اگر میخواهید اطلاعات موثری درباره غذاهای ایرانی به دست بیاورید با ما همراه باشید

0
8902
1
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

اگر میخواهید اطلاعات موثری درباره غذاهای ایرانی به دست بیاورید با ما همراه باشید:

جالب است بدانید که بیش از ۳ هزار نوع غذای محلی در کشور ما وجود دارد که هر کدام دستور پخت مخصوص به خود را دارد. مهمترین غذاهای ایرانی که بیشتر مردم با آنها آشنا هستند عبارت است از: چلوکباب کوبیده، آبگوشت، آش و انواع پلو.

منظور از پلو برنجی است که با روغن به طرز مخصوصی پخته شود و از انواع ادویه، حبوبات و سبزیجات را با هم مخلوط کرده و در نهایت یک غذای ایرانی خوشمزه تهیه می شود. پلو، برنج یک دست سفیدی است که اگر آن را آبکش نکنیم «دمی» گفته می شود. پلو را با ترکیبی از حبوبات و گوشت مصرف می کنند. از جمله غذاهای ایرانی که با خورش مصرف می شود و در بین مردم پرطرفدار می باشند میتوان از خورش های فسنجان، قیمه، قیمه بادمجان، کرفس، قورمه سبزی و کنگر که معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی هستند نام برد.

برای درست کردن آبگوشت باید از گوشت گوسفندی، گوجه فرنگی، نخود و سیب زمینی استفاده کرد میتوان آبگوشت را از جمله غذاهای ایرانی معروف نام برد که بین مردم طرفداران زیادی دارد.

در کشور ما، صبحانه و لفظ دیگر آن عبارت «ناشتا» می باشد معمولا صبحانه را با چای، پنیر، کره و مربا میل می کنند البته میتوانند از مواد غذایی دیگری مانند: املت، عسل و انواع شیره استفاده کنند.

غذاهای ایرانی در ژورنال نوبشو

اما بعد از صبحانه، ناهار است که ظهر مصرف می شود و نسبت به صبحانه بسیار مفصل تر است بعضی از مردم در کنار ناهار خود انواع نوشیدنی مانند: دلستر، دوغ و نوشابه استفاده می کنند و عده ای دیگر علاقه به انواع ترشی از جمله: لیته، سیر ترشی، بادمجان و ترشی مخلوط در کنار غذای خود دارند.

اما بعد از ناهار، شام می باشد که به توصیه پزشکان که می گویند بهتر است شام را سبک خورد تا خواب آرامش بخشی داشته باشید. اما باورهای اشتباهی که بعضی توصیه می کنند حذف وعده شام است این تصمیم کاملا اشتباه است اگر هم اشتهایی برای خوردن شام ندارید این وعده را حذف نکنید و از غذاهای ساده مانند: نان و پنیر، نان و ماست و یا انواع سبزیجات استفاده کنید. باید گفت که در کشور ما نان در وعده های غذایی نقش مهمی دارد و به اصطلاح ما ایرانیان «نان برکت و نعمت خداست»

غذاهای ایرانی در شهرهای مختلف

یکی از غذاهای ایرانی که شهر شیراز این غذا را به نام خود ثبت کرده است ته چین برنج می باشد. ته چین برنج، برشته ای است که در قسمت پایین قابلمه تهیه می شود ته چین غذایی است که زیبایی و خوشمزگی ته دیگ را چند برابر می کند. مواد لازم برای پخت ته چین عبارت است از: برنج، زرده تخم مرغ، ادویه، زعفران، ماست ولایه های خرد شده مرغ می باشد که با این ترکیبات بی نظیر می توان یک ته چین درست و حسابی حاظر کرد، دربین غذاهای ایرانی شهر شیراز را به پایتخت ته چین ایران می شناسند.

اما اگر در بین غذاهای ایرانی به کوفته علاقه دارید، کوفته تبریزی را از دست ندهید ایرانی ها علاقه زیادی به کوفته دارند. مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی عبارت است از: کشمش، تخم مرغ آب پز، لپه، زرشک و اصل قضیه که گوشت چرخ کرده است تهیه می شود اما این غذا سس مخصوصی هم دارد که از ترکیب زعفران و گوجه درست می شود معروف ترین کوفته در غذاهای ایرانی کوفته تبریزی می باشد که جایگاه خاصی دارد و مختص شهروندان تبریزی است.

مطالب پیشنهادی
دستور پخت سه غذای ایرانی خوش طعم مناسب برای مجالس را اینجا بیاموزید

غذاهای ایرانی در ژورنال نوبشو

اما نوع دیگری از غذاهای ایرانی که طرفداران زیادی دارد انواع آش می باشد. آش رشته در برنامه غذایی همه ایرانی ها مخصوصا در فصل زمستان جای خود را داشته و دارد. وقتی نام آش رشته به زبان می آید ناخودآگاه شهر اصفهان به ذهن ما می آید که خوشمزه ترین آش ها در این شهر تهیه می شود.

غذاهای ایرانی در ژورنال نوبشو

قدیمی ترین غذاهای ایرانی

بر اساس اطلاعاتی که مورخین اروپایی دوران حکومت صفویه در مورد غذاهای ایرانی جمع آوری کرده اند مطالب بسیار زیادی درباره ی انواع غذاهای ایرانی به دست آورده اند جالب اینجاست که هرگز در مورد چلوکباب حرفی نزده اند. این موضوع از آن جایی مورد اهمیت قرار می گیرد که در تاریخ راجع به چلوکباب و اثر گذاشتن این غذای ایرانی بر سیاست اطلاعاتی به دست آورده بودند.

نکته ی جالب دیگر اینجاست که در زمان های قدیم زنان حق خوردن چلوکباب نداشتند دلیل این تصمیم نادرست این بوده که صندلی کافی برا نشستن در رستوران نبوده و دلیل دیگر آن حکم حاکمان قدیم درباره اینکه زنان حق حضور در جمع مردان را نداشته این تصمیم گرفته شده بود و فقط زمانی زنان میتوانستن چلوکباب بخوردند که شوهرانشان در ظرفی خریده و به خانه ببرند.

غذاهای ایرانی فراموش شده

از جمله غذاهای ایرانی که به فراموشی سپرده شده است می پردازیم غذاهای مانند: گیپو، اسماعیل ترکه، درنجوش، خورشت صغری خانم و مطنجینه که در حال حاضر مردم حتی اسم این غذاها را هم نمی شناسد. اما طبق اطلاعاتی که از برخی محققان وجود دارد در زمان قدیم در جشن های عروسی و یا مراسم عزاداری از درنجوش استفاده می کردند. این محققان معتقد هستند که درنجوش بیش تر از نیم قرن سابقه داشته طرز تهیه مواد اویه این غذای ایرانی فراموش شده عبارت است از:سیر، پیاز، بادمجان، لپه، برنج، سبزی و گوشت گوسفندی استفاده می شود.

غذاهای ایرانی بدون برنج

برنج در برنامه غذایی تمامی مردم ایران نقش مهمی دارد البته که غذاهایی که بدون نیاز به برنج پخته می شود هم کم نیست در اینجا به غذاهای ایرانی که بدون برنج پخته می شود می پردازیم: زیره پلو، دنده کباب، آبگوشت غوره، آش گندم، کتلت، کشک بادمجان، کوکو سبزی و غیره از جمله غذاهای ایرانی بدون برنج هستند.

غذاهای ایرانی در ژورنال نوبشو

اطلاعاتی در مورد غذاها و نوشیدنی های سنتی ایرانی

یکی از رسم و رسوم های ماندگار ما ایرانیان سنت غذا خوردن است که حتی عصر تکنولوژی هم تاثیری بر این نوع غذا خوردن نداشته است.

اگر بخواهیم تعریف کوتاهی از غذاهای ایرانی سنتی داشته باشیم به مجموعه غذاهایی گفته می شود که مختص یک شهر می باشد و از نسلی به نسل دیگر دستور پخت آن به افراد داده می شود می خواهیم برخی خصوصیات های غذاهای سنتی در زمان قدیم را عنوان کنیم به موارد زیر توجه کنید:

  • غذاهای سنتی که تاریخچه بلند مدت دارند معمولا سالم هستند.
  •  غذاهای سنتی که به لحاظ مواد تشکیل دهنده، کامل و مقوی بودند.
  •  غذاهای سنتی که با مواد اولیه تازه تهیه می شدند و از دارای مواد نگه دارنده نمی کردند.

اما از اصلی ترین نوشیدنی ها می توان به چای سیاه اشاره کرد که امروزه در خانه های ایرانی مصرف می شود و انواع مختلفی دارد می توان از چای سبز، چای دارچین، چای آلبالو نام برد که هم اکنون در کشور ما مورد مصرف قرار می گیرد.

 

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید