اجزای شمع خودرو را بشناسید

0
6567
اجزای شمع خودرو در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

اجزای شمع خودرو

موقع استارت ماشین بعد از اینکه سوخت به درون سیلندر حرکت می‌کند و با هوا مخلوط می شود شمع اتومبیل نیروی زیادی را به دست می آورد و جرقه را ایجاد می ‌کند که این امر باعث بوجود آوردن نیروی لازم برای حرکت قطعات موتور و حرکت خودرو می شود، با ما در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید لوازم خودرو باشید تا شما را با اجزای شمع خودرو آشنا کنیم.

نحوه کارکرد شمع خودرو

باتری خودرو مخزنی است که ولتاژ لازم برای ایجاد جرقه توسط شمع را فراهم می‌کند، وسیله‌ای در این پروسه که کوئل نام دارد از کابل پیچی های القایی ساخته شده است و می تواند ولتاژ کمتر از باتری را به دست آورد و روند آن را بهبود ببخشد سپس به طرف شمع اتومبیل آن را بفرستد.

از لحاظ دیگر دو الکترود مثبت و منفی که جزء اجزای شمع خودرو هستند بعد از به دست آوردن ولتاژ روند آن را مجدد زیاد می کند و باعث افزایش ولتاژ گازهای موجود در منبع خواهند شد.

لازم به ذکر است که شمع خودرو احتیاج به ولتاژ حداقل ۱۲ هزار ولت دارد تا کارکرد آن صحیح و سر وقت باشد.

اجزای تشکیل دهنده شمع خودرو

اجزای شمع خودرو شامل: الکترود مثبت، الکترود منفی و عایق چینی است، این وسایل شمع را ایجاد می‌کنند که یک قطعه لازم و ضروری برای عملکرد موتور می باشد و روی سرسیلندر نصب خواهد شد.

انواع شمع

شمع خودرو دارای طرح ها و انواع گوناگون می باشد که فرق بین تمامی آن ها در ماندگاری و قیمت می باشد از جمله انواع شمع خودرو به شرح زیر می باشد:

  • شمع نوع گرم

این مدل شمع برای خودروهایی به کار می رود که روند آن ها کُند است یا به معنای دیگر به علت جلوگیری از ایجاد گرمای زیاد سرد می باشند، میزان مطلوبی از رسوبات کربن در طی زمان روی اجزای شمع خودرو جمع خواهد شد و موجب کاهش ماندگاری این وسیله می‌شود.

  • شمع نوع سرد

در موتورهایی که حرارت زیادی تولید می کنند این شمع به کار می‌رود زیرا بعد از هر بار آتش‌سوزی در مدت زمان کوتاهی سرد می شود.

اجزای شمع خودرو در ژورنال نوبشو

شمع ها از لحاظ ساختار به موارد زیر تقسیم می شوند:

ولی اجزای شمع خودرو در تمامی آن ها مشابه است.

  • شمع نیکلی

در مقابل حرارت زیاد استحکام ناچیزی دارد و ماندگاری آن حداقل ۲۰ هزار کیلومتر است و پس از این میزان باید آن را تعویض نمایید این قطعه به شمع مسی مشهور است.

  • شمع پلاتینیومی

این قطعه در مقایسه با شمع های ذکر شده ماندگاری بالایی دارد و بعد از ۱۰۰ هزار کیلومتر می توانید آن را تعویض نمایید علاوه بر این قدرت تحمل دمای ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد را دارد.

الکترود مثبت شمع ایریدیوم از جنس ایریدیوم می ‌باشد و همین امر باعث افزایش ماندگاری آن در مقایسه با نوع پلاتینیومی خواهد شد.

همانطور که گفتیم شمع خودرو در داخل سیلندر نصب می شود و ولتاژ از یک طرف به شمع فشار می‌آورد و از طرف دیگر این قطعه می‌تواند ولتاژ را تبدیل به جرقه نماید تا ترکیبی از هوا و سوخت را در سیلندر ایجاد نماید، توسط هماهنگی اجزای شمع خودرو و این جرقه موتور عملکرد خود را انجام می دهد.

اجزای شمع خودرو در ژورنال نوبشو

علت آسیب دیدگی اجزای شمع خودرو

در صورتی که یکی از اجزای شمع خودرو خراب شده باشد به طوریکه نتواند وظیفه خود را به نحو صحیح انجام بدهد باعث مختل شدن عملکرد موتور خواهد شد، با توجه به اینکه موتور دارای خام‌سوزی است کاتالیست ماشین تحت تأثیر آن قرار می گیرد و در آخر آلایندگی اتومبیل بالا می رود.

خرابی دیگری که امکان دارد موقع آسیب دیدگی اجزای شمع خودرو به وجود آید این است که پروسه روشن‌ کردن‌ ماشین سخت خواهد شد، در صورتی که آب و هوا سرد شود به سختی می توان ماشین را استارت زد.

موقع شروع کارکرد موتور امکان دارد صداهایی را در ناحیه اگزوز بشنوید.

یکی از نشانه های خرابی اجزای شمع خودرو سیاه شدن این قطعه می باشد، اگر موقع استارت خودرو دچار مشکل شوید، در سرعت خلل ایجاد شود، خودرو لغزش پیدا کند و چراغ بررسی روشن شود جزو نشانه های رایج آسیب‌دیدگی اجزای شمع خودرو می باشد.

آشنایی با وایر شمع

وایر شمع اتومبیل از مجموعه کابل های ارسال برق به قسمت ابتدایی شمع خودرو می باشد که موجب به وجود آوردن جرقه و آتش سوزی در سیستم موتور خواهد شد و اگر یکی از این وایرها دچار آسیب دیدگی و خرابی شود موجب افزایش مصرف سوخت خواهد شد، نشانه های آسیب دیدگی و خرابی در وایر شمع مشخص نمی‌باشد ولی برای بالا بردن عملکرد موتور می بایست پس از مدت زمانی موقع بررسی موتور وایر شمع را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهید.

مطالب پیشنهادی
بهترین مدل های واشر سر سیلندر پژو را بشناسید.

اگر می‌خواهید مشکل وایرهای شمع را مورد بررسی قرار بدهید باید اتومبیل را روشن کنید و در جایی بدون روشنایی نواحی این قطعه را به طور کامل بررسی کنید تا از عدم نشتی جرقه که به معنای خوردگی و پریدگی روی سطح سیلیکونی آن است اطمینان حاصل نمایید، توجه داشته باشید که هر کدام از وایرها به شمع مربوطه وصل می شوند، در صورتی که این امر رعایت نشود باعث اختلال در عملکرد آن ها خواهد شد، از با کیفیت ترین وایرها به کار ببرید و طبق مارک و جنس قبلی وایر شمع را تهیه نمایید.

شمع گرم برای موتورهایی به کار می‌رود که حرارت کمی دارند زیرا حرارت خود را دشوارتر از بین می‌برد ولی شمع سرد برای موتور هایی که حرارت بالایی دارند استفاده می شود، پایه این نوع شمع ارتفاع کمی دارد.

اگر کویل ها دچار اختلال شوند روی اجزای شمع خودرو تأثیر می گذارند.

در پایان از تمامی کسانی که این مقاله را مطالعه نمودند متشکرم و امیدوارم مطالب آن مفید بوده باشد.

 

معرفی انواع شمع خودرو در نوبشو

شمع خودرو بوش آلمان مدل Platinum 2X سوزنی بسته ۴ عددی

برند:بوش
وزن:۲۰۰ گرم
مکانیسم شمع:سرد
تعداد:چهار عدد
آلیاژ جرقه زن:پلاتین
نوع پایه:پایه کوتاه
شماره فنی:۰۲۴۲۲۳۰۵۷۲ ۰P۶
مناسب برای:پژو ۲۰۶ , پژو ۴۰۵ , پژو پارس , رنو L۹۰ , سمند , لیفان , سیتروئن زانتیا , سوزوکی گرند ویتارا

شمع خودرو ان جی کی مدل IFR6T-11 93684پایه کوتاه سوزنی ایریدیوم بسته ۴ عددی

برند:ان جی کی
وزن:۱۰۰ گرم
مکانیسم شمع:سرد
تعداد:چهار عدد
آلیاژ جرقه زن:ایریدیوم
نوع پایه:پایه کوتاه
شماره فنی:IFR۶T ۱۱ ۹۳۶۸۴
مناسب برای:پژو ۲۰۶ , پژو ۴۰۵ , پژو پارس , رنو L۹۰ , هیوندای ورنا , هیوندای سوناتا , تویوتا کرولا , تویوتا کمری , کیا اسپورتیج , هیوندای توسان , کیا اپیروس , هیوندای آزرا , ام وی ام ۵۳۰ , ام وی ام ۵۵۰ , ام وی ام X۳۳ , ام وی ام X۲۲

شمع خودرو ان جی کی مدل BKR6EK 2288

برند:ان جی کی
وزن:۵۰ گرم
مکانیسم شمع:سرد
تعداد:یک عدد
آلیاژ جرقه زن:نیکل
نوع پایه:پایه کوتاه
شماره فنی:BKR۶EK
مناسب برای:سیتروئن زانتیا , پژو ۲۰۶ , پژو ۴۰۵ , پژو پارس , پیکان , رنو L۹۰ , سمند

شمع خودرو بوش مدل Double Platinum NPP332 پایه بلند ساخت آلمان

برند:بوش
تعداد:یک عدد
آلیاژ جرقه زن:ایریدیوم
نوع پایه:پایه بلند
مناسب برای:پژو ۲۰۶ , هیوندای اکسنت , هیوندای سوناتا , پژو ۲۰۷ , تویوتا لندکروزر , تویوتا پرادو , کیا سراتو , کیا اسپورتیج , سیتروئن C۵ , هیوندای ix۳۵ , هیوندای i۳۰ , سوزوکی گرند ویتارا , سوزوکی , هیوندای , کیا , بی ام و ۳۳۰i , بی ام و ۵۳۰i , بی ام و X۳ , هیوندای سانتافه , هیوندای وراکروزر iX۵۵ , مرسدس بنز C۲۲۰ , مرسدس بنز S۳۵۰ , مرسدس بنز S۵۰۰ , لکسوس ES۳۵۰ , لکسوس RX۳۵۰ , پورشه ۹۱۱ , پورشه باکستر , پورشه پانامرا

شمع خودرو مدل K5RTC مناسب برای پراید و تیبا، بنزینی و دوگانه سوز، بسته ۴ عددی

برند:بدون برند
وزن:۲۰۰ گرم
مکانیسم شمع:سرد
تعداد:چهار عدد
آلیاژ جرقه زن:نیکل
نوع پایه:پایه کوتاه
شماره فنی:K۵RTC
مناسب برای:پراید , تیبا , خودروهای دوگانه سوز انژکتوری

شمع خودرو شمع نور مدل FR&DC2 بسته ۴ عددی

برند:شمع نور
وزن:۳۰۰ گرم
مکانیسم شمع:سرد
تعداد:چهار عدد
آلیاژ جرقه زن:ایریدیوم
شماره فنی:FR۷DC۲
مناسب برای:پژو ۴۰۵ , پژو پارس , سمند , پیکان , پراید , ریو , پژو ۴۰۷ , تیبا , خودروهای دوگانه سوز انژکتوری

شمع خودرو دنسو مدل ۵۳۰۴-IK20 بسته ۴ عددی

برند:دنسو
مکانیسم شمع:سرد
تعداد:چهار عدد
آلیاژ جرقه زن:ایریدیوم
نوع پایه:پایه کوتاه
شماره فنی:IK۲۰
مناسب برای:پژو ۲۰۶ , پژو ۴۰۵ , پژو پارس , رنو L۹۰ , سمند , پیکان , نیسان وانت , هیوندای اکسنت , پراید , هیوندای ورنا , هیوندای آوانته , هیوندای کوپه , هیوندای سوناتا , هیوندای اکسل , رنو مگان , پروتون GEN ۲ , لیفان , ریو , مزدا ۳۲۳ , تویوتا کرولا , تویوتا کمری , تویوتا یاریس , سیتروئن زانتیا , تویوتا لندکروزر , تویوتا پرادو , کیا اسپورتیج , سیتروئن C۵

شمع پایه کوتاهان جی کی مدل جی پاور بسته ۴ عددی

برند:ان جی کی
مکانیسم شمع:سرد
تعداد:چهار عدد
آلیاژ جرقه زن:جی پاور
نوع پایه:پایه کوتاه
مناسب برای:پژو ۲۰۶ , پژو ۴۰۵ , پژو پارس , رنو L۹۰ , سمند , رنو مگان , تویوتا کرولا , تویوتا کمری , سیتروئن زانتیا , کیا اسپورتیج , سوزوکی گرند ویتارا , کیا سورنتو , نیسان ماکسیما

Originally posted on ۰۳/۲۲/۱۴۰۰ @ ۱۰:۲۳ ق.ظ

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید