راهنمای خرید بهترین نوت بوک

0
5354
نوت بوک
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

نوت بوک چیست و چه فرقی با لب تاپ دارد؟

ما در سری مقالات راهنمای خرید لب تاپ و کامپیوتر به توضیحاتی در خصوص انواع لب تاپ و کامپیوتر پرداختیم حال می پردازیم به موضوع اینکه نوت بوک چیست و چه تفاوتی با سایرین دارد؟ نوت بوک ها در واقع نسخه بهینه شده لپ تاپ ها هستند و هدف از طراحی آن ها کاهش هزینه برای کاربرانی که صرفاً استفاده های عمومی از کامپیوترها دارند. مانند وبگردی و اجرای برنامه های عمومی و ساده مانند پخش آهنگ و تماشای فیلم و .. می باشد.

شرکت های سازنده برای بهینه سازی لپ تاپ ها و تبدیل آنها به نوت بوک، در ابتدا اندازه آنها را کوچک تر کرده و از صفحه نمایشی بین ۹ تا ۱۰ اینچ استفاده کرده اند. همچنین برای سبک تر شدن و کاهش هزینه آن ها اسلاید CD/DVD را از نوت بوک ها حذف کرده اند تا وزنی بین ۱ تا ۱.۵ را به دست بیاورند.

نوت بوک در ژورنال نوبشو

به دلیل بهینه سازی نوت بوک ها چند وجه مثبت و منفی برای آنها پیش می آید:

  • وجه منفی :

به علت کوچک تر شدن اندازه کیبور آنها، دقت تایپ کاربر کاهش پیدا میکند و حتی قسمت اعداد ماشین حساب از کیبورد حذف شده است. همچنین نوت بوک ها از نظر سخت افزاری قدرت کمتری دارند پس به طبع نباید از آنها انتظار اجرای نرم افزار های سنگین مانند بازی های ویدیویی و نرم افزار های مهندسی را داشت. همچنین از نظر کیفیت صفحه نمایش شرکت های سازنده سعی میکنند تا در آنها صفحه نمایشی را ارائه دهند که رزولوشنی مناسب را داشته باشند که چشم انسان توانایی تشخیص پیکسل ها را نداشته باشند ولی به طبع بهترین رزولوشن ها مانند ۴k را ندارد زیرا این مدل صفحه نمایش ها نیاز به سخت افزار قوی را داشته و همچنین نیازی به آنها در نوت بوک ها نمی باشد و صرفاً باعث افزایش قیمت آنها می شود. همچنین عموماً در ساخت صفحه نمایش آن ها از LCD استفاده میشود.

  • وجه مثبت

میتوان به قیمت آنها اشاره کرد که عموما قیمتی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار را دارند درحالی که قیمت لپ تاپ ها از ۴۰۰ دلار شروع میشوند. این درحالی است که این تضمین را به مشتری ها و مخاطبان نوتبوک ها میتوان داد که هیچ موقع در استفاده های روزمره و عادی، کم نمیاورند و به بهترین شکل پاسخ گوی نیاز های شما هستند.

نوت بوک در ژورنال نوبشو

کدام نوت بوک را انتخاب بکنم ؟

در خرید این محصول باید ابتدا به قصد خرید خود نگاهی بیندازید.

  • آیا برای شما کیفیت صفحه نمایش و رزولوشن آن مهم است ؟

کاربرانی هستند که استفاده اصلی آنها از نوت بوک بیشتر رسانه ای می باشند مانند تماشای فیلم و پخش آهنگ. در این مورد تمرکز شما بیشتر باید بر کیفیت و رزولوشن ساخت صفحه نمایش آن باشد که بهترین و کمیاب ترین رزولوشن برای آنها FULL HD 1920X1080 می باشد ولی عموماً از رزولوشن ۱۳۶۶×۷۶۸ استفاده می کنند و در نوت بوک های به صرفه تر از رزولوشن ۱۰۲۴×۷۸۰ استفاده می کنند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که به خاطر صفحه نمایش کوچکی که دارند چشم انسان توانایی تشخیص رزولوشن را به راحتی ندارد و مدل هایی هم که از رزولوشن اچ دی استفاده میکنند به اندازه کافی شفاف و واضح هستند و انخاب این مورد به سلیقه و وسواس شما مربوط میشود.

  • آیا برای شما ذخیره اطلاعات و سرعت دسترسی به آنها مهم است ؟

بسیاری از کاربران هستند که هدف آنها از خرید این محصول صرفاً ذخیره اطلاعات و سرعت دسترسی به این اطلاعات می باشد. اگر شما هم از این دسته از کاربران هستید پس باید به دو فاکتور سرعت دسترسی و حجم ذخیره سازی آن توجه کنید.

مطالب پیشنهادی
تمامی نکاتی که بایستی هنگام خرید کیف لپ تاپ به آن توجه داشته باشید

نوت بوک ها در این مورد به دو دسته تقسیم میشوند مدل هایی که درایو های هارد دیسک HDD دارند و نوت بوک هایی که از درایو SSD استفاده میکنند. فرق این دو نوع در این است که SSD ها سرعتی بسیار بالاتر و در عین حال قیمتی گران تر دارند و عموماً با حجم ۱۲۸،۲۵۶ و ۵۱۲ گیگا بایت عرضه میشوند.

گروهی که از هارد دیسک HDD استفاده میکنند سرعت پایین تری دارند ولی نکته مثبت آنها این است که هم قیمت مقرون به صرفه تری را دارند و هم حجم بیشتری را ساپورت میکنند و عموماً در ۱ و یا ۲ ترابایت عرضه میشوند

پس در انتخاب این مورد اول به بودجه خود دقت کنید و بعد دقت کنید که سرعت بیشتر را نیاز دارید یا حجم اطلاعات بیشتر.

نوت بوک در ژورنال نوبشو

  • آیا برای شما سرعت عمل در کارهایتان مهم است؟

در این مورد انتخاب نوع درایو خیلی مهم است ولی مهمتر از آن سخت افزار سیستم است که سخت افزار قوی به دوعامل CPU و RAM بستگی دارد.

به صورت خلاصه بگم که هر چه حجم رم بیشتر باشد به طبع سرعت بهتر و احتمال هنگی و سنگینی سیستم کم تر میشود و در کل انتخاب نوت بوک هایی با رم ۴ گیگ انتخاب خوبی میتواند باشد

درمورد CPU هم همینطور و اگر سازنده CPU نوت بوک شما اینتل بود سریع CORE آن ها عملکرد بهتری دارند ولی زیاد نگران انتخاب این مورد نباشید زیرا که به طبع نسبت به کاربر نوت بوک ها پردازنده آنها قوی نیستند ولی کم نمیاورند

  • آیا نیاز دارید که علاوه بر نوت بوک به عنوان تبلت هم از آن استفاده کنید؟

در این مورد شما به نوت بوک هایی نیاز دارید که توانایی تا شدن کامل را داشته باشند و علاوه بر آن از صفحه نمایش لمسی پشتیبانی کند همچنین جالب است که بدانید در سیستم عامل جدید مایکروسافت که ویندوز ده میباشد به این دسته از محصولات این قابلیت را میدهد که حتی از نظر نرم افزاری ظاهری شبیه به تبلت به کاربر ارائه دهد و حتی صفحه را به صورت عمودی نمایش دهد.

 ژورنال نوبشو

در استفاده از نوت بوک مخاطب چه پلتفرمی هستید؟

عموماً از لحاظ سیستم عامل در ایران به دو دسته تقسیم میشوند:

دسته اول آنهایی هستند که از سیستم عامل های مایکروسافت که ویندوز می باشد بهره میبرند و عمومی تر هستند و بیشتر کاربران ترجیحشان استفاده از ویندوز است که جدیدترین نسخه آن ویندوز ۱۰ میباشد.

دسته دوم نوت بوک هایی هستند از پلتفرم مک او اس استفاده میکنند، این دسته از نوت بوک ها ساخته شده شرکت اپل میباشند. انتخاب نوت بوک بین این دو دسته به سلیقه خودم شما مربوط میشود ولی در نظر داشته باشید که در ایران پلتفرم ویندوزی رایج تر میباشد

 

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید