بهترین کوله پشتی کوهنوردی برای سفر کدام است

0
4414
کوله پشتی کوهنوردی
امتیاز مقاله از دید شما

اگر اهل ورزش کردن و کوهنوردی هستید پس انتخاب یک کوله پشتی کوهنوردی مناسب و استاندارد از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله که از سری مقالات راهنمای خرید لوازم کوهنوردی می باشد، قصد داریم جامعه ترین اطلاعات و راهنمایی را برای انتخاب یک کوله پشتی کوهنوردی مناسب با کارایی و سفر شما به شما بدهیم.

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

در انتخاب کوله پشتی کوهنوردی به چه نکاتی می بایست توجه بکنیم؟

اولین نکته ای که در هر کوله پشتی کوهنوردی مهم است، حجم و ظرفیت آن است و دیگر نکاتی هم که باید به آن ها توجه زیادی شود شامل جنسیت کوهنورد، نوع سفر و برنامه ای که پیش رو است و طراحی و ساختار کوله پشتی است که در مورد هرکدام مفصل توضیح خواهیم داد.

کوله پشتی کوهنوردی در ژورنال نوبشو

حجم و ظرفیت کوله پشتی کوهنوردی

مهمترین نکته ای که باید در خرید کوله پشتی کوهنوردی به آن توجه کرد حجم کوله می باشد. حجم کوله پشتی ها با واحد لیتر محاسبه میشوند. در انتخاب حجم کوله پشتی باید به طول سفری که پیش رو دارید و حجم وسایلی که میخواهید با خود حمل کنید توجه بکنید. هر چه کوله بزرگتری را انتخاب کنید لوازم بیشتری را می توانید با خود به سفر ببرید ولی اگر سفر کوتاهی پیش رو دارید و وسایل کمتری هم می خواهید با خود حمل کنید انتخاب یک کوله پشتی کوهنوردی بزرگ انتخاب بسیار اشتباهی می باشد.

اگر طول سفرتان یک شب می باشد پس بهترین گزینه انتخاب کوله پشتی کوهنوردی کمتر از ۳۰ لیتر می باشد و این کوله ها همچنین برای دوچرخه سواری، پیاده روی در جاده و سفر های کوتاهی که نیازی به لوازم زیادی نمی باشد مناسب می باشند.

اگر سفر شما بین یک تا سه شب طول میکشد پس مناسب است که کوله پشتی با حجم بین ۳۰ تا ۵۰ لیتر را انتخاب کنید که بتوانید در آن به راحتی چادر، ظروف، و … را جای دهید. ولی تا آنجایی که راه است از بردن وسایل اضافه اجتناب کنید زیرا که بار خودتان را بی جهت سنگین می کنید پس همیشه قبل از سفر چک لیست خود را تهیه کنید.

اگر سفر شما طولانی مدت بوده و بین ۳ تا ۵ شب طول میکشد پس قطعاً به مواد غذایی خیلی بیشتری نیاز دارید. همچنین تجهیزات بیشتری را باید با خود ببرید. در اینگونه سفر ها بهترین انتخاب کوله پشتی ۵۰ تا ۸۰ لیتر می باشد همچنین این کوله پشتی ها محبوب ترین کوله پشتی در میان خریداران می باشد و با حجم زیادی که دارد میتوانید با خیال راحت تمامی چیز هایی که در سفر خود نیاز دارید را با خود ببرید.

در سفر های بیشتر از ۵ شب که جز سفر های طولانی مدت می باشد و حتی سفر های زمستانی و سفر های گروهی قطعا به تجهیزات تخصصی تری نیاز دارید. اینگونه سفر ها قطعاً به کوله پشتی بزرگتر از ۷۰ لیتر نیاز دارید و باید دامنه حجم کوله پشتی کوهنوردی خود را بین ۸۰ تا ۱۱۰ لیتر گسترش بدهید. این کوله پشتی ها به خاطر حجم زیادی که دارند میتوانید با خود هر گونه تجهیزات تخصصی، مواد غذایی، و اشیای کاربردی خود را حمل کنید.

ژورنال نوبشو

انتخاب کوله پشتی کوهنوردی براساس جنسیت کوهنورد

کمپانی های مطرح سازنده کوله بر اساس آناتومی مرد و زن که مختلف می باشند کوله پشتی های متفاوتی را تهیه میکنند که هرکدام وابسته به جنسیتی که برایش ساخته شده است ظاهر، امکانات و ویژگی های متفاوتی را دارد.

ویژگی های منحصر به فردی که کوله پشتی بانوان دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طوله نیم تنه کمتری دارد
  • بند های شانه ای کوله بهم نزدیک تر می باشد
  • کمربند کمری کوله حالت مخروطی شکل دارد و کمر بانوان را کامل در بر میگیرد

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که بعضی کوله ها UNISEX می باشند ولی در غیر این صورت آقایانی که جسه کوچک تری دارند می توانند از کوله پشتی بانوان استفاده بکنند و برعکس. بانوانی هم که استخوان بندی درشتی دارند هم می توانند از کوله پشتی آقایان استفاده بکنند و رعایت این نکته واجب نمی باشد و بستگی به هیکل کوهنورد دارد و باید کوله ای را انتخاب بکند که با فرم بدنش هماهنگ باشد.

مطالب پیشنهادی
برای خرید لوازم کوهنوردی باید چه نکاتی را رعایت کنید

انتخاب کوله پشتی کوهنوردی بر حسب نوع فعالیت:

۱-کوله پشتی کوهنوردی:

کوله پشتی که برای کوهنوردی و پیاده روی های طولانی مناسب است دارای محفظخ بزرگی میباشد که بتوان داخل آن همه تجهیزات مورد نیاز را جا داد و در اطراف آن جیب های کمتری وجود دارد زیرا که محفظه اصلی مهمترین نکته در کوله کوهنوردی می باشد. همچنین پشت این کوله ها بافت توری ای می باشد که باعث شده هوا در پشت کوهنورد بچرخد و میزان عرق کردن پشت شخص را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد و سریعا عرق را به خود جذب میکند تا کوهنورد همیشه پشتش خشک و خنک بماند و اذیت نشود.

۲-کوله پشتی صخره نوردی :

کوله پشتی های صخره نوردی ظاهری متفاوت تری نسبت به کوله کوهنوردی دارد. ظاهر آن ها باریک تر و بلند تر می باشد و پهنای آن را کمتر از عرض بدن صخره نورد طراحی میکند تا صخره نورد بتواند به راحتی از میان صخره ها عبور بکند.

۳-کوله پشتی دوچرخه سواری:

طراحی کوله های دوچرخه سواری به این شکل هستند که سعی میکنند جیب های آن را به نحوی طراحی بکنند که دوچرخه سوار حین حرکت بتواند به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشد.

کوله پشتی کوهنوردی در ژورنال نوبشو

طراحی و ساختار کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی کوهنوردی به دو شکل تقسیم میشوند. کوله های اسکلت دار و کوله های بدون اسکلت و فریم. حال درمورد هر مدل توضیحاتی خواهیم داد.

  • کوله های اسکلت دار

کوله های که اسکلت داخلی دارند استحکام بسیار بالایی دارند و برای کوله های که لوازمی با بار سنگین حمل می کنند بسیار عالی هستند و امنیت کامل را به کوهنورد در حمل بارهای خود مخصوصاً در صعود های طولانی می دهد و مشکل اصلی آن ها این است که به خاطر اسکلت آن ها وزن کوله بالاتر میرود ولی محبوب ترین و ایمن ترین نوع کوله همین کوله پشتی کوهنوردی با اسکلت داخلی آن می باشد.

کوله های که از فریم خارجی استفاده میکنند برای حمل بارهای سنگین بدون قاعده مانند کیسه خواب، چادر و کایاک بادی می باشند. این کوله ها از اسکلت آلومینیومی استفاده میکنند تا وزن کمتری داشته باشند. همچنین به خاطر اسکلت آن ها چیدمان بهتر و مرتب تری میتوان به لوازم داخل کوله داد.

  • کوله های بدون اسکلت

کوله پشتی کوهنوردی بدون اسکلت کاملا با وجود ظرفیت زیاد بسیار سبک و انعطاف پذیر بوده و برای پیاده روی های طولانی انتخاب خوبی محسوب می شوند. اکثر کوله ها به شکل بدون فریم طراحی شده و نسبت کوله های فریم دار ارزان تر نیز هستند.

ساختار پشت کوله ها

پشت آن ها به شکلی طراحی میشوند که در هر صورت پشت کوهنورد را خشک و خنک نگه دارد و عرق را به سرعت جذب کرده و میزان تعرق کوهنورد را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. جنس آن ها به صورت بافت های توری شکل و فوم های بادی می باشد تا هوا به راحتی جریان داشته باشد . ساختار پشت کوله دارای دو مدل سیستم تنظیم می باشد که برخی از آن ها در حال استفاده و زمانی که بر روی دوش هستند می توان براساس فیزیک و ساختار بدنی تنظیم کرد و برخی دیگر ثابت بوده و قابلیت تغییر ندارند.

کوله پشتی کوهنوردی در ژورنال نوبشو

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید