هر آن چه که باید در مورد باشگاه پرسپولیس بدانید

0
5158
باشگاه پرسپولیس در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس از زیر مجموعه باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس است، این تیم در سال ۱۳۴۲ در تهران بنیان گذاری شده است. پرسپولیس تنها تیم باشگاهی فوتبال ایران است که هیچگاه به دسته پایین تر سقوط نکرده و پس از سال ۱۳۴۷ در تمامی ادوار برگزار شده در بالاترین سطح فوتبال ایران حضور داشته است، تیم پرسپولیس یکی از پرافتخارترین و پرهوادارترین تیم فوتبال در ایران است، همچنین طبق گزارش کنفدراسیون آسیا تیم پرسپولیس پرهوادارترین تیم آسیا شناخته شده است.

پرسپولیس دوازده بار در بالاترین سطح فوتبال ایران به قهرمانی رسیده و از این جهت قاطعانه پرافتخارترین تیم ایرانی میباشد، همچنین این تیم دارای شش قهرمانی جام حذفی میباشد، سه قهرمانی در سوپر جام فوتبال ایران و یک قهرمانی در جام برندگان آسیا از مهمترین افتخارات و قهرمانی های تیم پرسپولیس میباشد.

باشگاه پرسپولیس در ژورنال نوبشو

از شاخص ترین بازیکنان تیم پرسپولیس میتوان به علی کریمی، مهدی مهدوی کیا و علی دایی اشاره کرد که سابقه بازی در تیم های بزرگ اروپایی دارند و تا کنون بازیکن فوتبال سال آسیا شده اند.

از القاب باشگاه پرسپولیس میتوان به سرخپوشان، ارتش سرخ و سرخ ها اشاره کرد.

پرسپولیس یک واژه ی یونانی به معنای شهر پارسی است که از دو واژه ی “پرسه” به معنی پارسی و واژه ی “پولیس”به معنای شهر تشکیل شده است. یونانیان باستان به پارسه یا تخت جمشید، پایتخت دودمان هخامنشیان، پرسپولیس میگفتند.

  • دهه ۱۳۴۰

باشگاه فوتبال پرسپولیس متعلق به شرکت “سی.آر.سی” در سال ۱۳۴۲ به دست علی عبده در اوین و جاده قدیم شمیرانات بنیانگزاری شد. در آن زمان باشگاه پرسپولیس در رشته ورزشی بولینگ فعالیت داشت و یک تیم فوتبال در دسته دوم تهران داشت. زمانی که باشگاه شاهین در سال ۱۳۴۶ با آن تعداد بازیکنان ملی و پوش و محبوب بیان مردم، توسط سازمان ورزش و تفریحات ایران منحل شد، با رایزنی های عبده با پرویز دهداری ( مربی شاهین ) بیشتر بازیکنان باشگاه منحل شده شاهین به پرسپولیس پیوستند و باعث شهرت و محبوبیت این تیم تهرانی شدند.

  • دهه ۱۳۵۰

در دهه ۱۳۵۰ تیم پرسپولیس تحت مربیگری آلن راجرز در دومین جام منطقه ای به قهرمانی رسید. که یک سال بعد علی عبده اعلام کرد که پرسپولیس باشگاه حرفه ای است و بازیکنانش فقط در مسابقات حرفه ای شرکت خواهد کرد، بنابراین بازیکنان به دو دسته تقسیم شدند که عده ای در تیم حرفه ای و عده ای در تیم آماتور حضور داشتند در این دهه پرسپولیس برای فعال نگه داشتن بازیکن های اصلی بازی های دوستانه ای را با تیم های معروف سائوپائولو و چلسی برگزار کرد.

  • انقلاب و دهه ۱۳۶۰

پس از انقلاب، لیگ کشوری ایران منحل شد و بسیاری از بازیکنان تیم ها عوض شدند. اما پرسپولیس توانست روند قهرمانی های خود را ادامه دهد، در اوج درخشش تیم پرسپولیس، در سال ۱۳۶۶، پرسپولیس در کنار قهرمانی جام حذفی تهران و باشگاه های تهران و جام باشگاه های تهران، موفق به کسب اولین قهرمانی در جام حذفی ایران شد تا در یک سال سه جام بگیرد.

  • دهه ۱۳۷۰

دهه ۱۳۷۰ با قهرمانی در جام برندگان آسیا برای پرسپولیس آغاز شد و میتوان گفت این دهه نیز برای پرسپولیس دهه موفقی بود، باشگاه پرسپولیس از پایه های تیم ملی فوتبال ایران بود. به طوری که در در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه ۹ نفر از ۲۲ بازیکن ایران در آن زمان عضو تیم پرسپولیس بودند. پرسپولیس در دهه ۱۳۷۰ به ۲ قهرمانی جام حذفی و ۳ بار سومی جام باشگاه های آسیا نیز دست یافت.

مطالب پیشنهادی
پخش زنده فوتبال را به جای تماشا از تلویزیون از چه راه های دیگر می توان تماشا کرد؟

باشگاه پرسپولیس در ژورنال نوبشو

  • دهه ۱۳۸۰

در آغاز دهه ۱۳۸۰ لیگ برتر فوتبال ایران راه اندازی شد و قهرمان نخستین دوره آن تیم پرسپولیس بود. در فصل بعد پرسپولیس در نخسین دور لیگ قهرمانان آسیا حذف شد و نتایج خوبی نیز در لیگ برتر نگرفت، این سال ها آغاز دورانی بودند که که سالنامه رسمی باشگاه پرسپولیس آن را ” دوران جدال با بحران نامیده است “. البته پس از شش سال دوری از جام پرسپولیس در سال ۸۷-۱۳۸۶ در لیگ برتر خلیج فارس به قهرمانی رسید و این دهه با دو قهرمانی در جام حذفی برای پرسپولیسی ها به پایان رسید.

باشگاه پرسپولیس در ژورنال نوبشو

شبکه اجتماعی

پرسپولیس پر هوادارترین باشگاه فوتبال ایرانی در فضای مجازی نیز میباشد. در یکم بهمن ۱۳۹۶ اکانت اینستاگرام باشگاه پرسپولیس رسمی شد و اولین باشگاه فوتبال ایرانی با اکانت رسمی در شبکه های مجازی است.

ورزشگاه خانگی

باشگاه پرسپولیس ورزشگاه خانگی اختصاصی ندارد و برای بازی های خانگی خود ورزشگاه آزادی تهران را اجاره میکند. تیم ملی فوتبال ایران و استقلال تهران نیز در همین ورزشگاه به میدان میروند.

پرسپولیس پیش از ساخته شدن ورزشگاه آزادی بازی های خود را در امجدیه برگزار میکرد. البته در آغاز بنیان گزاری پرسپولیس مجهز به ورزشگاهی شامل استخر، زمین ژیمناستیک و بولینگ در مجموعه بولینگ عبده در اختیار داشت که این مجموعه در مرداد ماه ۱۳۵۷ دچار آتش سوزی شد.

زمین تمرین

پیش از انقلاب، پرسپولیس تمرین های خود را در ورزشگاه آپادانا و بولینگ عبده برگزار میکرد. وقتی که بولینگ عبده مصادره شد، پرسپولیس در تپه های داوودیه به تمرین پرداخت.

در سال های گذشته تمرین های پرسپولیس معمولاً در ورزشگاه کارگران و راه آهن و اکباتان برگزار میشد، که از سال ۹۴ ورزشگاه شهید کاظمی به مدت ۳ سال به پرسپولیس واگذار شد و طبق تأیید برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت پرسپولیس تهران، تمرین های این تیم در ورزشگاه شهید کاظمی که ظرفیت گنجایش پونزده هزار تماشاگر را دارد برگزار میشود.

ورزشگاه کارگران در ژورنال نوبشو

خصوصی سازی

در راستای انجام اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، باید باید به بخش خصوصی واگذار شود. که البته در سال های گذشته خبرهایی درباره ورود باشگاه به سازمان بورس اوراق بهادار تهران و فروش آن به افراد حقیقی منشتر شده است و در حال حاضر سازمان بورس قیمت باشگاه را ۲۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد که پس از دو مزایده هنوز کسی سهام باشگاه را نخریده است.

با مقاله ” هر آن چه که باید در مورد باشگاه پرسپولیس بدانید “ در خدمت شما همراهان عزیز سایت نوبشو بودیم، امیدواریم که این مقاله از سری مقالات اخبار ورزشی مورد پسند و رضایت شما عزیزان، مخصوصاً علاقه مندان به فوتبال و ورزش قرار گرفته باشد.

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید