اگر میخواهید تمام نکات شیرینی پزی ایرانی را بدانید این مقاله را مطالعه کنید

0
7228
1
5/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

اگر میخواهید تمام نکات شیرینی پزی ایرانی را بدانید این مقاله را مطالعه کنید

نکات شیرینی پزی :شیرینی پزی روشی است برای پخت انواع شیرینی و دسر که مواد اصلی در پخت شیرینی شکر و پودر قند یا در بعضی مواقع استفاده از پودر قند که میتوان شکلات را نیز جز آن قرار داد . در پخت بعضی از شیرینی ها علاوه بر مواد اصلی مانند شکر و پودر قند از آرد و تخم مرغ هم نیز استفاده می شود. هدف مقاله این است که اطلاعات مورد نیاز در مورد شیرینی پزی را مورد بررسی قرار دهیم و در ادامه به سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیایید پاسخ دهیم.

نکات شیرینی پزی در ژورنال نوبشو

نکات شیرینی پزی

انواع شیرینی و طرز تهیه شیرینی

ساده ترین روش پخت شیرینی به وسیله آرد، روغن و شکر است که حتی در پخت تارت و پای سیب نیز استفاده می شود. می توان با مخلوط کردن مواد نام برده یعنی آرد و روغن و سپس اضافه کردن مقدار لازم آب و همچنین شربت شکر ماده خمیری تولید کرد و توسط آن به سادگی به پخت شیرینی پرداخت البته باید آن را با دست ورز داد یا به وسیله مخلوط کن هم زد تا سبب تولید شیرینی نرم و ترد شود، به این نوع شیرینی پزی، شیرینی پوسته کوتاه گفته می شود.

خمیر هزاربرگ برای پخت نوعی از شیرینی است که با توجه به تعداد لایه های آن بعد شیرینی پخته شده بعد از پخت پف می کند. پرای پخت خمیر هزار برگ ابتدا دما بالا است سپس با کاهش دما موجب پف کردن خمیر می شویم.

دما تاثیر خیلی مهمی بر روی شیرینی پزی شما دارد و باعث ایجاد طعم مختلف در شیرینی شما می شود. به زبان ساده تر می توان گفت دما و پخت شیرینی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند . وجود دمای بالا موجب طعم مطلوب در شیرینی شما می شود اما اگر دما پایین تر باشد باعث خام بودن شیرینی و نداشتن طعم مطلوب می شود.

شیرینی پزی | نوبشو

نکات شیرینی پزی

انواع شیرینی های ایرانی

معروفترین نوع خمیر در ایران ،خمیر پف دار است که به شیرینی دانمارکی نیز معروف است . مواد مورد نیاز آن شامل استیک اسید ، مارگارین ، آردنول و کره است که با اضافه کردن نمک می توانیم خمیر خود را تقویت کنیم. با توجه به دمای پخت شیرینی می توان باعث ورق ورق شدن و تردی آن به میزان دلخواه شد.

شیرینی های ایرانی جدا از شیرینی های سنتی و قدیمی به دو گروه شیرینی های تر و شیرینی های خشک تقسیم بندی می شوند. با توجه به اینکه در تولید شیرینی های خشک برخلاف شیرینی های تر از خامه استفاده نشده است می تواند مدت طولانی تری نگهداری شود. برای نمونه می توان به چند مورد از معروف ترین شیرینی ها اشاره کرد مانند : شیرینی های زبانی ، کشمشی ، دانماکی و مربایی. پخت شیرینی های تر توسط اصلی ترین مواد آن یعنی خامه است که برای جلوگیری از فاسدن شدن آن حتما باید در یخچال نگهداری شود. از معروف ترین شیرینی های تر می توان به شیرینی خامه ای و رولت اشاره کرد. می توانید با توجه به سلیقه و ذوق شیرینی پزی خود انواع شیرینی های تر را بپزید .

شیرینی پزی

نکات شیرینی پزی

نکات مهم در شیرینی پزی

برای پخت مقدار زیاد شیرینی باید حرارت فر را روی مقدار متوسط تنظیم کنید و به مدت طولانی در داخل فر قرار دهید اما اگر می خواهید شیرینی های ریز و کوچک درست کنید می توانید حرارت فر را زیاد کنید که موجب صرفه جویی در زمان شما می شود . اگر شیرین دارای درونی خام اما بیرونی پخته است بخاطر زیاد بودن حرارت فر می باشد که می توانید با چند لایه کردن فویل ، آن را دور شیرینی ببندید و شیرینی را دوباره داخل فر قرار دهید که سبب می شود درون شیرینی کاملا پخته شود.

با توجه به جدول زیر میتوانید درجه سانتی گراد و درجه فر خود را با توجه به درجه حرارت شیرینی مورد نظر خود تنظیم کنید

  • ۱۲۰ درجه سانتی گراد = ۲۵۰ درجه فارنهایت
  • ۱۵۰ درجه سانتی گراد = ۳۰۰ درجه فارنهایت
  • ۱۶۰ درجه سانتی گراد = ۳۲۵ درجه فارنهایت
  • ۱۸۰ درجه سانتی گراد = ۳۵۰ درجه فارنهایت
  • ۱۹۰ درجه سانتی گراد = ۳۷۵ درجه فارنهایت
  • ۲۰۰ درجه سانتی گراد = ۴۰۰ درجه فارنهایت
  • ۲۳۰ درجه سانتی گراد = ۴۵۰ درجه فارنهایت

با توجه به جدول بالا حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر درجه حرارت فر شما حداکثر ۵۰۰ یا ۵۵۰ باشد قطعا بر اساس فارنهایت تنظیم شده است.
  • اگر درجه حرارت فر شما حداکثر ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه باشد قطعا بر اساس سانتی گراد تنظیم شده است.

طریقه بدست آوردن درجه سانتی گراد یا فارنهایت

تبدیل درجه فارنهایت به سانتی گراد یا برعکس با یک فرمول مشخصه بدست میاید. شما به صورت تقریبی درجه فارنهایت را نصف کرده تا درجه سانتی گراد بدست آید. قبل از پخت شیرینی مورد نظر حتما فر را بین ۳۰-۱۵ دقیقه گرم کنید .

نکات مهم در مورد پیمانه شیرینی پزی

  • سعی کنید همیشه پیانه را با قاشق پر کنید و ذاخل آرد و روغن فرو نکنید.
  • قاشق را به صورت عمودی روی پیمانه قرار دهید تا هوای اضافی آن گرفته شود و سر پیمانه را با کارد صاف کنید.
  • مقدار تخم مرغی که در پخت شیرینی استفاده می شود تقریبا ۶۰-۵۰ گرم است که معادل یک تخم مرغ با پوست است.
  • به مقدار ذکر شده خیلی دقت کنید زیرا تخم مرغ موجب تغییر طعم تخم مرغ می شود و ابتدا آنرا به آرامی هم بزنید.
  • اگر کلمه تخم مرغ به تنهایی گفته شود منظور یک دانه تخم مرغ کامل است.

شیرینی پزی

 

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید