سیستم صوتی مناسب برای گوش کردن و لذت بردن از موسیقی را چگونه انتخاب کنیم

0
9319
سیستم صوتی در ژورنال نوبشو
امتیاز مقاله از دید شما

در این مقاله قصد داریم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

راهنمای خرید سیستم صوتی اتومبیل برای گوش کردن به موسیقی

سیستم صوتی ابزاری است که کاربردهای متفاوتی در جاهای مختلف دارد، هر یک از دو دسته سیستم صوتی خودرو و خانگی دارای تاریخچه و انواع مدل ها و برند های متفاوت هستند. در این مقاله ما بصورت جداگانه سیستم های صوتی مربوط به ماشین و خانگی را مورد بررسی قرار می دهیم.

بخش های اصلی یک سیستم صوتی

۱-هدیونیت:

مسئولیت ایجاد ارتباط با کاربر و صوت مورد نظر را دارد. به زبان ساده تر همان ضبط است.

سیستم صوتی در ژورنال نوبشو

۲-اسپیکر:

پخش صدای صوتی از هدیونیت به واسطه اسپیکر صورت می گیرد. در واقع اصطلاح عامیانه اسپیکر همان بلندگو می باشد. اسپیکرها دارای دو دسته کواکسیال و کامپوننت هستند.

۳-باندها دو دسته هستند:

باندهای گرد و باندهای خربزه ای (بیضی). هر کدام از این باندها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. مثلا باندهای گرد شامل دسته های ۱۰، ۱۳ و ۱۶ هستند که به ترتیب از کوچک به بزرگ می باشند و به تناسب سایز درون درب های عقب و جلوی ماشین قرار می گیرند و اما باندهای بیضی که در مقایسه با باندهای گرد کیفیت صدای بهتری را ارائه می دهند و نیز شامل دو دسته هستند، یک دسته که آمپلی فایر را پشتیبانی می کنند که در واقع کیفیت بالاتری هم دارند و دسته دیگر که پشتیبانی نمی کنند.

سیستم صوتی در ژورنال نوبشو

۴-آمپلی فایر:

برای تقویت صدا مورد استفاده قرار می گیرد.

۵-توییتر:

کار این قطعه ایجاد و اجرای صداهای صوتی با فرکانس بالا است.

معرفی انواع سیستم صوتی خودرو

اولین گروه متعلق است به شرکت موتورولا، که در واقع تنها یک رادیو بود که قابلیت نصب و تعبیه روی خودرو را داشت. پس از آن یک شرکت آلمانی سیستم صوتی رادیویی FM را برای اولین بار به وجود آورد. که در این سیستم کاربر می توانست موج رادیویی مورد نظر خود را انتخاب کرده و به آن گوش دهد. با گذشت زمان و تغییرات در زمینه صنعت رادیو جای خود را به سیستم های صوتی کاست داد که در این برهه و با ابداع این سیستم شغل ها و شرکت های جدیدی نیز برای تولید کاست و ضبط محتوا بر روی آن شکل گرفتند.

معرفی اجزاء سیستم صوتی خودرو

در خودرو برای پخش صدا از باند استفاده می شود که در بالا به تشریح آن پرداختیم. قطعا تا به حال با خودروهایی مواجه شده اید که از آنها صدای دوبس دوبس می آید، این خودرو ها مجهز هستند به ساب ووفرها که برای تنظیم صدای باس و بم کاربرد دارند.

یکی دیگر از اجزاء سیستم صوتی خودرو آمپلی فایرها هستند که به ۴ صورت وجود دارند: مونو، دوکانال، چهار کانال و شش کانال.

بهترین برند سیستم صوتی ماشین کدام است؟

در این بخش به معرفی تعدادی از بهترین ها می پردازیم.

  • پایونیر:

این شرکت در سال ۱۹۳۸ و در توکیو آغاز به کار کرد و تولید کننده بهترین استریوهای پخش برای ماشین می باشد.

  • جی بی ال (JBL):

در سال ۱۹۴۸ در لس آنجلس و کالیفرنیا استارت کار خود را زد و شروع به ساخت بلندگوهای حرفه ای نمود، همچنین یک اسپیکر سیار به نام flip4 تولید کرد که توسط بلوتوث به وسایل صوتی متصل می شود.

  • الکترونیک آلپ:

این کمپانی بصورت مشترک توسط دو کمپانی بزرگ مدیریت می شود و در سال ۱۹۶۷ فعالیت خود را آغاز نمود. بیشتر مشتری های این کمپانی صاحبین ماشین های مدل بالا هستند و به نظر می رسد که می توان گفت بهترین برند می باشد.

    • معرفی و تفصیل سیستم صوتی ماشین کنوود

    سیستم صوتی ماشین کنوود در سال ۲۰۱۹ ساخته شد و مشخصات آن عبارتند از: دو بلندگو برای طاقچه خودرو، دو بلندگو برای درهای جلو، دارای تک گیرنده DIN KDC-BT33 و چند بلندگوی دیگر با کیفیت بالا می باشد، که نتیجه این همه امکانات شنیدن یک صدای بدون نویز است.

چند پیشنهاد برای حرفه ای ها

در قسمت های قبلی به معرفی اجزاء سیستم صوتی ماشین پرداختیم. در این قسمت پیشنهاداتی را ارائه می دهیم که سیستم تان  به شکل حرفه ای باشد.

در کنار ساب ووفر و توییتر، با استفاده کردن از ابزاری به نام میدرنج که می تواند صداهای متوسط را تولید کند، سیستم صوتی ماشین شما حرفه ای تر می شود. از دیگر ابزار حرفه ای سازی می توان از اکولایزر یاد کرد که عمل فیلتر گذاری روی صدا را انجام می دهد.

راه دیگر حرفه ای سازی این است که سیستم صوتی خود را با تکنولوژی ترکیب کنید، یعنی سیستم صوتی شما قابلیت اتصال به انواع پخش کننده ها را داشته باشد.

معرفی انواع سیستم صوتی خانگی

استارت سیستم صوتی خانگی با گرامافون و صفحه زده شد و بعد از آن رادیو وارد منازل شد سپس رادیو جای خود را به ضبط هاست کاست داد. بعد از کاست بازار داغ دستگاه های سی دی به وجود آمد. امروزه هم تکنولوژی های جدیدی مانند انواع تلویزیون، رسیور، فلش و… ایجاد شده اند.

در اینجا با چند مدل که به کیفیت بهتر صدا کمک می کنند آشنا می شویم.

  •  Sony SHAKE – ۱۰۰D:

دارای اسپیکر های جذاب و آمپلی فایر ۴۸۰۰ وات-دارای امکاناتی مانند: NFC، USB، ODD و بلوتوث است. اما نقطه ضعف این سیستم نداشتن اتصال HDMI است.

دارای ۴ باند،امکان پخش صدا و تصویر،قابلیت پشتیبانی از اغلب فرمت های فایل. دارای قابلیت های DLAN، ALL Share، Bluetooth، SMART HUB.

سیستم صوتی در ژورنال نوبشو

  • Yamaha RX-A3050:

دارای اتصال HDMI و آنالوگ و wifi، و قابلیت پخش ۴k، وزنی سبک تر از هم نوعان خود.

  •  Sony SHAKE – X7D:

از نظر قیمت مقرون به صرفه است و قابلیت هایی مانند رادیو FM و AM و قفل کودک را دارد.

آشنایی با امکانات سیستم صوتی خانگی

امکانات مدل خانگی با توجه به مدل آن متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت اغلب آنها قابلیت پخش فایل های صوتی با پسوند های متفاوت را دارا هستند. همچنین با اتصال اسپیکرها و دیگر تجهیزاتی که بالاتر به آن اشاره شد و در خصوص مدل خودرو بود (برخی از آنها برای سیستم های صوتی خانگی هم کاربرد دارند) می توان موزیک های مورد علاقه خود را با کیفیت های متنوع و بالا گوش کرد.

برندهای تولید کننده سیستم صوتی خانگی

از جمله برندهای تولید کننده: ال جی، سامسونگ و پاناسونیک هستند که بخاطر داشتن بهترین کیفیت جز برترین برندها قرار گرفته اند.

 

مطالب پیشنهادی
آیا از دلایل اصلی خرابی سر سیلندر خودرو مطلع هستید؟

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید