با تجهیزات خانه هوشمند می توانید تمامی اشیاء منزل را از راه دور کنترل کنید

0
3699
تجهیزات خانه هوشمند در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

تجهیزات خانه هوشمند

بیایید برای شروع اول نگاهی به پیشرفت تکنولوژی در عرصه های مختلف بیندازیم، مثلاً در ابتدای اختراع تلفن، برای استفاده از آن ناچار بودیم که در یک جای ثابت بمانیم تا زمانی که مکالمه ما با تلفن به پایان می رسید. چرا که تلفن ها به صورت ثابت بودند و نمی شد آنها را در حین مکالمه جابجا کرد، علاوه بر این تنها می توانستیم با تلفن به صورت صوتی مکالمه داشته باشیم. اما با گذشت زمان، امروزه ما داریم از تلفن های همراه استفاده می کنیم که نه تنها در حین مکالمه امکان جابجایی هست بلکه قابلیت های دیگری همچون ارسال پیامک، بازی، استفاده از فضای مجازی و… نیز دارد. این پیشرفت تا جایی ادامه پیدا کرده که می توانیم با یک تلفن هوشمند تمامی تجهیزات خانه هوشمند را تحت کنترل داشته باشیم. که در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید سیستم خانه هوشمند قصد داریم تعدادی از این تجهیزات خانه هوشمند را با هم بررسی کنیم.

تعریف خانه هوشمند

در یک خانه هوشمند همه ابزار با یک وسیله قابل کنترل هستند به این صورت که از طریق استفاده از تکنولوژی شبکه همگی تجهیزات که در بخش بعدی معرفی می شوند به همدیگر وصل شده و به واسطه تلفن همراه کنترل می شوند. این نحوه کنترل به شکلی است که حتی اگر شخص از منزل خود دور باشد باز هم میتواند با استفاده از وای فای و یا بلوتوث بر عملکرد وسایل خانه کنترل داشته باشد.

تجهیزات خانه هوشمند در ژورنال نوبشو

تجهیزات خانه هوشمند

مزایای تجهیزات خانه هوشمند چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم مهمترین مزیت تجهیزات خانه هوشمند، سهولت در انجام کارها است. مثلاً شما می توانید از طریق تلفن همراه لامپ های خانه، مایکروفر و… را خاموش و یا روشن کنید، همچنین این امر موجب کمک به استقلال بیشتر افراد دارای معلولیت می شود.

آشنایی با تجهیزات ساختمان

اگر بخواهیم به طور کلی یک بررسی کوتاه از تجهیزات ساختمان داشته باشیم اینگونه است: ابزار استفاده از آب (لوله آب، کنتر آب، شیر آب)، ابزار استفاده از برق (لامپ، لوستر، چراع های LED و…)، وسایل برقی (تلویزیون، مایکروفر، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، یخچال، فریزر، هود آشپزخانه، دوربین های مدار بسته برای محافظت از خانه و…)، وسایل گاز سوز و… جزء تجهیزات ساختمان می باشند.

معرفی انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

در واقع بخش اعظم از انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان همان تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد یک شبکه هوشمند است. که در ادامه به معرفی این تجهیزات می پردازیم و نیز برخی وسایل قدیمی باید با وسایل هوشمند تعویض شوند مانند: تعویض لامپ های قدیمی با لامپ های سازگار با سیستم هوشمند، تعویض ابزارهای برقی قدیمی با ابزارهای جدید، تعویض وسایل تهویه هوای قدیمی با جدید، استفاده از دوربین مداربسته هوشمند و تعویض قفل قدیمی با قفل هوشمند، انواع حسگرهای هوشمند، آشپزخانه هوشمند، نرم افزارهای لازم برای برقراری ارتباط تجهیزات هوشمند سازی ساختمان با تلفن همراه هوشمند و…. که با تعویض اینها می توانیم صاحب خانه ای هوشمند شویم .

قیمت تجهیزات خانه هوشمند

قیمت تجهیزات خانه هوشمند هم مانند دیگر اقلام مورد استفاده ما با توجه به کیفیت و ماندگاری و نوع برند آنها می تواند متفاوت باشد. و البته ممکن است امر هوشمند سازی ساختمان در بردارنده هزینه های چشمگیری باشد.

چگونگی اتصال تجهیزات خانه هوشمند

اگر بخواهیم تعدادی از این تجهیزات را نام ببریم شامل: کابل های فیبرنوری برای داشتن سرعت استفاده از شبکه موجود، هاب (از نوع وای فای)، روتر، تکنولوژی وای فای، و… .

مطالب پیشنهادی
چرا امروزه خانه هوشمند تا این اندازه طرفدار دارد؟

نحوه کنترل تجهیزات خانه هوشمند

تمامی این تجهیزات با استفاده از ابزار شبکه که در بالا به معرفی آنها پرداختیم به همدیگر وصل می شوند و به واسطه نرم افزار مخصوصی که بر روی گوشی های اسمارت نصب می شود، کنترل می شوند و از آنجایی که این ابزار توسط وای فای با هم ارتباط می گیرند، می توان با استفاده از بستر اینترنت حتی از راه خیلی دور هم آنها را با گوشی همراه کنترل کرد.

تعریف ماژول هوشمند سازی ساختمان

بیایید اول چند تا از اجزاء تشکیل دهنده ماژول هوشمند سازی ساختمان را بررسی کنیم و بعد به توضیح تک تک آنها بپردازیم. اجزاء تشکیل دهنده ماژول هوشمند سازی ساختمان شامل پردازنده مرکزی، سنسورها، پنل دیواری، شیرهای برقی، دستیار صوتی، رله های هوشمند و… می باشد.

  • پردازنده مرکزی:

از طریق ارتباط با سیستم های هوشمند، این امکان را فراهم می کند که مدیریت، کنترل و برنامه ریزی همه تجهیزات هوشمند سازی ساختمان را از فواصل مختلف برای صاحبین منزل مهیا کند.

  • سنسورها:

کار اصلی سنسورها ارسال پیام بین اجزاء مختلف خانه هوشمند است، علاوه بر این پل ارتباطی بین پردازنده مرکزی و دیگر اجزاء هم می باشند. که شامل انواع مختلفی هستند:

۱-سنسور TIP:

مسئول انتقال دما و حرکت به پردازنده مرکزی است.

۲-سنسور PIR:

مورد استفاده در امنیت هوشمند و ابزار روشنایی است و به همین دلیل بسیار کاربرد دارد.

تجهیزات خانه هوشمند در ژورنال نوبشو

تجهیزات خانه هوشمند

۳-سنسور مگنت درب و پنجره:

که برای باز و بسته کردن درها و پنجره ها استفاده می شود.

۴-سنسور RF:

از طریق موبایل و پنل دیواری (که در زیر معرفی می شود) درب ورودی و پارکینگ را باز می کند.

  • پنل دیواری:

این ابزار در واقع کنترل اصلی تمامی تجهیزات خانه هوشمند را بر عهده دارد و به شکل صفحه کلید و یا نمایشگر لمسی موجود هستند.

تجهیزات خانه هوشمند در ژورنال نوبشو

تجهیزات خانه هوشمند

  • شیرهای برقی:

با توجه به اسم این ابزار مشخص است که برای کنترل هوشمند آب و گاز کاربرد دارند، مثلاً زمانی که در منزل نیستیم می توانیم این شیرها را کنترل کنیم تا اتفاقی نیافتد و یا مثلاً اگر در خانه حادثه ای مانند آتش سوزی رخ دهد به راحتی از طریق پردازنده مرکزی دستور قطع شیرها را دریافت کرده و آنها را قطع می کنند تا خسارت زیادی وارد نشود.

  • دستیار صوتی:

این ماژول به ما کمک می کند که بتوانیم تجهیزات خانه هوشمند را با صدا کنترل کنیم.

  • رله های هوشمند:

کار اصلی این رله ها قطع و وصل کردن برق است.

جمع بندی

به طور کلی با کمک تجهیزات خانه هوشمند ما می توانیم از رفاه و آسایش و امنیت بالاتری برخوردار شویم. همچنین این امکان فراهم می شود که افراد کم توان جسمی (معلولین) نیز بدون نیاز به حضور شخص دیگری بتواند به تنهایی از ابزار موجود در خانه استفاده کند و یا امنیت منزل خود را تأمین کند. اما بخاطر بالا بودن قیمت تجهیزات همه مردم نمی توانند از تجهیزات خانه هوشمند بهره مند شوند. اما با توجه به سرعت پیش روی تکنولوژی در عصر امروز به زودی شاهد استفاده همگان از این ابزار هوشمند خواهیم بود.

ژورنال نوبشو

تجهیزات خانه هوشمند

 

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید