تلویزیون دیجیتال تکنولوژی بزرگ در نسل تلویزیون ها

0
4085
تلویزیون دیجیتال در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

تلویزیون دیجیتال و یا گیرنده دیجیتال چیست؟

یکی از پیشرفت های عصر حاضر که بسیار چشمگیر و در خور توجه می باشد پیدایش تلویزیون دیجیتال است که در سری مقالات راهنمای خرید تلویزیون به آن ها اشاره داشتیم، این محصول به سرعت توانست جایگاه تلویزیون های آنالوگ را از آن خود کند، در تلویزیون آنالوگ بیننده برای اینکه بتواند شبکه های تلویزیونی را دریافت کند نیاز به نصب آنتن در ارتفاع بلندی مانند پشت بام داشت با این وجود هم موفق به دریافت تعداد محدودی از شبکه های می شد ولی با روی کار آمدن تلویزیون دیجیتال نه تنها دیگر نیازی نصب آنتن وجود نداشت بلکه با دریافت سیگنال های دیجیتال امکان دریافت شبکه بیشتری نیز به وجود آمد، این تلویزیون ها خود مجهز به سیستم دریافت سیگنال های دیجیتال بوده و بدون هیچکونه محدودیتی می توان به راحتی برنامه های تلویزیونی را مشاهده کرد.

در تلویزیون های قدیمی برای این که بتوانیم تمامی کانال ها را دریافت کنیم می بایست دستگاه گیرنده دیجیتال را جداگانه خریداری می کردیم ولیکن خوشبخانه همانطور که گفتیم امروزه این مشکل حل شده است، مدل دیجیتال در مقایسه با آنالوگ از قیمت بیشتری نیز برخوردار است.

تلویزیون دیجیتال در ژورنال نوبشو

تلویزیون دیجیتال چگونه کار می کند؟

مبنای کار آن براساس فشرده سازی اطلاعات صورت می گیرد، فشرده سازی به این دلیل انجام می شود که اطلاعاتی مانند ویدیو، صدا و داده ها مطابق با روش فشرده سازی MPEG-2 را می توان به صورت همزمان داخل کانال فرکانس سیگنال ارسال کرد، سیستم دیجیتال با استفاده از روش فشرده سازی این قابلیت را دارد چندین مورد اطلاعات را در یک زمان ارسال نماید .

در سیستم های دیجیتال صدا را نیز می توان به صورت دیجیتال ارسال نمود لذا فرستنده ها قادرند از این طریق همزمان با شبکه های تصویری کانال های رادیویی را نیز ارسال کنند.

تمامی سیگنال های تصویری و صدا که گفیتم از طریق آنتن های هوایی دریافت می شوند و دستگاه گیرنده تلویزیون ها دیجیتال آن را دریافت می کنند سپس از طریق آی سی های مخصوصی که عمل رمزگشایی را انجام می دهند دیتای مریوط به صدا به قسمت صدا و تصویر به بخش تصویر ارسال می شوند به عبارتی دیگر اطلاعات از بخش فرستنده اند و مالتی پلکس می شوند و سپس در گیرنده تلویزیون دیجیتال دیکد (رمزگشایی) می شوند.

تلویزیون دیجیتال چه مزیت هایی دارد؟

با وجود تلویزیون آنالوگ در گذشته صدا و سیما برای ارائه شبکه های تلویزیونی با مشکلات و دشواری های زیادی روبرو بود ولیکن امروزه با روی کار آمدن تلویزیون دیجیتال دیگر این مشکلات و موانع برای ارسال شبکه های بیشتر از سر راه برداشته شده است، مهمترین مزایای آن عبارتند از :

  • کیفیت بالای صدا و تصویر در مقایسه با تلویزیون های آنالوگ
  • مجهز به راهنمای الکترونیکی برنامه ها
  • دسترسی به تعداد شبکه های بیشتر
  • مجهز به گیرنده رادیویی
  • ارائه اطلاعات بیشتر در کنار تصویر
  • مجهز به سیستم خدماتی برای نابینایان و ناشنوایان

با توجه به تفاوت های زیادی که تلویزیون دیجیتال با نوع آنالوگ دارد، سیستم های آنالوگ برای این که بتوانند سیگنال تلویزیون دیجیتال را دریافت کنند می بایست از دستگاه های گیرنده تلویزیون زمینی دیجیتال DVTB-T استفاده کنند .

تلویزیون دیجیتال با آنالوگ چه تفاوت هایی دارد؟

  • تلویزیون آنالوگ

تلویزیون های آنالوگ همان تلویزیون های لامپی می باشند که اساس کار آن ها بر مبنای سیگنال های آنالوگ می باشد بدین معنا که داده های صوتی و تصویری بر روی یک مدوله قرار گرفته و از طریق آنتن های هوایی دریافت می شوند، سیگنال های ارسالی از طریق سیم آنتن به قسمت تیونر تلویزیون منتقل می شوند در آنجا بخش صوت و تصویر از هم جدا می شوند که پردازنده های صوتی داده های مربوط به صدا را دریافت کرده و پردازشگرهای تصویری نیز دیتای تصویر را دریافت می کنند تصویر از طریق لامپ تصویر تلویزیون نشان داده می شود و صدا نیز از قسمت اسپیکر تلویزیون به گوش شما می رسد.

مطالب پیشنهادی
تجربه تماشای دنیایی از زیبایی و رنگ با ال ای دی سامسونگ

سیگنال های آنالوگ به دلیل نویزی که دارند موجب ایجاد برفک در تلویزیون های آنالوگ می شوند هرگونه شیء فلزی و یا آهنی ممکن است موجب ایجاد این نویز شود، تلویزیون های آنالوگ برای اینکه بتوانند با کیفیت خوب سیگنال ها را دریافت و پخش کنند می بایست بر روی فرکانس های خاصی تنظیم شوند از طرفی مسافت نیز می تواند در کاهش کیفیت در این تلویزیون ها تآثیر گذار باشد.

تلویزیون دیجیتال در ژورنال نوبشو

  • تلویزیون دیجیتال :

تلویزیون دیجیتال از همه نظر با تلویزیون آنالوگ فرق دارد، تلویزیون های دیجیتال سیگنال ها را فشرده سازی می کنند و پس از این که از طریق آنتن این سیگنال ها به تلویزیون منتقل شد سیگنال های فشرده رمز گشایی می شوند .

تلویزیون های دیجیتال برخلاف آنالوگ نیاز به تنظیم دقیق کانال بر روی فرکانس خاص ندارد می توان از طریق جستجوی اتوماتیک فرکانس مورد نظر را به راحتی پیدا کرد، در این نوع تلویزیون برفک ایجاد نمی شود تنها اگر جهت انتن مناسب نباشد ممکن است برخی کانال ها با کیفیت خوبی پخش نشوند.

انواع گیرنده های دیجیتال کدامند و هر کدام چه ویژگی هایی دارند؟

  • گیرنده دیجیتال DVB-T

DVB مخفف DVB-T. Digital Video Broadcasting Terrestrial می باشد به معنای پخش تصایر دیجیتالی زمینی، این مدل گیرنده دیجیتال در ایران بسیار پرطرفدار بوده و در سراسر دنیا نیز در ۳۵ کشور جهان مورد استفاده قرار می گیرد، گیرنده دیجیتال DVB را در کنار تلویزیون قرار می دهند و گیرنده های دیجتال را دریافت کرده و آن را به تلویزیون منتقل می کند.

  • گیرنده دیجیتال DVB-C

در صورنی که گیرنده شما از نوع DVB-C باشد شما می توانید تمام برنامه های تلویزیونی را که پخش می شوند ذخیره کنید و بدین طریق می توانید برنامه های تلویزیونی را هر زمان که دوست داشتید تماشا کنید. در صورتی که تلویزیون شما مجهز به این گیرنده باشد دیگر نگران از دست دادن برنامه های مورد علاقه تان نخواهید بود و بدون هیچگونه نگراتی و محدودیت زمانی می توانید برنامه دلخواهتان را که از هر کانالی پخش می شود ببینید.

  • گیرنده دیجیتال DVB-S

این گیرنده دیجیتال در تمام دنیا طرفداران بسیاری داشته و مورد استفاده قرار می گیرد، برخلاف سایر گیرنده ها این مدل گیرنده دیجیتال می بایست در پشت بام قرار گیرد البته تنظیم آن فقط توسط افراد متخصص در این زمینه انجام می شود.

تلویزیون دیجیتال در ژورنال نوبشو

 

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید