اهمیت سلامت واشر سر سیلندر چیست ؟

0
4973
واشر سر سیلندر در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

اهمیت سلامت واشر سر سیلندر

در خودرو قطعات زیادی وجود دارد و هر قطعه وظیفه خاصی را انجام می دهد. همانطور که در سری مقالات راهنمای خرید واشر سرسیلندر گفته شد، واشر قطعه ای است که بین بلوک موتور که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستون ها داخل آن قرار دارند و فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می کند تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند.

واشر سر سیلندر در ژورنال نوبشو

واشر سر سیلندر

این واشر نقش عمده‌ای در سالم نگه داشتن موتور خودرو دارد زیرا که هرگونه نشت گاز از این محفظه موجب آسیب به موتور خودرو می‌شود. این واشر از ترکیب مواد نسوز و لایه مسی، مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه فولادی تشکیل شده است.

مهمترین وظایف واشر سرسیلندر به این شرح است

۱-آب بندی سیلندر:

در حالت عملکرد موتور، فشار وارده از طریق سیلندر به موتور در  حدود ۷۰۰ spi است، (این فشار در موتورهای دیزلی به ۲ هزار spi نیز می‌رسد.) در این حالت این واشر که بین لوک موتور و سرسیلندر واقع شده است، موجب بهینه‌تر شدن حالت عملکرد سیلندر می‌شود. آب بندی سیلندر اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا در غیر این صورت نشت گاز را در پی دارد که موجب کاهش دقت موتور و بازدهی آن می‌شود. این واشر باید فشار و حرارت زیادی که ناشی از موتور است را تحمل کند. واشرهای  فولادی و کامپوزیتی دارای یک رینگ ویژه آب‌بندی هستند ولی واشر سر سیلندرهای مسی برای نصب چنین رینگی به زحمت بیشتری نیازمند هستند.

۲-هدایت مایعات:

موتور خودرو و سیلندر نیازمند روغن موتور و ضدیخ (خنک کننده‌ها) هستند، به عنوان مثال :نقش واشر سر سیلندر پژو در این مورد ایجاد راهی ارتباطی میان موتور و سیلندر است تا این مایع‌ها بین آنها به گردش در بیاید.

۳-حفظ و نگهداری مایعات:

مسیرهای مایع ضدیخ و روغن موتور تنها چندین میلی‌متر با یکدیگر فاصله دارند، واشر سر سیلندر با ایجاد مانعی میان این دو مسیر از ترکیب شدن مایعات با یکدیگر جلوگیری به عمل می‌آورد.

سوختن واشر سرسیلندر به چه معناست؟

حالا این سوال در ذهن ما ایجاد می‌شود که سوختن واشر سرسیلندر چه معنایی می‌دهد؟ آیا واشر به صورت کامل آتش می‌گیرید؟ اصلا واشر زدن در خودرو به چه معناست؟ یا اینکه چه زمانی می‌گویند خودرو آب و روغن قاطی کرده؟

واشر سر سیلندر در ژورنال نوبشو

واشر سر سیلندر

واشر سرسیلندر از سه لایه مختلف تشکیل شده. لایه مرکزی از فلزی مقاوم ساخته شده است. اما دو لایه بالایی و پایینی، کامپوزیتی مقاوم در برابر حرارت هستند. در حقیقت واشر سیلندر به عنوان یک عایق حرارتی عمل می‌کند. اما این واشر کاملاً یک قطعه مصرفی است. بر اثر مرور زمان و گرمای بیش از حد موتور، این کامپوزیت مقاوم در برابر حرارت، خاصیت خود را از دست می‌دهد. زمانی که این اتفاق بیافتد، لایه محافظ از بین رفته و واشر به صورت کامل آب می‌شود.

ایجاد هر گونه خلل در واشر سرسیلندر، باعث نفوذ آب به محفظه احتراق می‌گردد. در این هنگام خودرو جوش می‌آورد و آب رادیاتور به تدریج داخل محفظه احتراق تبخیر می‌شود. این تمام فرآیند سوختن واشر سرسیلندر بود. پس در نتیجه گرمای موتور عامل اصلی سوختن واشر سرسیلندر است.

سوختن سر سیلندر چه عوارضی دارد؟

همانطور که می دانید سوختن واشر سر سیلندر باعث نشتی آب می گردد . این آب بدلیل عدم آبندی مناسب واشر سر سیلندر می تواند وارد محفظه سیلندر شود و با مخلوط هوا و بنزین مخلوط گردد که بدون شک باعث افت توان موتور می شود. همچنین از آنجایی حفره های جریان آب و روغن در کنار یکدیگر قرار دارند این امکان وجود دارد در صورت سوخت واشر سرسیلندر آب با روغن مخلوط خواهد شد و باعث کاهش غلظت روغن خواهد شد .لذا قطعا روانکاوری قطعات موتور بدلیل عدم وجود روغن خالص دچار مشکل خواهد شد و قطعات حساس موتور مانند پیستون ،میلنگ ،یاتاقان و غیره به مرور زمان آسیب خواهند دید. قابل ذکر است بدلیل نشتی روغن و آب باعث می گردد که به مرور زمان روغن و آب موتور کاهش یافته و خاصیت های خود را از دست بدهند .

مطالب پیشنهادی
خرید لوازم جک J5

علائم سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

خب برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، پیش از هر چیز باید بدانیم که چه زمانی خودروی ما دچار سوختگی واشر سرسیلندر شده است. یکی از رایج‌ترین علائم سوختن واشر سرسیلندر، سفید یا خاکستری شدن دود اگزوز آن است. زمانی که آب وارد محفظه احتراق موتور شود، همراه با بنزین سوخته و از اگزوز خارج می‌شود. دود سفید یا خاکستری نیز همان بخار آب است که همراه با دود خودرو بیرون می‌آید.

واشر سر سیلندر در ژورنال نوبشو

واشر سر سیلندر

البته گاهی رانندگان، دود سفیدی که حاصل از سردی موتور در زمستان است را با این علامت اشتباه می‌گیرند. دود صبح‌گاهی و در هنگام سردی موتور داخل فصل زمستان کاملا طبیعی است و نشانه بدی نیست. اما اگر حتی ساعت‌ها بعد از روشن بودن موتور، هنوز هم دود سفید همراه شماست، یعنی قطعا واشر شما سوخته.

یکی دیگر از علائم مهم سوختن واشر سرسیلندر، کم کردن آب رادیاتور است. گاهی امکان دارد به دلیل نشتی شلنگ‌ها یا سوراخ بودن خود رادیاتور، آب ماشین کم شود. اما اگر بی هیچ دلیل، آب خودرو بارها و بارها در طول یک هفته کم می‌شود، یعنی حداقل قسمتی از واشر سرسیلندر آسیب دیده و آب وارد محفظه احتراق شده و تبخیر می‌شود.

از طرفی آسیب وارد شدن به واشر سرسیلندر باعث کاهش ضخامت آن می‌شود. به همین دلیل سرسیلندر در معرض حرارت بیشتری قرار خواهد گرفت. این موضوع باعث می‌شود که دمای آّب بسیار بالا رود.

پس اگر این علائم را در خودروی خود مشاهده کردید، حتما به مکانیک مراجعه نمایید.

 

معرفی انواع واشر سر سیلندر در نوبشو

واشر سر سیلندر ایساکو مدل ۱۳۱۰ مناسب برای پژو ۴۰۵

برند:بدون برند
تعداد در بسته بندی:۱ عدد
مدل خودرو:پژو ۴۰۵
ضخامت:۱٫۵ میلی متر

دست کامل یاتاقان ثابت و متحرک گلدن بیرینگ به همراه بغل یاتاقان مناسب برای پراید بسته ۲۰ عددی

برند:بدون برند
تعداد در بسته بندی:۲۰ عدد
مدل خودرو:پراید

واشر سر سیلندر کیک مدل KG 4005 مناسب برای پژو ۴۰۵

برند:بدون برند
تعداد در بسته بندی:۱ عدد
نام خودرو:پژو ۴۰۵
مدل خودرو:۴۰۵، پرشیا، سمند
شماره فنی:۱۸۷۰۷۱۲۸۰۲ KG۴۰۰۵

واشر سرسیلندر توسن مدل TS2HN405 مناسب برای پژو ۴۰۵

برند:توسن
تعداد در بسته بندی:۱ عدد
کشور سازنده:ترکیه (تحت لیسانس آلمان)
مدل خودرو:پژو ۴۰۵
جنس:فلز و صفحات الاستیک
ضخامت:۱٫۵ میلی متر

واشر سرسیلندر توسن مدل TSCG7206STD مناسب برای پژو ۲۰۶ TU5

برند:توسن
تعداد در بسته بندی:۱ عدد
کشور سازنده:ترکیه (تحت لیسانس آلمان)
مدل خودرو:پژو ۲۰۶ TU۵ استاندارد (یک سوراخ)

واشر سرسیلندر پلوار کد ۱۷۰۵۲ مناسب برای پژو ۴۰۵

برند:بدون برند
تعداد در بسته بندی:۱ عدد
کشور سازنده:ایران
مدل خودرو:پژو ۴۰۵ سمند
جنس:کامپوزیت گرافیت فولاد و سیلیکون
ضخامت:۱٫۶ میلیمتر میلی متر
سایر توضیحات:دو سوراخ تعمیر اول

واشر سر سیلندر ایزل مدل ۱۶۱۸

برند:بدون برند
تعداد در بسته بندی:۱ عدد
کشور سازنده:ترکیه
مدل خودرو:پژو ۴۰۵. سمند. پارس
جنس:نسوز
ضخامت:۲ میلی متر
سایر توضیحات:تعمیر اول دو سوراخ
شماره فنی:۱۶۱۸

واشرسرسیلندرمدل ۹۱۴۵۶۶۰ مناسب برای سمند ملی EF7

برند:بدون برند
تعداد در بسته بندی:۱ عدد

واشر سر سیلندر اسبیکا مدل SBK636 مناسب برای پژو ۲۰۶

برند:بدون برند
تعداد در بسته بندی:۱ عدد
مدل خودرو:پژو ۲۰۶ تیپ ۲
سایر توضیحات:مناسب برای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با موتور ۱۴۰۰ یک سوراخ

واشر سرسیلندر دیناپارت کد ۵۰۲۱۰۰ مناسب برای پراید

برند:بدون برند
تعداد در بسته بندی:۱ عدد
مدل خودرو:پراید (غیر یورو۴)
ضخامت:۱/۵ میلی متر
سایر توضیحات:واشر سرسیلندر ضخامت ۱/۵ میلی متر

یاتاقان بوش ایران مدل S50 مناسب برای پژو ۴۰۵ و سمند و پارس بسته ۱۸ عددی

برند:بدون برند
تعداد در بسته بندی:۱۸ عدد
مدل خودرو:پژو ۴۰۵ سمند پژو پارس
جنس:فلز
سایر توضیحات:یاتاقان ثابت و متحرک سایز ۵۰

Originally posted on ۰۶/۱۹/۱۳۹۹ @ ۴:۴۵ ق.ظ

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید