برنامه ریزی برای بازدید تسمه تایم خودرو

0
6156
بازدید تسمه تایم در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

بازدید تسمه تایم

تسمه تایم از جنس پلاستیک است و بخشی از موتور را در بر می‌گیرد و درون پیشرانه نصب می ‌شود، این قطعه وظیفه وصل کردن میلنگ را به سوپاپ ها دارد تا سیستم موتور توانایی آتش سوزی، خالی کردن و کشیدن را داشته باشد، در صورتی که در موقع مناسبی بازدید تسمه تایم را انجام ندهید امکان دارد دندانه ها چاره آسیب شوند و لایه برآمدگی آن از بین برود.

وظیفه تسمه تایم

تسمه تایم موقع باز و بسته شدن سوپاپ ها را کنترل می‌ کند، این قطعه سوپاپ را به حرکت در می آورد و آن را مدیریت می نماید، در ماشین های گوناگون جایگاه نصب میل سوپاپ فرق دارد اما در بیشتر موارد این وسیله در سرسیلندر اتومبیل قرار گرفته است، نصب درست تسمه تایم نقش بسیار مهمی دارد و در صورتی که تسمه تایم به نحوه صحیح در شیارها قرار نگیرد موقع باز بودن سوپاپ ها در عملکرد موتور مشکل به وجود می آورد.

بازدید تسمه تایم می‌بایست هر چند وقت یکبار انجام شود و جزء برنامه سرویس مقطعی موتور خودرو باشد.

بازدید تسمه تایم در ژورنال نوبشو

موقع مناسب برای بازدید تسمه تایم

شما به راحتی می توانید بازدید تسمه تایم را انجام بدهید و در صورت مشاهده علائمی مانند فرسودگی و خرابی آن را تعویض نمایید، زمان تعویض تسمه تایم به شرح زیر است:

یکی از ایرادهایی که مربوط به تسمه تایم می باشد این است که در قسمت اگزوز دود بیش از اندازه ای استخراج می‌ شود، در صورتی تسمه تایم ایراد داشته باشد موتور باید سعی بیشتری برای کارکرد دیگر قطعات انجام بدهد بنابراین نیروی زیادی به قسمت این سیستم وارد خواهد شد و از ناحیه اگزوز دود بیش از اندازه‌ای بیرون می آید.

  • ایرادات استارت و عملکرد خودرو

با توجه به اینکه تسمه تایم جزء قطعات خودرو می باشد تنظیم بودن آن اهمیت زیادی دارد چرا که میل بادامک و میل لنگ با کمک آن قابلیت چرخش را دارند به طوری که موقع به حرکت درآوردن میل بادامک دریچه سوپاپ ها باز و بسته می شود.

بازدید تسمه تایم در ژورنال نوبشو

  • ساییده شدن دندانه های تسمه تایم

در واقع نمی‌توان زمان مشخصی را برای تعویض تسمه تایم نام برد ولی هر ۶۰ هزار مایل نیاز به تعویض این قطعه می باشد، همانطور که گفته شد انجام این امر در خودروها با یکدیگر متفاوت است ولی در صورتی که دندانه های این قطعه فرسوده شده بودند و هیچگونه برآمدگی نداشتند باید این قطعه را عوض کنید.

  • ایجاد خلل در عملکرد دور موتور

در صورتی که موقع رانندگی به این پی بردید که موتور کنترل نشده است و عملکرد صحیحی ندارد باید سرعت را کم و بازدید تسمه تایم را بکنید چرا که اگر تسمه تایم از جا در رفته باشد خودرو لرزش دارد و موقع سرعت دور سیستم موتور افزایش پیدا می کند، این علائم به معنای زمان تعویض تسمه تایم می باشد.

اطلاعاتی در رابطه با تسمه تایم

در داخل مواد ساخته شده تسمه تایم رشته‌های فیبری موجود است که باعث می شود این قطعه در برابر فشار و حرارت استحکام خود را حفظ کند، دلیل برآمدگی های روی این قطعه عدم لرزش می باشد.

این قطعه در موتورهای آتش سوزی با وصل شدن به میل لنگ و بادامک می‌تواند عملیات به حرکت درآوردن آن ها را انجام بدهد، در نهایت سوپاپ های موتور در هر یک چرخش کامل میل لنگ یک دفعه در موقع درست باز و بسته می شود.

جایگاه قرارگیری تسمه تایم در خودرو

جهت بازدید تسمه تایم باید به قسمت سرسیلندر مراجعه کنید زیرا این قطعه در سر سرسیلندر نصب شده است البته جایگاه قرار گیری تسمه تایم در تمامی خودرو ها مشابه نیست.

در ماشین های سنگین به جای استفاده از تسمه تایم زنجیر به کار می‌رود زیرا دچار صدمه نمی شود و تا موقعی که سیستم موتور عملکرد خود را حفظ کند این قطعه بدون آسیب دیدگی باقی می ماند.

مطالب پیشنهادی
نکات مهم تعویض تسمه تایم ال90

مزیت های استفاده از تسمه تایمینگ

تسمه تایم در مقایسه با زنجیر مزیت های بیشماری دارد به گونه‌ای که صدای کمی را ایجاد می‌کند اما زنجیر به دلیل جنس فلزی که دارد صدای بلندی را ایجاد می‌کند.

اگر موقعی که فشار زیادی به موتور وارد شود زنجیر دچار پارگی خواهد شد در این صورت صدمه های بسیار زیادی به اتومبیل وارد می شود طوری که می بایست موتور را عوض کنید.

اصلی بودن تسمه تایم

مارک های گوناگونی با قیمت های مختلف در بازار وجود دارد ولی برای اینکه تسمه تایم عمری طولانی داشته باشد و دیرتر آن را تعویض کنید می بایست کیفیت بالایی از این قطعه را تهیه نمایید و موقع بازدید تسمه تایم دقت زیادی را به کار ببرید، مارک های گوناگون و معروف تسمه تایم ساخت کشور آمریکا، فرانسه و آلمان می باشد، لازم به ذکر است که اگر تسمه تایم مرغوبیت نداشته باشد و به طور ناگهانی دچار پارگی شود، آسیب های جدی را به موتور وارد می کند در این صورت باید هزینه بسیار زیادی را جهت تعمیر پرداخت نمایید.

علت پارگی تسمه تایم

تولیدکنندگان گوناگون برای انواع مدل های خودرو کیلومترهای متفاوتی را جهت تعویض تسمه تایم به کار می‌برند، سنجش مناسب برای بیشتر خودروها ۶۰۰۰۰ کیلومتر است که بعضی در زمان کوتاه تری از موعد باید این قطعه را تعویض نماید، موقع خرید ماشین دست دوم اطلاعاتی در رابطه با عملکرد تسمه تایم ندارید و در این صورت می توانید به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا بازدید تسمه‌تایم را انجام دهد، اگر این قطعه به موقع تعویض نشود اختلالات بسیار زیادی را در قسمت سیستم موتور بوجود می آورد زیرا قسمت پیستون با سوپاپ ها برخورد می کند.

در پایان از تمامی کسانی که این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید تسمه تایم را مطالعه نمودند متشکرم.

 

معرفی انواع تسمه تایم خودرو در نوبشو

تسمه تایم ایساکو مدل ۲۰۷۰۳۰۱۹۰۹ مناسب برای سمند EF7

برند:ایران خودرو
نوع تسمه:تایمینگ
مدل تسمه:دندانه دار
مناسب برای:سمند
شماره فنی:۲۰۷۰۳۰۱۹۰۹
سایر توضیحات:ساخت آلمان Optibelt ZRK

کیت تسمه تایم رنو کد ۷۸R مناسب برای رنو ال۹۰

برند:رنو
نوع تسمه:اصلی موتور , تایمینگ , واتر پمپ
مدل تسمه:دندانه دار
مناسب برای:رنو ال ۹۰
عمر مفید:۶۰۰۰۰
شماره فنی:۱۳۰C۱۰۱۷۸R

کیت تسمه تایم اوریجینال مدل EOK134RP25.4 مناسب برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵

برند:بدون برند
نوع تسمه:تایمینگ
مدل تسمه:دندانه دار
مناسب برای:پژو ۲۰۶

تسمه تایم دایکو مدل ۹۴۹۵۷ مناسب برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵

برند:دایکو
نوع تسمه:تایمینگ
مدل تسمه:دندانه دار
مناسب برای:پژو ۲۰۶
عمر مفید:۶۰۰۰۰
شماره فنی:۱۳۴RP۲۵۴H
نحوه اطلاع از زمان تعویض:پیامک
سایر توضیحات:ساخت کشور ایتالیا

تسمه تایم اپتی بلت مدلZRK1526 107-22 مناسب برای خودرو پراید

برند:اپتی بلت
نوع تسمه:تایمینگ
مدل تسمه:دندانه دار
مناسب برای:پراید
عمر مفید:۵۰۰۰۰ کیلومتر تا دوسال
شماره فنی:ZRK۱۵۲۶

تسمه تایم رایکالتون کد ۱۰۴مناسب برای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳

برند:رایکالتون
نوع تسمه:تایمینگ
مدل تسمه:دندانه دار
مناسب برای:پژو ۲۰۶
عمر مفید:۶۰۰۰۰ کیلومتر
شماره فنی:RT۹۷۱ ۱۰۴Z
نحوه اطلاع از زمان تعویض:ثبت کیلومتر کارکرد

کیت تسمه تایم کنتیننتال مدل CT1126 مناسب برای ال ۹۰

برند:کنتیننتال
نوع تسمه:تایمینگ
مدل تسمه:دندانه دار
مناسب برای:رنو ال ۹۰

تسمه تایم کنتیننتال مدل CT1065 مناسب برای پژو ۲۰۶

برند:کنتیننتال
نوع تسمه:تایمینگ
مدل تسمه:دندانه دار
مناسب برای:پژو ۲۰۶ , پزو ۲۰۷ , رانا
شماره فنی:CT ۱۰۶۵

Originally posted on ۰۳/۲۲/۱۴۰۰ @ ۱۰:۲۳ ق.ظ

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید