وی پی اس چیست ؟ مزایا و ویژگی های آن و تفاوت آن با هاست وب ها

0
4616
وی پی اس در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

وی پی اس

امروزه استفاده از وی پی اس با پیشرفت تکنولوژی و گسترش دنیای الکترونیک، افزایش چشمگیری یافته است زیرا موجب کمک به وبسایت های مختلف در ارائه خدمات جدید و گوناگون از جمله پیکربندی و سفارشی سازی شده است. به کمک این سرورهای مجازی، اعمال کنندگان خدمات با هزینه های کمتری قادر به ارائه سرویس میزبانی وبسایت خواهند شد. در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید راهنمای خرید vps و سرور مجازی قصد داریم به توضیح این سرور های مجازی وبرخی از مزایا و ویژگی های آن و تفاوت آن ها با هاست وب ها بپردازیم.

وی پی اس چیست؟

(VPS) مخفف کلمه انگلیسی Virtual Private Server و به معنای سرور اختصاصی یا شخصی است. این سرورها به منظور اشتراک گذاری منابع و داده های اختصاصی در یک سرور (رایانه) از تکنولوژی مجازی سازی بهره می گیرند.

وی پی اس در ژورنال نوبشو

VPS چه مزایایی دارد؟

۱. افزایش سرعت:

به کارگیری وی پی اس جهت افزایش سرعت و عملکرد وب سایت مورد نظر به دلیل پهنای باند بالای آن و عدم نیاز به جابه جایی توصیه می شود زیرا معمولاً در ابتدای شروع به کار یک وبسایت، سرعت حجم ورودی آن پایین خواهد بود بنابراین برای آن مشکلی در نقل و انتقال و بارگیری داده ها ایجاد نمی شود اما رفته رفته با افزایش تعداد محتوا و هم چنین افزایش شمار بازدید کنندگان، سرعت سایت کاهش می یابد و همین امر احتمال بروز مشکلاتی را نیز ایجاد می کند. همچنین گفتنی است که سرورهای مجازی بسیار پرسرعت تر از هاستینگ ها عمل می کنند. البته لازم است یاد آوری شود که در صورت استفاده از وی پی اس، نمی توان به تنظیمات خدمات هاستینگ دسترسی داشت.

۲. افزایش ورودی سایت:

یک هاست اشتراکی یا یک میزبان برای وبسایت هایی که به تازگی آغاز به کار کرده اند می تواند مفید باشد اما با گذشت زمان و افزایش مخاطبان و بازدید کنندگان، کند شدن و بروز خطا و مشکل در اثر افزایش بازدیدها دور از انتظار نخواهد بود پس باید به فکر خرید سرور مناسب و پر قدرتی برای ارتقا دادن وبسایت خود توسط وی پی اس بود.

۳. خصوصی سازی:

با استفاده از وی پی اس ها امکان نصب Update، PHP و patch و مدیریت نرم افزارهای مختلف وجود خواهد داشت. این به این معنی است که می توان به مقدار مورد نیاز سرور را خصوصی سازی کرد. همچنین هیچ شخصی نمی تواند به سرور شخصی دیگر دسترسی داشته باشد زیرا یک آی پی اختصاصی متعلق به شماست که این امر موجب دریافت و ارسال بهتر ایمیل ها می گرد. در مقابل در سرویس های میزبان اشتراکی، چون همه وبسایت ها یک آی پی دارند، در صورت بروز اشتباه و اسپم شدن یک وبسایت در این سرویس ها، احتمال اخلال در سرویس دهی ایمیل ها نیز وجود دارد.

۴. کسب و کارهای اینترنتی:

وی پی اس به دلیل اینکه آزمایش ها و تست های امنیتی فراوان را پشت سر می گذارد از امنیت بالایی برخوردار بوده و بسیار مناسب به کارگیری در فروشگاه های اینترنتی است و می تواند از اطلاعات کارت های بانکی کاربران تا حد زیادی مراقبت و پشتیبانی کند. همچنین وجود حجم بیشتر برای بازیابی اطلاعات، بک آپ و اضافه کردن قابلیت پرداخت آنلاین و دیگر امکانات بهتر و مناسب تر نیز از دیگر مزیت های سرورهای مجازی نسبت به وب هاستینگ (میزبان اشتراکی) می باشد. حتی می توان به منظور جلوگیری از دسترسی دیگر کاربران، داده ها و فایل ها را رمزگذاری کرد.

وی پی اس در ژورنال نوبشو

۵. سفارشی سازی:

در صورت استفاده از میزبان اشتراکی یا همان هاستینگ گزینه های زیادی هنگام تنظیم پیکر بندی سرور وجود نخواهد داشت حتی نمی توان از تنطیمات و برنامه های سرور اطلاع پیدا کرد زیرا میزبان وب تقریباً بر تمام موارد مدیریت می کند و میزان دسترسی فرد کاهش پیدا می کند. در مقابل وی پی اس ها این محدودیت را ندارند و در صورتی که به شکل کنترل شده و مدیریت شده نباشند، به منظور نصب و راه اندازی مواردی چون سیستم عامل ها و نصب خودکار برنامه ها یا حذف آن ها گزینه های زیادی را ارائه خواهند داد.

مطالب پیشنهادی
میزبانی اختصاصی وب با خرید هاست لینوکس

۶. بک آپ گیری از داده ها:

ممکن است در طول زمان هر اتفاقی رخ دهد و موجب بروز مشکل و حذف اطلاعات در شبکه شود اما وی پی اس با ارائه راه حل هایی قادر به تهیه نسخه پشتیبان یا همان Backup از داده ها است که موجب حفظ و نگهداری آن ها خواهد شد. اما بهتر است از یک VPS که به صورت دستی امکان تهیه نسخه پشتیبان را می دهد استفاده کرد زیرا با این امر می توان داده ها را در هر زمانی بازیابی کرد.

ویژگی های یک VPS خوب

۱. در دسترس بودن:

به نظر می رسد مهمترین و اولین ویژگی یک سرور مجازی به ویژه برای آن هایی که فریلنسر هستند، آپ تایم بودن (در دسترس بودن) است. یعنی در هر زمان ومکانی قابلیت دسترسی به آن وجود داشته باشد.

۲. میزان حافظه RAM :

میزان RAM مورد استفاده خصوصیت دیگر یک وی پی اس مناسب است که هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا هر چقدر RAM بیشتر باشد، VPS با سرعت بیشتری به داده ها و اطلاعات دسترسی پیدا می کند. کمترین میزان رم انتخابی برای یک سرور معمولی، یک گیگابایت است.

۳. CPU:

CPU که مغز رایانه نیز نامیده می شود، بخش مرکزی پردازش رایانه است. این بخش دستورهای داده شده توسط کاربر را به سرعت دریافت می کند، سپس پردازش و کد گشایی می کند و درآخرنیز آن ها را اجرا می کند. بنابراین انتخاب یک وی پی اس دوهسته ای، موجب بهبود سرعت و عملکرد سیستم خواهد شد.

وی پی اس در ژورنال نوبشو

تفاوت های انواع هاست وب با وی پی اس

۱.هاست اشتراکی:

این نوع از هاست ها برای سایت هایی که به تازگی شروع به کار کرده اند و ترافیک پایینی دارند مناسب است. همچنین می تواند گزینه مناسبی برای بلاگ نویسان و صاحبان کسب و کارهای کوچک اینترنتی باشد. هاست اشتراکی مانند خانه ای است که هر شخص در آن اتاقی اختصاصی دارد و تنها می تواند تغییرات مورد نظر خود را در آن اتاق اعمال کند.

۲. هاست ورد پرس:

این هاست مخصوص وبسایت های وردپرس می باشد. با به کارگیری آن می توانید در وبسایت وردپرس خود قابلیت های مختلف این نوع هاست را در اختیار داشته باشید. وردپرس برحسب نیاز سرورها را پیکربندی می کند. برای نمونه می توان به پلاگین هایی که از قبل نصب کرده ایم، با یک کلیک دسترسی پیدا کنیم.

۳. هاست اختصاصی:

هاست اختصاصی قابل انعطاف و سریع است بنابراین بیشتر مناسب وبسایت هایی با ترافیک بالاست. اما به دلیل هزینه بالا برای وبسایت های کوچک یا متوسط پیشنهاد نمی شود. در صورتی که با استفاده از وی پی اس می توان سیستم عامل و دیگر برنامه های لازم و حتی سخت افزار را انتخاب و پیکربندی کرد. زیرا در سرور مجازی آزادی عمل وجود دارد و دست ما برای انجام تغییرات باز است.

هاست اختصاصی در ژورنال نوبشو

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید