اطلاعاتی که در خصوص کاربرد های سرور مجازی باید بدانید

0
6728
سرور مجازی در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

راهنمای خرید vps و سرور مجازی

آشنایی کلی با سرورِ اختصاصی مجازی یا VDS و عملکرد آن: به طور کلی سرورِ اختصاصی مجازی که به آن VDS نیز گفته می شود و مخفف Virtual Dedicated Server می باشد، نوعی سرور مجازی بوده که با استفاده از منابع سرور فیزیکی عمل می کند و منابعی همچون RAM و CPU را به شکل اختصاصی در اختیار می گیرند. هر کدام از این سرورهای مجازی یک سیستم عامل جدا و مختص به خود با قابلیت ریبوت شدن دارند.

لازم به ذکر است که به این سرورهای مجازی، VPS و یا Virtual Private Server نیز گفته می شود. که البته قاعدتاً تفاوت هایی نیز با سرورِ مجازی اختصاصی و یا همان VDS دارند که در این موضوع نمی گنجد.

سرور مجازی در ژورنال نوبشو

امروزه با توجه به پیشرفت نرم افزار های مجازی ساز که روی کامپیوتر های شخصی افراد نصب می شوند، استفاده از سرور های مجازی متداول تر از گذشته شده است.

با استفاده از یک سرورِ مجازی، با تکنیکی تحت عنوان مدیر ماشین مجازی (Hypervisor) می توان در کنار مدیریت منابع برای ماشین های مجازی، چند سیستم عامل مختلف را نیز روی سرورِ واقعی نصب کرد و از این کاربرد سرور مجازی استفاده کرد.

سرورِ اختصاصی مجازی، به کاربران استقلال عمل می دهد که بدون اینکه برای یک سرور اختصاصی جدا هزینه کنند، از نصب هر گونه نرم افزار روی سیستم عامل خود لذت ببرند. اما نباید فراموش کرد که این سرور های مجازی اختصاصی، محدودیت هایی در استفاده از RAM و CPU و Hard Disk یا همان فضای ذخیره سازی دارند و تعداد سرور های مجازی تعریف شده روی سرورِ فیزیکی اهمیت بسیار زیادی دارد.

سرور مجازی در ژورنال نوبشو

سرور های مجازی چه مزیت هایی نسبت به سرورِ اشتراکی دارند؟

  • ایجاد استقلال در مدیریت سیستم عامل و برنامه های نصب شده روی سرورِ مجازی مهمترین مزیت این سرور های مجازی می باشد.
  • همچنین امکان و قابلیت ریبوت کردن (Reboot) و یا خاموش و روشن کردن سرور وجود دارد.
  • منابعی که سرورِ مجازی از آن ها استفاده می کند، کاملاً مستقل خواهند بود.
  • سرور مجازی نسبت به سرور فیزیکی دارای امنیت ذاتی بسیار بیشتری می باشد.

در این مقاله به بررسی ویژگی ها و کاربرد سرور مجازی پرداخته خواهد شد

سرورِ اختصاصی مجازی به ماشین مجازی نیز شناخته می شود. این سرور مجازی از اختصاص دادن منابع یک سرور شامل هارد دیسک، RAM و CPU به سرور های کوچکتر ساخته می شود.

در بررسی و مقایسه ی ماشین مجازی و سرویس اشتراکی، می توان این گونه بیان کرد که این ماشین های مجازی دارای امکانات بیشتری هستند. اما از نظر بعضی از امکانات همانند فضای ذخیره سازی اطلاعات و هسته های پردازنده قابلیت های محدود تری دارند. همچنین سرور های مجازی برای یک سایت پربازدید که به علت هزینه ی بالا امکان خرید یک سرورِ اختصاصی را ندارند ایده ای مناسب تر نسبت به سرور های اشتراکی تلقی می شود.

با بررسی ویژگی های سرور اختصاصی مجازی با ما همراه باشید

  • در این سرور های اختصاصی مجازی و یا همان VDS می توان به طور اختصاصی از منابع CPU استفاده کرد و همچنین به حافظه ی اصلی و هارد دیسک برای ذخیره ی اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کرد.
  • این سرور های مجازی این امکان را برای کاربران فراهم می کنند که بتوانند از راه دور اطلاعات و سرور خود را مدیریت کنند.
  • با نصب این ماشین های مجازی و یا همان سرور اختصاصی مجازی می توان به قابلیت نصب هر گونه نرم افزار مورد نیاز خود را فراهم کرد.
  • علاوه بر این منابع مختلف را می شود طبق کاربرد سرورِ مجازی، در کمترین زمان ممکن ارتقا داد.
  • با استفاده از این سرور ها امکان استفاده از تعداد زیادی وبسایت بدون هیچ گونه محدودیت، ایجاد می شود. البته باید توجه داشت که برای این کار در ابتدا نیاز است که منابع کافی باشند.
  • کاربر می تواند یک IP اختصاصی را در اختیار بگیرد.
  • قیمت این نوع سرور ها در مقایسه با سرور اختصاصی غیر مجازی بسیار کم می باشد.
  • شما می توانید با دسترسی به قسمت پنل کنترل سرور خود، آن را مدیریت و یا خاموش و روشن نمایید.
  • حتی این سرور ها امکان نصب سیستم عامل های مختلفی شامل Windows و یا Linux با توجه به نیاز کاربر را فراهم کرده اند.
  • عیب یابی سریع و انتقال اطلاعات به ماشین های مجازی دیگر نیز یکی دیگر از ویژگی های این سرور های مجازی می باشد.
مطالب پیشنهادی
آشنایی با سرور اختصاصی و کاربردهای آن

و اما بهتر است که به طور کلی با کاربرد سرور مجازی به تفصیل آشنا شوید

۱.Web Server :

وبسایت های پربازدیدی همانند فروشگاه های اینترنتی، به ترافیک ماهانه ی بیشتر، همچنین فضای ذخیره سایزی یا هارد دیسک بیشتر و یک CPU قدرتمند تر نسبت به بقیه ی سرویس های اشتراکی نیازمند هستند و برای مرتفع شدن این نیاز ها، استفاده از سرورِ اختصاصی مجازی، راهی مناسب در نظر گرفته می شود.

۲.E-mail Server :

سرویس های اشتراکی در تعداد ایمیل هایی که در یک روز ارسال می شوند، محدودیت دارد. اما با استفاده از ایمیل سرور می توان این محدودیت را در تعداد ارسال ایمیل ها، از بین برد. و حتی قابلیت نصب نرم افزار ایمیل مورد نظر شما روی سرور نیز به وجود می آید.

۳.Application Server :

یکی از مهمترین تفاوت های Host و VDS این است که در سرور های اشتراکی، به علت عدم دسترسی به مدیریت سرور، نمی توان هر نرم افزاری را روی آن نصب کرد. اما با بودجه ی کمتری نسبت به خرید یک سرورِ اختصاصی، می توان هر نوع برنامه و یا اپلیکشنی را روی این سرور نصب نموده و حتی از قابلیت های یک سرور اختصاصی هم بهره مند شد.

۴.Database Server :

در سرور های اشتراکی هر کاربر میزان محدود و به عبارت دیگر درصد خاصی از مقدار حجم سرور اشتراکی را در اختیار خواهد داشت. در حالی که سرور های اختصاصی مجازی، مقدار فضای ذخیره سازی بیشتری را در اختیار کاربر و آن سایت مورد نظر قرار می دهند.

سرور مجازی در ژورنال نوبشو

۵.ارتقا وبسایت:

این کاربرد سرورِ مجازی به این شکل است که می توان هر یک از قسمت های مختلف یک سایت را مانند وب، پایگاه داده یا Database و یا E-mail را روی یک سرور مجازی اختصاصی قرار داد و این کار سبب می شود که بتوان راحت تر علل بروز مشکلات سایت را پیدا کرد. همچنین باعث می شود که در صورت بروز هر گونه مشکل و یا اختلال روی هر کدام از این ماشین های مجازی، دیگر ماشین ها و به عبارتی قسمت های دیگر سایت بدون هر گونه مشکل و وقفه به کار خود ادامه دهند. می توان این طور بیان کرد که استفاده از چند ماشین مجازی در این سیستم باعث بهبود عملکرد بخش های متفاوت یک سایت و بهینه شدن آن می گردد.

از همراهی همه ی شما دوستان کمال سپاسگذاری را داریم و امید داریم که این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید اینترنتی برای شما مفید واقع شده باشد و سوالات شما درباره ی کاربرد سرور مجازی را پاسخگو بوده باشد. با آرزوی موفقیت برای شما.

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید