برف، گرد و غبار، و حتی شوک الکتریکی می باشند.

اکسس پوینت در ژورنال نوبشو

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید